De focus kwijt

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat Sportzomer van de NOS elke avond rustig 1,4 miljoen kijkhits laat aantikken, terwijl Villa BvD am Titisee bij Talpa intussen maar een handvol mensen weet te boeien?...

Wim de Jong

Wat die voetbalkennis betreft: ik ben zelf nooit verder gekomen dan het no star-team van Woensel 9 bij de E’tjes, maar ik heb nou toch echt niet het idee dat de analyses van Jack van Gelder en diens gasten op Nederland 2 echt zoveel beter zijn dan wat de redactie van Villa BvD in dat opzicht op het dagmenu heeft. En de interviewtjes en filmpjes waarmee Bert Maalderink en Jeroen Stekelenburg Sportzomer iedere avond opleuken, doen naar mijn bescheiden mening ook in niets onder voor die van Frits Barend en Wilfred Genee bij de concurrentie.

Belangrijkste verschil dat ik zie, is dat Talpa meer entertainment in zijn WK-talkshow stopt, hetgeen ik zelf nog steeds geneigd ben als een licht voordeel te beschouwen. Zo’n Kees Prins die optreedt als zanger Melvin en die als ‘correspondent Peter Verstegen vanuit noord-China’ de reacties in die regio op het succes van Oranje doorbelt. Zo’n Jan Mulder die zijn opvliegers ook in Hinterzarten weer steeds moeilijker de baas blijft – ik neig er persoonlijk toch sterk naar om dat na een lange werkdag amusantere tv te vinden dan dat eindeloze tactische gekrenteweeg in de Beierse zweethut van Van Gelder.

Mag ik allemaal ijskoud vinden en opschrijven. Maar de harde feiten wijzen erop dat ik dadelijk tegen het eind van het toernooi mogelijk zowat alleen overblijf met dat deskundige standpunt.

Waarom? Kunnen 1,5 miljoen voetballiefhebbers Talpa inderdaad nog steeds niet vinden? Is het een boycot vanwege de reclame in De wedstrijden? Is het na de wedstrijden op net 2 wel zo gemakkelijk om lekker op die zender te blijven hangen? Kunnen niet meer, Barend, Van Dorp en Mulder? Is het de kwaliteit van de genodigden, de knabbel en de babbel?

Als geschreven: jong@luna.nl.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden