Opel Corsa-e

De elektrische Opel Corsa wordt geen niche-auto. ‘We willen er heel veel bouwen’

Opel presenteerde begin deze maand de nieuwe elektrische Corsa in thuisbasis Rüsselsheim. De kleine Corsa-e, die volgend jaar op de markt komt, is een van de belangrijkste modellen van het merk, omdat hij de vaandeldrager wordt van een elektrische Opelvloot. Frank Jordan, directeur innovatie en geavanceerde technologie bij Opel, denkt dat klanten bereid zijn er tien mille extra voor neer te tellen.

De Opel Corsa-e

De meeste merken bouwen eerst een grote, dure elektrische auto en dalen dan langzaam af naar kleinere modellen. Opel draait het om en lanceert eerst het kleinste model. Waarom?

‘Dit is niet onze eerste elektrische auto, we hadden eerder de Ampera-e. Maar we beginnen nu met de Corsa, omdat we willen dat veel mensen een e-auto kunnen betalen. Auto’s ter grootte van de Corsa worden het meest verkocht in Europa, en dit is ons best lopende model. Een perfecte auto dus om mee te beginnen.’

De Corsa-e is technologisch nauw verwant aan de elektrische Peugeot 208 en Citroën DS3 Crossback, merken die tot hetzelfde Franse PSA-concern behoren waar Opel sinds 2017 ook onder huist. PSA heeft ervoor gekozen voor zijn elektrische auto’s geen aparte ‘familie’ te maken, zoals bijvoorbeeld Renault en Volkswagen doen, maar bestaande modellen geschikt te maken voor accuaandrijving. Volgens Jordan gebeurt dit omdat de elektrische varianten dan in dezelfde fabriek en op dezelfde lopende band kunnen worden gemaakt .

‘Hierdoor kunnen we profiteren van alle schaalvoordelen die voor het massamodel gelden, terwijl we flexibel op de vraag kunnen reageren. Als veel consumenten een elektrische variant willen, kunnen we er daarvan meer bouwen. Mocht de animo minder zijn, dan bouwen we meer uitvoeringen met een verbrandingsmotor.’

Wordt de elektrische Corsa een massamodel? 

‘Dat hangt ervan af wat je daaronder verstaat, maar we gaan voor grote aantallen. Voorspellingen maken we niet publiek, maar het wordt geen niche-auto. We willen er heel veel bouwen.’

Zijn consumenten bereid 10 duizend euro extra neer te leggen voor een elektrische uitvoering?

‘Dat hopen we natuurlijk. De prijs is hoger, maar je bespaart op de kilometerprijs, omdat een e-auto de helft kost aan brandstof en onderhoud. Klanten verdienen dus een deel terug. Bovendien kennen veel landen aankoopsubsidies. 

‘Als we naar de concurrentie kijken, denken we dat we een goede prijs bieden. En belangrijk: mensen kennen de Corsa. De elektrische is precies hetzelfde als de brandstofmodellen. We wilden dat de auto geen exotische uitstraling kreeg, zoals bij sommige merken. Hierdoor zullen klanten er snel aan gewend zijn en wennen ze ook snel aan elektrisch rijden. We hebben eerder al eens exotischere formules geprobeerd, nu gaan we iets ‘normaals’ doen.’

Volgend jaar in de showroom

De Corsa-e is vanaf komend voorjaar in Nederland verkrijgbaar. De luxer uitgeruste Launch Edition zal 34.999 euro kosten. De basisversie begint vermoedelijk net boven de dertig mille. Consumenten kunnen de e-auto via private lease rijden vanaf 499 euro per maand en Opel verwacht vanwege de gunstige bijtelling veel animo vanuit de zakelijke markt. De relatief grote accu van 50 kilowattuur moet de Corsa-e 330 kilometer ver brengen, gemeten volgens WLTP-standaard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden