RecensieAdemen

De fenomenale dialoog van Duncan Macmillan wordt hier jammer genoeg een uitputtende zit ★★★☆☆

De ruzies van Macmillans stel zijn zeer actueel en voor velen herkenbaar.

Mariana Aparicio Torres en Bram Suijker in ‘Ademen’. Beeld Sanne Peper

Het gebeurt in de rij bij de Ikea. Zij staat te hannesen met een lamp. Hij vraagt of het onderhand geen tijd wordt om een kind te nemen. Alsof hij ter plekke een pin uit een handgranaat trekt, zo nerveus wordt zij ervan. Hoe komt hij erbij? Op deze wereld, waarin klimaatverandering, pandemieën en overbevolking de grootste problemen zijn, ga je voor je eigen lol toch niet nóg een extra CO2-fabriekje maken?

Zo ontstaat een discussie tussen deze twee jonge mensen, die een paar jaar duurt en die door de Britse toneelschrijver Duncan Macmillan als een snelle, doorlopende, fenomenale dialoog is opgeschreven: Lungs (2011). Het Nationale Toneel speelt deze nog altijd zeer actuele en voor velen herkenbare tekst nu onder de titel Ademen, in regie van Noël Fischer en met Mariana Aparicio Torres en Bram Suijker als het stel.

Mariana Aparicio Torres en Bram Suijker in AdemenBeeld Sanne Peper

In 2015 was in Nederland al een CO2-neutrale bewerking van Lungs te zien door de Britse regisseur Katie Mitchell. Zij liet twee acteurs op hometrainers alle stroom voor de lampen en versterking opwekken, terwijl ze vanaf de fietsen de tekst uitspraken. Fischer doet het met minder, alleen een krijtcirkel op het toneel, als de arena, waarbinnen de relatieruzies beslecht worden. Een ander verschil is dat deze versie twee uur duurt, waardoor Ademen, met het tempo waarop deze twee bekvechten en de hevigheid van vooral haar uitbarstingen, ten slotte een uitputtende zit wordt.

Dat is jammer van de verder geweldige tekst, waarin de belangrijkste problemen van een generatie weldenkende mensen – ‘goed volk’, zoals het stel zichzelf zonder ironie noemt – ter discussie staan, namelijk hun eigen hypocrisie en eenzaamheid.

Ademen

★★★☆☆

Van Duncan Macmillan, door Het Nationale Toneel, regie Noël Fischer, met Mariana Aparicio Torres en Bram Suijker