Cultuur De nieuwe oogst

De favorieten van de Volkskrant-recensenten: Ernest & Célestine, Un amour impossible en Cardillac

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De specialisten van de Volkskrant kiezen hun favorieten.

1. Klassiek

Vier sterren

Time and the Bell door Cappella Amsterdam o.lv. Lodewijk van der Ree. 

Cappella Amsterdam gaf de dirigent Lodewijk van Ree, die in 2016 naar koorparadijs Estland vertrok, carte blanche. Rond het fascinerende stuk Kuma van de Estste componist Liissa Hirsch bedacht hij een uitdagend programma. Al dirigerend brengt hij zijn ideeën over tijd en ruimtelijkheid (ze zijn te lezen in een toelichting) in de praktijk, zelfs voor luisteraars met het verstand op nul, maar de oren open.

Guido van Oorschot

2. Animatie

Vier sterren

Ernest & Célestine: Winterpret. Regie: Jean-Christophe Roger en Julien Chheng.

Jeugdfilm Ernest & Célestine: Winterpret.

De fraaie Franse animatiefilm Ernest & Célestine, gebaseerd op de prentenboeken van Gabrielle Vincent, sleepte vanaf 2012 tal van prijzen in de wacht, met een Oscarnominatie als bekroning. Met een compleet andere set regisseurs blijkt het vervolg minder betoverend. De animatie oogt eenvoudiger dan in het origineel, maar de mooie aquarelachtige tekeningen zijn gebleven, net als de laconieke toon. Ze maken de film tot fijn, warm vermaak voor de jongste kijkers.

Pauline Kleijer

3. Film

4 sterren

Un amour impossible. Regie Catherine Corsini.

Un amour impossible, naar de gelijknamige, semi-autobiografische roman van Christine Angot is een overtuigend en aangrijpend liefdesverhaal dat zich uitstrekt over een periode van veertig jaar. De film laat zien hoe grillig het leven – en de liefde – kan zijn. Regisseur en coscenarist Corsini houdt het simpel: zonder filmische trucs of opgelegd sentiment toont het klassiek vertelde drama de afzonderlijke stappen die opgeteld tot een tragedie leiden. Niet vaak werd een moeder-dochterrelatie zo nauwgezet uitgediept.

Pauline Kleijer

4. Opera

Vier sterren

Cardillac door Opera Vlaanderen. Tot 3/3 in Gent.

Simon Neal als Cardillac. Beeld Annemie Augustijns / Opera Ballet Vlaanderen

Cardillac is de naam van het hoofdpersonage, een gewetenloze goudsmit en moordenaar, in de gelijknamige opera van Paul Hindemith uit 1926. Niet alleen de muziek en het verhaal van deze opera, uitgevoerd door Opera Vlaanderen, zijn steengoed, de regie van Guy Joosten is een voltreffer, de stem van bariton Simon Neal, die Cardillac vertolkt, is vol en krachtig. Het toneelbeeld is eclectisch als de muziek, met zowel verwijzingen naar de barok – pruiken, weelderige kostuums – als naar de periode waarin de opera tot stand kwam: de jaren van de Weimarrepubliek.

Merlijn Kerkhof

5. Film

Vier sterren

Donbass. Regie: Sergei Loznitsa

Beeld uit de film Donbass.

De Oekraïense schrijver en regisseur Loznitsa blijft in zijn oeuvre onvermoeibaar speuren naar de belabberdste kanten van de mens. In Donbass doet hij dat dertien feilloos geregisseerde, vignetachtige segmenten lang. Een protagonist ontbreekt, of het moet de oorlog zelf zijn. Loznitsa laat het geweld almaar dichterbij sluipen. Van in de verte bulderende salvo’s gaat het naar een claustrofobisch gefilmde (bijna-)lynchpartij en een aanslag op een passagiersbus.

Kevin Toma

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.