Cultuurtips In – Uit

De favorieten van de Volkskrant-recensenten: Minding the Gap, David Hockney en Het temmen van de feeks

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De specialisten van de Volkskrant kiezen hun favorieten.

Tentoonstelling Hockney – Van Gogh: The Joy of Nature in het Van Gogh Museum. Beeld ANP

Film

Schapenheld (Ton van Zandvoort)

Het ambacht van schaapherder mag dan inmiddels op de lijst immaterieel cultureel erfgoed staan, dat heeft het leven van de idealistische, grofgebekte herder Stijn niet makkelijker gemaakt. In de documentaire Schapenheld volgt Ton van Zantvoort zijn charismatische hoofdpersoon, die in bureaucratisch Nederland het hoofd boven water probeert te houden, terwijl zijn financiële situatie hoe langer hoe onhoudbaarder wordt. Bij Van Zantvoort is het Nederlandse platteland van een mistige schoonheid - een idylle die mooi contrasteert met de harde werkelijkheid die hij schetst. Nu in de bioscoop.

Minding the Gap (Bing Liu)

Tijd is het wapen van documentairemakers, zo bewijst het vriendenportret van Bing Liu, debuterend regisseur uit Rockford, Illinois. De Amerikaan van Chinese komaf filmde zijn skatevriendengroep, jarenlang. De buitenbeentjes zijn het, een kliek jongeren dat het thuis weinig fijn heeft. En geleidelijk leren we ze kennen, zien we hoe het verleden drukt op hun toekomst: armoe, ouderlijk geweld, emotionele verwaarlozing. En dan heeft ook de zich achter z’n camera verschuilende Liu zich bloot. De prachtdocumentaire, die eerder te zien was op IDFA, is genomineerd voor een Oscar - heeft bij het verschijnen van deze editie van Volkskrant Magazine mogelijk gewonnen.Nu in de bioscoop.

Vice (Adam McKay)

Na z’n uitbundige verfilming van het boek The Big Short uit 2015, over de krankzinnig doortrapte financiële constructies die de financiën van Amerika (en omstreken) lam legden, legt de Amerikaanse regisseur Adam McKay evenveel plezier én venijn in de activistische biografische komedie Vice. Met een fabuleuze, in ‘fatsuit’ verstopte Christian Bale als vicepresident Dick Cheney, de man die zoveel machtiger was dan z’n baas George W. Bush. Nu in de bioscoop.

Kunst

David Hockney. The Joy of Nature. Van Gogh Museum, Amsterdam. 1 maart t/m 26 mei.

Gek natuurlijk: dat je voor het onbezonnen Californië-gevoel niet bij een Amerikaanse maar Engelse kunstenaar moet zijn. David Hockney. In de jaren ’60 verhuisde de inmiddels 81-jarige schilder, tekenaar en decorontwerper naar Amerika en sindsdien is het beeld van de Westcoast niet meer hetzelfde, dankzij Hockney’s kleurig geschilderde veranda’s, opspattend zwemwater en welgevormde mannen. Een ‘joy of nature’ die hij herkende in de schilderijen van Vincent van Gogh.

Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw. Fries Museum, Leeuwarden. T/m 17 maart.

Het zal niemand zijn ontgaan: 2019 is Rembrandtjaar. 350 jaar geleden gestorven. Vandaar. De officiële aftrap, een maand geleden, was de tentoonstelling in het Haagse Mauritshuis die werd geopend door prinses Beatrix. Maar vergeet niet een van de komende dagen nog af te reizen naar Leeuwarden voor de expositie Rembrandt & Saskia, dus over de schilder en zijn eerste vrouw. Liefde op het eerste gezicht. Met Saskia als Flora of in bed met een slaapmuts.

David Lynch, Someone is in my House. Bonnefantenmuseum, Maastricht. T/m 28 april.

De Amerikaan David Lynch is vooral bekend vanwege zijn films en tv-series. Blue Velvet, Mulholland Drive, Twin Peaks; het creepy genre, met onnavolgbare vertellijnen, afwijkende personages en veel gevoel voor de juiste, verontrustende mood, zoals hij het zelf noemt. Nou, die verontrustende mood kenmerkt ook zijn schilderijen, litho’s, animaties en tekeningen. Want Lynch blijkt ook beeldend kunstenaar te zijn. Met een hoge productie.

Muziek

Troye Sivan

Perfecte timing, van Troye Sivan. De Australische electropopzanger treedt op in Nederland als hier net zo’n beetje de ramen open kunnen en de zon de kilte komt verjagen. De pop van Sivan is opgewekt en uitermate zonnig, maar toch zit in veel van zijn liedjes ook een mooie zweem melancholie. Luister bijvoorbeeld naar zijn nummer Lucky Strike, een liefdeslied als een lome stranddag, dat hij zéker gaat verkondigen bij zijn show in Amsterdam.

Troye Sivan, 5/3, Afas Live, Amsterdam.

The Mavericks

De in latin gedrenkte rootsrock en rockabilly van The Mavericks is in Nederland altijd ongekend populair geweest. En dat kwam vooral door de klapper van een hit Dance the Night Away uit 1998.

De tetterende trompetten in dat nummer transporteerden ons destijds massaal naar de grensgebieden tussen Texas en Mexico, en dat doen ze live nog steeds. Want inderdaad: The Mavericks doen het nog immer goed, al spelen ze uiteraard vooral , Robert van Gijssel

The Mavericks, ⅔, TivoliVredenburg, Utrecht.

Sun O)))

Eigenlijk mogen liefhebbers van botversplinterende dreungitaren geen concert van het Amerikaanse Sun O))) missen. Die O met die haakjes erachter spreek je niet uit: ze staan voor het geluid dat uit de speakers klapt bij hun concerten. Voorman Stephen O’Malley is de afgelopen jaren in vele bandprojecten te zien geweest, vorig jaar nog in de Domkerk in Utrecht. Maar met zijn elektrische band is hij het indrukwekkendst. Oordoppen mee (of leef op het randje) en stort u in een verwoestende én louterende gitaarorkaan.

Sun O))), 4/3, Paradiso, Amsterdam.

Anderson.Paak

De drummende rappen en singer-songwriter - ja, Anderson.Paak is enorm veelzijdig - heeft de grote zalen van North Sea Jazz al eens bewerkt, en nu gaat hij het in de Afas proberen. Of die zaal niet een tikje te groot is, dat valt te bezien. Feit is dat bij zijn dynamische liveband in ieder geval genoeg te horen én zien valt. De funky r&b en hiphop van zijn laatste plaat Malibu leent zich in ieder geval uitmuntend voor een dikke live-show.

Anderson.Paak, 9/3, Afas Live, Amsterdam.

Theater

Het temmen van de feeks (Toneelschuur producties/ Nina Spijkers)

Kritiekloos Shakespeares ‘seksistische’ komedie Het temmen van de feeks opvoeren, dat kan anno 2019 niet meer. Daarom draaide regisseur Nina Spijkers alle rollen om. Feeks Katharina wordt gespeeld door Roeland Fernhout, Petruchio, de man die haar temt, door Astrid van Eck. Eerste voordeel van deze omkering? Van Eck heeft ‘meer tekst dan ooit.’ Daarnaast wil Spijkers laten zien dat man en vrouw allebei dader en slachtoffer zijn. We zijn gelijk, laten we ons ook zo gedragen. Nu te zien in de Toneelschuur, Haarlem.

Scène uit Shrew Her. Beeld Foto Jean van Lingen

Single Camping (Bos Theaterproducties)

Lang voor de Luizenmoeder had je tgBloodyMary, het gezelschap van Ilse Warringa (juf Ank) en schrijver/regisseur Marije Gubbels, die zich op toneel bedienden van dezelfde inktzwart-sarcastische humor. Nu komt dit duo met de gloednieuwe, zoetzure komedie Single Camping: ‘dé kampeerkomedie voor iedereen die single is of dat ooit was, het heel graag zou willen zijn of juist nooit hoopt te worden’. Met in de hoofdrollen naast Warringa ook Rop Verheijen, Tjitske Reidinga en Peter Blok. 7/3 première Theater DeLaMar, Amsterdam, nu try-outs.

Ik heb spijt/Ich bereue (Wunderbaum)

Het Rotterdamse gezelschap Wunderbaum, tegenwoordig gevestigd in het Oost-Duitse Jena, komt met een theatraal onderzoek naar Europeanen die spijt hebben van hun politieke keuze. De Britten kozen voor de Brexit. In Italië blijven de populisten aan de winnende hand. Steeds meer Duitsers zijn enthousiast over Alternative für Deutschland. Maar zijn deze kiezers werkelijk overtuigd van hun beslissing? Wunderbaum onderzoekt samen met muzikant Oliver Jahn wat tot politiek en persoonlijk berouw leidt. Vanaf 6/3 te zien bij Theater Rotterdam.

Sociaal Kapitaal (Mugmetdegoudentand)

Arthur en Wilma hebben er een puinhoop van gemaakt: openstaande rekeningen, ongeopende post en een baby op komst terwijl hun zoon Jordy mogelijk uit huis wordt geplaatst. Hulpverleners Guusje en Jan-Willem geloven beiden in hun taak én in zichzelf. Hoe ver gaan zij om Arthur en Wilma te helpen? Na het succesvolle Superkapitalisten verkennen theatermakers Eva Marie de Waal en Sieger Sloot in Sociaal Kapitaal nu de stand van de Nederlandse verzorgingsstaat. Nu te zien in Toneelschuur Haarlem, daarna tournee.

Fotografie

Erwin Blumenfeld, t/m 14 april, Foam, Amsterdam

De Duitse modefotograaf Erwin Blumenfeld (1997-1969) was een van de grote modefotografen van zijn tijd. Geboren in Duitsland, lederwarenwinkelier in het vooroorlogse Amsterdam en vervolgens via Parijs en New York als fotograaf naar de top van de modewereld gestegen. In Foam nadruk op zijn kleurenwerk dat hij maakte voor tijdschriften als Harper’s Bazaar en Vogue, tijdschriften die in de jaren veertig hun tijd ver vooruit waren, in vormexperiment en kleurgebruik.

Iedereen fotografeert met fototoestellen der Mij. Guy de Coral & Co. Amsterdam Rokin 109, Johann Georg van Caspel, 1901 Beeld Rijksmuseum

Iedereen fotografeert, t/m 10 juni, Rijksmuseum, Amsterdam

Mattie Boom is conservator fotografie in het Rijksmuseum en ze promoveerde op de opkomst van amateurfotografie in Nederland. In Iedereen fotografeert combineert ze beide dingen. De titel is ontleend aan een slogan van een Amsterdamse fotohandelaar uit 1900. En al in de eerste dagen van de amateurfotografie, blijkt uit de expositie in het Rijksmuseum, openbaarde zich al de oergenres, die we tot op de dag van vandaag nog kennen: van de zelfportretten, naar de reisfotografie en de familiefeesten. Iedereen fotografeert, in 1900 en in 2019.

Erwin Olaf, t/m 12 mei, Gemeentemuseum en Fotomuseum Den Haag

Erwin Olaf, een van Nederlands bekendste en eigenzinnigste fotografen, wordt zestig dit jaar en dat zullen we weten. Hoogtepunt van dit feestjaar is een grote overzichtstentoonstelling in zowel het Fotomuseum Den Haag als in het naburige Gemeentemuseum. Van zijn werk als fotojournalist tot aan de grandioze beeldenmaker en filmische verhalenverteller van vandaag, die de wereld veroverde met zijn intrigerende foto’s als filmsets. De expo’s gaan vergezeld van de monumentale publicatie Erwin Olaf – I Am.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.