Top & Flop

De empathische blik van Natacha Harlequin en het niet-empathische beleid van Peter van der Vorst

Natacha Harlequin. Beeld Filmbeeld

Top

Tussen alle rationele discussies over racisme door – is Zwarte Piet wel of geen racistische sprookjesfiguur? – wordt het verdriet soms al dan niet onbedoeld naar de achtergrond gedrukt. Hoe leg je de nadruk weer op de pijn, zonder jezelf te overschreeuwen of anderen te grieven?

Door een voorbeeld te nemen aan de zoon van strafrechtadvocaat Natacha Harlequin.

Woensdag hield zij in talkshow Ladies Night (Net5) een helder betoog. Haar man (‘blond haar, blauwe ogen’) opperde tijdens een gesprek met hun 10-jarige zoon dat FC Den Bosch supporters wellicht Zwarte Piet-liedjes zongen omdat ze het grappig vonden en die liedjes niet zozeer op Exelsior-voetballer Ahmad Mendes Moreira waren gericht. Maar haar zoon, vertelde Harlequin, wees hem op de ogen van Moreira. ‘Kijkt iemand nou naar zijn ogen, of alleen maar naar wat mensen allemaal aan het zeggen zijn?’

Een eyeopener, vond zij.

Empathie, zei Harlequin, is volgens haar zoon een manier om dichter bij elkaar te komen, als je niet weet hoe het is om racisme te ervaren. ‘En denk dan: ik voel met je mee, ik kijk in je ogen en ik geef om jou.’

Soms zegt een blik inderdaad meer dan woorden. En soms kan een kind dit beter uitleggen dan een volwassene.

Peter van der Vorst. Beeld ANP Kippa

Flop

De villa (RTL5) was de zoveelste ‘ultieme ­datingshow’ waarin ‘acht hongerige singles’ een zoektocht naar ‘ware liefde’ ondernemen. In een met drank ­gevulde snelkookpan in Lloret de Mar legde productiebedrijf Blue Circle een seksvragenspelletje klaar, zodat het in 3-2-1 over favoriete standjes ging.

Uit de aflevering van woensdag: ‘Ik ga gewoon proberen romantisch een van de dames flink uit elkaar te trekken.’ Van die pogingen hing De villa week na week aan elkaar. Als een vrouw haar grenzen aangaf, gingen sommige mannen daar rustig overheen. ‘Hé hallo, ik ga je niet aanranden of zo, ik ga je niet verkrachten’, zei zo’n gast bijvoorbeeld na protest van een vrouw.

‘Na alle blauwtjes die José heeft gelopen kan hij het niet laten, hij probeert het nog één keer’, zei de voice-over terwijl José de string opzij trok van een dronken slapende meid bij wie hij de kamer was binnengewandeld. Zij gaf aan dat ze niets van hem wilde, maar de makers monteerden een geinig muziekje onder zijn aandringen én gaven de gefrustreerde man de kans zichzelf goed te praten. Hij was ‘bloedjegeil, op een goeie manier, niet op een rare manier’.

Donderdag was het de beurt aan RTL-baas Peter van der Vorst om grenzen aan te geven. De stekker werd uit de show getrokken. Nu maar hopen dat de zender dat ook had gedaan als op sociale media niet zo hard ‘nee’ was ­geschreeuwd.   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden