SerierecensieThe Good Fight

De fictieve draai aan de actualiteit maakt The Good Fight tot een van de beste series van het moment ★★★★☆

Nu alleen nog wachten op de ontknoping.

Vanaf links: Christine Baranski als Diane Lockhart en Cush Jumbo als Lucca Quin. Beeld CBS

Wat hebben de volgende series gemeen: The Bachelorette, Dynasty, Glow, The Morning Show, Russian Doll, Stranger Things en The Good Fight? Weinig, maar op het ogenblik staan ze allemaal voor hetzelfde probleem: de opnamen liggen stil. De goed geïnformeerde website Deadline houdt sinds het begin van de coronacrisis lijsten bij met series waarvan de opnamen zijn onderbroken of opgeschort. Het zijn er tientallen, honderden wereldwijd; er worden enorme gaten in de programmering geslagen (en dit geldt uiteraard ook voor de filmproducties). Her en der, ook in Nederland, begint de film- en serieproductie weer langzaam op gang te komen, met een nieuw setje spelregels dat de makers nog heel wat hoofdbrekens zal opleveren.

Een van de series die bruut werden onderbroken – er zijn ergere dingen in de wereld, natuurlijk – is het vierde seizoen van The Good Fight, een advocatenserie van de streamingdienst van CBS (CBS All Access), in Nederland te volgen via Videoland (één aflevering per week). Maar na de zevende aflevering was het opeens afgelopen, drie afleveringen voor de ontknoping – wie weet hoelang het gaat duren voor we die te zien krijgen.

The Good Fight begon als spin-off van de populaire serie The Good Wife, waarin we advocaat Diane Lockhart (de geweldige Christine Baranski) volgen bij haar overstap naar een nieuw bureau, waar ze een van de weinige witte advocaten wordt. Het is een serie die altijd heeft geprobeerd het klassieke genre van de advocatenserie, met zijn complexe zaken, morele dilemma’s en kleurrijke advocaten en rechters, te verbinden met de actualiteit.

The Good Fight speelt zich dus nadrukkelijk in het Amerika van Trump af, en Lockhart en haar kantoorgenoten krijgen daar op vele vindingrijke manieren mee te maken. Seizoen 4 begon met een geweldige openingsaflevering. waarin Lockhart ontwaakt in een alternatieve realiteit (de serie is op haar best als ze alle gevestigde dramatische spelregels overboord gooit, zie ook de muzikale intermezzo’s) waarin niet Trump, maar Hillary Clinton heeft gewonnen. Maar in die wereld zijn ook nog een paar dingen veranderd, zoals ze al snel constateert. Zou zonder Trump de MeToo-beweging wel voet aan de grond hebben gekregen? In die eerste aflevering komt ze erachter dat niemand van die beweging heeft gehoord; sterker nog, haar bureau heeft de bekende Hillary-supporter Harvey Weinstein als klant genomen en krijgt de opdracht achter vrouwen aan te gaan die ‘valse’ beschuldigingen verspreiden.

En in de zevende aflevering, die dus het voortijdige einde van dit seizoen inluidt, komt de zaak-Jeffrey Epstein langs, waarbij zijn zelfmoord in een zwaarbewaakte gevangenis wordt onderzocht; het levert een fraaie fictieve toevoeging aan de Netflix-documentaire serie Filthy Rich op, met een krankzinnige uitsmijter, waarvan de vraag is hoe dit in het vijfde seizoen een vervolg gaat krijgen. De dramatische rode draad over een machtige geheime beweging die de rechtspraak in de VS aan het ondermijnen is, blijft nog even bungelen.

The Good Fight heeft nooit de erkenning gekregen die de met Emmy’s overladen voorganger The Good Wife wel kreeg, maar het vierde seizoen bewijst dat het nog steeds een van de beste series van het moment is waarin een fictieve draai aan de actualiteit wordt gegeven. De nu al brandende vraag: hoe gaat de serie de coronacrisis gebruiken?

The Good Fight, seizoen 4

★★★★☆

Een serie van Robert en Michelle King