DANSRECENSIEDanslokaal 8

De fascinerendste bijdrage aan Danslokaal 8 is van choreografietalent Andreas Hannes ★★★☆☆

De andere twee choreografen, Antonin Rioche en Dalton Jansen, kiezen een verhalende opzet.

Warping Soul van choreograaf Andreas Hannes tijdens Danslokaal 8 door Conny Janssen Danst.Beeld Salih Kilic

Wanneer ze langzaam tot leven komen, lijken ze op dat klassieke kinderspeelgoed; figuurtjes met benen van elastiek, die inzakken wanneer het voetstuk wordt ingedrukt. De vier dansers in Warping Soul, de nieuwe choreografie van het opvallende talent Andreas Hannes, veren zonder elastische bodem met robotachtige motoriek spiertje voor spiertje overeind. Als pasgeboren futuristische-marionetten-zonder-touwtjes proberen ze van de ene voet op de andere te staan. Soms verstijven en bevriezen ze. Zo verplaatsen ze zich staccato door de plots met lichtflitsen van sfeer veranderende ruimte. Het is een kort, consequent onderzoek naar pop-up-bewegingen waaraan Hannes het viertal van Conny Janssen Danst onderwerpt. Maud Huizing en Remy Tilburg beheersen de gefragmenteerde, verbrokkelde motoriek tot in iedere vezel van hun lijf. Daarmee levert Hannes het fascinerendste aandeel aan de achtste editie van Danslokaal, het jaarlijkse tourneeprogramma van Conny Janssen Danst (i.s.m. Dansateliers en Korzo) voor drie choreografietalenten.

Maximaal twintig minuten mag een onderdeel duren. De andere twee choreografen, Antonin Rioche en Dalton Jansen, kiezen een verhalende opzet. Rioche gaat in Huidhonger wel erg romantisch te werk. Adi Amit speelt een in gif-paars latex verpakte toverkol annex cupido. Vanachter haar gasmaker drijft ze met haar ogen Martijn Kappers en Mariko Shimoda in elkaars armen. Vervolgens rukt ze hen bij elkaar weg. Tja, de liefde is zoet en wreed, ook in beklemmende tijden. Explicieter is Jansens verwijzing in Do we feel? naar het politiegeweld achter de antiracismeprotesten. Hiro Murata, Liza Wallerbosch en Ricky Nainggolan wisselen met leesbaar agressieve gebaren telkens van rol: het slachtoffer van nu is de onderdrukker van straks. En de omstander? Die zwijgt bij een nekklem maar knalt later met zijn vingerpistool.

Huidhonger van choreograaf Antonin Rioche tijdens Danslokaal 8 door Conny Janssen Danst.Beeld Salih Kilic

Danslokaal 8

Dans