Test Gazelle Ultimate C8+ HMB

De Gazelle Ultimate: het summum van elektrisch

Mooi afgewerkt. Meer dan een goeie motorondersteuning. De Gazelle Ultimate is een genot om op te rijden.

Gazelle Ultimate C8+ HMB

Aan die gazelle op het logo van Gazelle is door de jaren heen weinig veranderd, maar verder gaat de 127 jaar oude fietsenfabriek uit Dieren akelig goed met haar  tijd mee. Neem de Gazelle Ultimate C8+ HMB die de koerier afleverde voor een week testgebruik. Of we een low step of high step frame wilden, vroeg de Gazelle-woordvoerder. Het duurde even voor het kwartje viel, maar hier sloeg de Gelderse fietsenmaker twee vliegen in een klap: hip Engels én geslachtsneutraal. Geëmancipeerd kozen we voor het damesmodel. 

En uit al het andere dat je over de fiets kunt opmerken, blijkt ook dat Gazelle, tegenwoordig in bezit van conglomeraat Pon (van Volkswagen en heel veel meer) met zijn tijd meegaat. De Ultimate is naar eigen zeggen ‘het beste dat Gazelle te bieden heeft'. En dat is voor een keer eens niet overdreven. De fiets bestond al als niet-elektrische trekking- en woon-werkfiets en was toen het duurdere broertje van de CityZen. Die laatste bestaat inmiddels alleen nog in de elektrische uitvoering. Waarmee Gazelle zijn palet aan dit soort fietsen feitelijk heeft geüpgraded. En duurder gemaakt. De CityZen was een paar jaar geleden een prijsdoorbraak, met zijn schijfremmen en kunststof aandrijfriem voor minder dan 1.000 euro. En ook de elektrische variant (vanaf € 3.199) kende een prima prijs-kwaliteitverhouding. De ‘gewone’ Ultimate is er vanaf 1.599 euro, de elektrische vanaf 3.299 euro; dat is de Ultimate C8+ HMB. Er verschijnen de komende tijd nog drie duurdere elektrische Ultimates: een met riemaandrijving (én automatische versnelling), een met een derailleurversnelling en een hogesnelheidsversie. 

Blik testte dus de instapversie, op dit moment nog de enig verkrijgbare. Dat belooft wat voor de toekomst, want deze C8+ HMB, met nog een ‘gewone’ ketting en een Shimano-acht-versnellingsnaaf, was al een genot om op te fietsen. Hij is ontworpen om een beetje rechtop te zitten, maar wie wil kan door de vergaande instelbaarheid van het stuur makkelijk een sportievere houding aannemen. De middenmotor van Bosch verzorgt de ondersteuning en die is meer dan goed. Een saai verhaal, want je ziet hem op steeds meer fietsen, maar dat is natuurlijk niet voor niets. Hij is zo sterk dat de versnellingen eigenlijk niet meer adequaat zijn. Door de snelle acceleratie vanaf stilstand schiet je doorgaans van, zeg, 2 naar 6, om daarna niet meer onder die 6 te fietsen. De tussenliggende drie versnellingen bleven in onze week ongebruikt. 

Beeld Volkskrant Infographics

En nog even over die motor: die is dus zo goed dat je ook snel en makkelijk aan de maximale snelheid van 25 km/u zit. Voor wie de fiets in de sportiefste stand heeft afgesteld, volgt dan toch lichte frustratie, want je wilt en kunt harder, maar dat moet je dan wel zelf doen. Soit, dan maar volop cruisen in ‘standje thuisbezorger’: zware versnelling, maximale ondersteuning, rug ingezakt en met een grote glimlach onderweg. Overigens bouwt de motor mooi geleidelijk af, zodat je nooit echt tegen een muur rijdt; Blik constateerde meer dan eens op het compacte display dat er van ondersteuning nauwelijks nog sprake was - goed voor de actieradius en goed voor de benen van de fietser. 

Over de verdere afwerking van de fiets is ook niets te klagen: standaard prima ergonomische handvatten; uitstekende hydraulische velgremmen (van Magura), waarmee Gazelle voor even de zo populaire schijfremmen heeft losgelaten; een prettig verende voorvork; en het design is... tja, laten we zeggen in al zijn functionaliteit goed. De Ultimate oogt degelijk, vermoedelijk omdat-ie dat is, en blijft gelukkig ver van de Stella’s van deze wereld, maar aan de andere kant zijn Ampler en Van Moof even ver verwijderd. Uitstekende kwaliteit in een goed maar niet al te opvallend ontwerp, hoe Hollands wil je het hebben? In zekere zin is de Ultimate inderdaad het summum. 

Gereden

Gazelle Ultimate C8+ HMB

Prijs € 3.299

Gewicht 24,8 kg

Motor Bosch Active Line Plus, ondersteuning tot 25 km/u

Accu 500 Wh

Hoe ver?

Het is hamvraag van de e-fiets, maar over de actieradius van de batterij is niets met stelligheid te zeggen, omdat er te veel individuele factoren een rol spelen: hoeveel kracht je zelf uitoefent op de pedalen, hoe je schakelt, wat de temperatuur is, hoe hard de wind waait. Toch heeft Bosch, grootleverancier van motoren en accu’s, een mooie, geavanceerde actieradiuscalculator, die in ons geval goed klopte. 

Lees ook de andere Zomer-Blik-fietstesten, die van de  Stromer ST3 en de Cannondale Tesoro Neo X 1

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden