Omslag

De fundamenten van Ramsey Nasr lijken onwrikbaar. Tot je onder het stofomslag kijkt

Op De fundamenten staan de letters onder druk.

Ontwerp Moker, met stofomslag. De Bezige Bij, 2021. Beeld
Ontwerp Moker, met stofomslag. De Bezige Bij, 2021.

Fundamenten horen solide dingen te zijn: je moet er een huis op kunnen bouwen, een rechtsstaat of een theorie over de kosmos. Hoe je soliditeit verbeeldt, zien we op het omslag van De fundamenten, het essay van Ramsey Nasr over de corona- en klimaatcrisis, die volgens Nasr fundamenteel met elkaar zijn verbonden.

De dertien kapitalen van de titel staan onwrikbaar in drie etages op elkaar, in een ontwerp van bureau Moker. ‘Je moet een beetje geluk hebben’, zegt Henk van het Nederend van Moker. ‘Als je het woord afbreekt zoals wij het hebben gedaan, wordt het vanzelf een toren. We hebben nog gekeken of het anders moest, met scheuren in beton bijvoorbeeld, maar het is precies goed zo.’

Ontwerp Moker, zonder stofomslag. De Bezige Bij, 2021. Beeld
Ontwerp Moker, zonder stofomslag. De Bezige Bij, 2021.

Inderdaad – niet omver te krijgen, denk je. Tot je onder het stofomslag kijkt: op de boekband wordt de titel herhaald, maar dan in ingestorte vorm, de kapitalen liggen schots en scheef door elkaar. Een idee van Moker-collega Eric Huysen, als typografische verwijzing naar de crisis.

Een vergelijkbare vondst gebruikte de Amerikaanse ontwerper Jason Alejandro op On Gravity, een verhandeling over zwaartekracht door Anthony Zee, hoogleraar aan de University of California. Onder druk van een onzichtbare kracht is de titel bezweken – voor de zekerheid wordt die boven in het omslag in leesbare vorm herhaald.

Ontwerp Jason Alejandro. Princeton University Press, 2018. Beeld
Ontwerp Jason Alejandro. Princeton University Press, 2018.

Een eerder stadium zien we op The Weight of Things, de Engelse vertaling van de roman Die Schwerkraft der Verhältnisse van de Oostenrijkse schrijver Marianne Fritz: in het ontwerp van Erik Carter hebben de letters het zwaar, maar houden ze nog net stand.

Ontwerp Erik Carter. Verso, 2017. Beeld
Ontwerp Erik Carter. Verso, 2017.

Mooi dubbelzinnig – onkwetsbaar of verpletterend zwaar – is Na Kims omslag voor Heavy, een autobiografische bespiegeling over racisme, masculiniteit, hiphop en meer van Kiese Laymon, docent aan de University of Mississippi.

Ontwerp Na Kim. Scribner’s, 2018. Beeld
Ontwerp Na Kim. Scribner’s, 2018.

Voor De fundamenten gebruikte Moker een zwaarlijvige versie van de Interstate, het font dat het bureau eerder toepaste op herdrukken van W.G. Sebald van De Bezige Bij, toen juist in de fragielste, allerslankste variant.

Ramsey Nasr: De fundamenten

Ontwerp Moker. De Bezige Bij; € 16,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden