Recensie EERSTE HALVE FINALE SONGFESTIVAL

De eerste halve finale Songfestival: Cirque du Soleil-operette van Australië en latex lieslaarzen bij Cyprus

Beeld de Volkskrant

Terwijl in Nederland scholieren rillend van angst hun eindexamens maken, gaat er in Tel Aviv ook een muziekklasje voor de bijl. De eerste halve finale van het Songfestival is dinsdagavond op tv. De Volkskrant kwam, zag en overhoorde.

1. Cyprus

Tamta - Replay

De eerste halve finale trapt af met een liedje over een booty call. Bij de eventuele knalpartij komen voor hem, geheel in lijn met de tijdgeest, uiteraard veel meer gevoelens kijken dan voor haar. Dat hele sterke-vrouwenverhaal wordt visueel ondersteund door een paar latex lieslaarzen, waarop de zangeres naar eigen zeggen pas net weer kan lopen na een ernstige rugblessure. Welke rol het badpak met kroonluchteronderdelen in dit (non-)liefdesverhaal speelt, is niet duidelijk.

Vorig jaar werd Cyprus tweede met Fuego van Eleni Foureira. Dit jaar is gekozen voor hetzelfde recept: zangeres met een goed en dansbaar popliedje, dat zowel op Radio 538 als het Songfestivalpodium past.

7,5

2. Montenegro

D mol - Heaven

We zitten meteen al vrij hoog in de emotie, bij Heaven van de Montenegrijnse inzender D mol. Maar als je daar gewoon in meegaat (wat sowieso een voorwaarde is om geestelijk ongeschonden door drie Eurovisie-avonden heen te komen) is Heaven een prima liedje. Ja, het wordt gezongen door zes verschillende zangers en zangeressen, maar dat werkt juist. Een gekke vioolsolo plus dikke modulatie maken dat D mol de finale moet kunnen halen, al houden de bookmakers vooralsnog de allerlaatste plaats voor ze gereserveerd.

7

3. Finland

Darude feat. Sebastian Rejman - Look away

Is die activiteit veinzende dj achter z'n keyboard (een dus tóch niet zo uitgestorven fenomeen) dezelfde Darude als Darude van Sandstorm, de megatrancehit uit het jaar 2000? Zeker, maar Look away is beduidend minder geschikt om, zeg, een spinningklasje op te laten sprintenof een festivalveld hard op te laten gaan. Sjofele schreeuwzang over wegkijken van smeltende poolkappen en ander wereldleed, daarmee gaan de Finnen het Songfestival niet winnen.

5

4. Polen

Tulia - Fire of love (pali się)

We herdenken hier het jaar 2014, toen Polen een folkloristische softporno-act met karnende boerinnen het podium opstuurde. De uitdossing van de inzending van 2019 doet daarom even het ergste vrezen, maar vijf jaar later blijkt de Poolse wind uit heel andere hoek te waaien. De zangeressen houden hun kleren aan en combineren postpunkrevivalesque muziek met traditionele Oost-Europese zang. Eigenzinnig en verrassend, zeker, maar de monotone, nasale stemmen van Tulia gunnen de oren nauwelijks rust. Gaandeweg treedt gewenning op. Valt daarom in het hokje acquired taste, naast ansjovis, high waisted culottejeans en Rob Jetten.

7

5. Slovenië

Zala & Gašper – Sebi

Zala en Gasper waren vast zorgelijke kindjes. Op Instagram, waar het Sloveense stelletje elkaar toevallig ook heeft ontmoet, lachen ze op 153 foto’s welgeteld 3 keer. Hun liedje Sebi – vrij vertaald: ‘Jezelf’, als in: jezelf blijven – klinkt ook ernstig, kwetsbaar en bedachtzaam. De zeer integere synth-soundscapes worden door het geratel van een hihat voortgestuwd, terwijl Zala zachtjes zingt. Op het podium staan ze stil en houden ze elkaars hand vast. Leuk voor op de koptelefoon wellicht, maar geen festivalvuurwerk.

6,5

6. Tsjechië

Lake Malawi - Friend of a friend

In een lange parade van gekwelde zielen – somberheid is troef in deze halve finale – zijn de montere boys van Lake Malawi een uitzondering. Friend of a friend is een zoet en feestelijk popliedje, licht en luchtig en door frontman Albert Černý gezongen met een vettig Brits accent. Totaal onbelangrijk, maar toch leuk om te weten: Lake Malawi is een meer in het grensgebied van Tanzania, Mozambique en Malawi.

6,5

7. Hongarijë

Joci Pápai - Az én apám

Wij kunnen er inkomen als u bij Az én ápam onwillekeurig aan oxazepam moet denken, want Joci kleurt met zijn in de Romacultuur gewortelde muzikaliteit wel héél secuur binnen de lijntjes. Maar sympathiek is zij wel, en hij bezingt (met live wat onvaste hoge regionen) het houvastgevend anker dat zijn vader ooit was. En dan, aan het eind, fütyült zijn vader in de songtekst een altatót, fluit hij een slaapliedje, in het Hongaars hetzelfde woord als: slaapmiddel.

6

8. Wit-Rusland

Zena - Like it

Zena is net 16. Ze groeit dus op met Dua Lipa en het is niet heel vreemd dat Zena met haar stem en danspasjes een beetje op de Britse dancepopster wil lijken. Toch lacht het levenslustige en op geen enkele manier vervelende Like It ook de vervlogen vrouwenpoptijden toe: een beetje Britney Spears, maar dan op een reggaeton-vibe. Haar producer, de Rus Victor Drobysh, is een oudgediende Songfestivalexpert en specialist in de categorie boenkende feelgood-dance. We kinda like it.

7,5

9. Servië

Nevena Božović – Kruna

Wie ons verteld had dat het liedje Kruna (Kroon) de Servische inzending van 2001 of 1991 was, hadden we direct geloofd. Deze ballad van een gebroken vrouw is wat het Songfestival sinds de eurodance en de Zweedse winnaar Euphoria achter zich heeft gelaten, dachten we. Totale overgave aan de ander, daar zingt Nevena Božović over in het Servisch, al komen er ook twee zinnetjes Engels achteraan om het uit te leggen: ‘Everything for you, I give myself to you.’

4

10. België

Eliot - Wake up

Na zijn eerste repetities in Tel Aviv maakt de pas 19-jarige Eliot een Trijntje Oosterhuis light-tijd door, qua hoongelachopwekkende outfit. Die is van de hand van ontwerper Walter Van Beirendonck en doet critici denken aan een reddingsvest. Om in dat thema te blijven: valt er nog wat te redden aan zijn ernstige en wankele vertolking van dit tikkie eentonige lied, door een luisteraar op YouTube accuraat omschreven als ‘de soundtrack van een Netflix Original’? Hmm.

6,5

11. Georgië

Oto Nemsadze - Keep on going

Je hebt er 3.878 kilometer opzitten in je autorit naar Georgië, de autoveerdienst Керч-ბათუმი had de reis er niet minder vermoeiend op gemaakt. In de buitenwijken van Tbilisi gaan de slagbomen dicht. 15 tergende seconden gebeurt er niks, dan komt een lange goederentrein langsdenderen. Met holle ogen staar je naar het eindeloos beukend ritme van de midtempo luchtverplaatsing, af en toe komen er plotseling wagons langs die een hoog schel geluid maken. Zo voelt dit nummer. Het gaat dan ook over doorzetten. En in de trein zat steenkool voor de decoratie, blijkt uit de live-opvoering.

4

12. Australië

Kate Miller - HeidkeZero gravity

Beetje zenuwen, wat hoogtevrees erbij: je hoeft geen ‘vocal coach’ te zijn om te voorspellen dat Zero Gravity van de Australische zangeres Kate Miller-Heidke uit de rails gaat lopen te Tel Aviv. Miller-Heidke zingt vanuit een jurk op hoogbouwniveau. De zangeres laat zich voorstaan op een enorm vocaal bereik. Oftewel: daar komen die vervelende sopraan-piepjes weer de liedjeswedstrijd binnenzeilen. De harpen op een dancebeat maken deze Cirque du Soleil-operette helemaal af.

4,5

13. IJsland

Hatari - Hatrið Mun Sigra

Tijd om even rechtop te zitten, want de dystopische nachtmerrie van de IJslandse band Hatari komt je een paar tikken verkopen. Denk: een electrobeat van Depeche Mode, de freakyness van Die Antwoord en de grompathos en het fascismegeflirt van Rammstein. Eind 2018 kondigde Hatari nog aan dat de band ophield te bestaan, omdat het niet gelukt was om het kapitalisme omver te werpen. Grote kans dat het nu wel lukt in Tel Aviv, met pakkende teksten als: ‘De feestvreugde was ongeremd. De kater is eindeloos. Het leven is zinloos. De leegte zal ons allemaal krijgen.’

8

14. Estland

Victor Crone - Storm

Dat gaat ’m niet worden voor Estland, met een vette song waarin een singer-songwriter en zo’n beroemde volks-dj het op een akkoordje hebben gegooid. De storm wakkert wel even aan, maar de pannen waaien niet van het dak. Geen groot zanger ook, de Zweed Victor Crone. Wel heeft hij zijn uiterlijk mee, maar dat is niet genoeg.

5,5

15. Portugal

Conan Osíris - Telemóveis

Kansloos. Kijk, je moet het Conan nageven dat hij in zijn moerstaal zingt. Maar dat betekent wel dat de neutrale kijker geen reet van de inhoud begrijpt. Dat hoeft niet uit te maken als de muziek verder ijzersterk is. Dat is niet het geval. We snappen dat Conan iets moderns-fado-achtigs heeft willen doen, maar nu klinkt het gewoon als gejammer met een beat eronder.

4

16. Griekenland

Katerine Duska - Better love

De Grieks-Canadese Katerine Duska zou de beste zangeres van dit jaar zijn. Ze klinkt als Adele, zij het met een vleugje Dinand Woesthoff. Op het podium zien we een prieel met bloemen en de voorraad tule van stoffenhal Dimitrios te Athene, waardoor de act doet denken aan de iconische foto waarmee Beyoncé haar zwangerschap aankondigde. Better love is een smaakvol maar saai liedje, het type dat pas opvalt als het afgelopen is en Sky Radio maar weer eens Rod Stewart instart.

7

17. San Marino

Serhat - Say na na na

Serhat, die kennen we natuurlijk nog van I didn’t know, de geweldige nachtclubsong waarmee hij zich namens San Marino in 2016 volkomen ten onrechte niet plaatste voor de halve finale – nog steeds een inktzwarte bladzijde in de geschiedenis van het festival. De charmante en charismatische kerel, een Turk, is terug met Say na na na – en wij in de nineties. Serhat maakt er een vrolijke boel van en de discolamp kan aan, maar het is geen I didn’t know natuurlijk.

6,5

Met Duncan Laurence luisteren naar Arcade

Donderdag treedt Duncan Laurence namens Nederland aan in de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival. Voor zijn vertrek naar Tel Aviv nam hij met popjournalist Robert van Gijssel toon voor toon zijn nummer Arcade door. ‘Ik hou van tragiek in een liedje, maar ik probeer ook altijd een zonnetje door de wolkenpartijen te laten breken’, zei hij. ‘Ik hoop dat dat gevoel terug te vinden is in Arcade. Het idee dat we altijd kunnen blijven dansen in de regen.’

Lees hier over de spanningen tijdens het songfestival van 1975 waarbij Nederland won

Aan dit artikel werkten mee: Haro Kraak, Chris Buur, Loes Reijmer, Gidi Heesakkers, Robert van Gijssel, Julien Althuisius en Paul Onkenhout.