'De eenvoud, dat trekt de mensen'

Bijna vijf miljoen internetgebruikers bezoeken minstens een keer per maand nieuwssite nu.nl. Hoofdredacteur Laurens Verhagen: ‘Een van de succesfactoren is dat het fris is, niet is opgezet vanuit de bestaande journalistiek.’..

Door Paul Onkenhout

De redactie van de grootste nieuwssite van Nederland is gevestigd in een opvallend pand dat in de verder grauwe straat in Amsterdam-West uit de toon valt. Een paar bureaus, een handvol redacteuren, een kale inrichting: nu.nl schreeuwt het succes niet van de daken.

Dus dit is nou het hol van onze vijand.

Laurens Verhagen (41), hoofdredacteur van nu.nl sinds 2006: ‘Ik zie dat niet zo. Ik geloof niet in de tegenstelling internet-dagbladen. Ik behoor ook niet tot de mensen die zeggen dat dagbladen geen nut meer hebben. Het speelveld is natuurlijk wel veranderd. Er bestaat geen monopolie meer op nieuws. Dagbladen worstelen daarmee.

‘Ik ben nog steeds een enthousiaste krantenlezer. Op andere momenten dan vroeger, dat wel. In het weekeinde vind ik het nog steeds heerlijk om papier in handen te hebben. En heel veel nieuws komt nog naar buiten via de kranten. We zouden niet zonder kunnen. Maar er is wel wat aan het veranderen en er zullen er zonder twijfel nog wel een paar verdwijnen. Maar het hol van de vijand?’

Ik overdrijf. Maar nu.nl is een grote concurrent van de kranten. Wat jullie hebben gedaan, werd niet voor mogelijk gehouden.

‘Het begon in 1999. Niemand hield er rekening mee. Niemand zag het gevaar. En achteraf vroeg iedereen zich af hoe ze het hebben kunnen laten gebeuren.’

Wat hadden de dagbladen kunnen doen?

‘In elk geval persbureau ANP onder druk zetten. Om te vragen om ons niet van nieuws te voorzien. Dan was dit niet gebeurd. Nog steeds zijn we afhankelijk van het ANP, maar in die jaren helemaal. Dat wij er in zijn geslaagd om de grootste online nieuwsspeler te worden, ja, dan kun je rustig zeggen dat de kranten iets hebben laten liggen. Ze zijn er te laat ingesprongen, deels vanwege arrogantie: ach, dat wordt toch nooit wat. Maar het werd wel wat en toen ze dat beseften, was het eigenlijk al te laat.

‘Een van de succesfactoren van nu.nl is dat het fris is, en niet is opgezet vanuit de bestaande journalistiek. Een paar snelle internetjongens hadden het in Amerika gezien en dachten dat er ook in Nederland behoefte was aan zo’n site. Er zat geen grote logge organisatie achter. Ze gingen het gewoon doen.’

Bestaat die sfeer nog steeds?

‘Gedeeltelijk. We zijn nu onderdeel van Sanoma Digital, maar we staan redelijk op onszelf en we maken nu.nl met een kleine club. We hebben een redactie van elf, twaalf mensen. We zijn heel compact en dat is ook onze kracht. Er werken hier betrokken mensen. We vergaderen weinig en we doen veel.’

Hoe groot is het succes?

‘Heel groot. Toen ik hier vier jaar geleden kwam, was nu.nl al marktleider, maar lag het allemaal iets dichter bij elkaar, met de NOS en De Telegraaf. Dat zijn onze grootste concurrenten. Maar de afstand is groter geworden, als je kijkt naar het bereik.

‘We hebben inmiddels bijna 500 miljoen pageviews. Dat zijn er heel veel, maar dat maakt niet zoveel uit. Ons bereik is ongeveer 35 procent. Dus 35 procent van alle internetgebruikers komt minimaal een keer per maand op nu.nl. Dat kun je vertalen naar tussen de 4,5 en 5 miljoen mensen. De Telegraaf en de NOS zitten meestal rond de 25 procent. Ons bereik blijft maar groeien.’

U zegt het met enige verbazing.

‘Toen ik kwam dacht ik: we zijn de grootste, maar hoelang kunnen we nog groeien? En de concurrentie wordt steeds steviger. Alles is weer opengegooid en vrijgegeven, niet één nieuwssite vraagt geld aan de bezoekers. Iedereen doet nu weer hetzelfde, en met meer kracht. De NOS, met die redactie en die middelen, daar kunnen we niet tegenop. Toch zijn we nog steeds by far de grootste. Dat verbaast me wel, ja.’

Maakt nu.nl winst?

‘Ja. Maar cijfers mag ik helaas niet geven. Het wordt hier een mooie, gezonde winst genoemd.’

Eenvoud is jullie grootste wapen.

‘Dat is iets om heel nadrukkelijk in de gaten te houden. Je hebt altijd de neiging om óók de diepte in te gaan. Dat is interessant, maar niet voor ons. Het gaat om de headlines en het korte nieuws. Geen achtergronden. De mensen komen vanwege de eenvoud. Even de headlines scannen.’

U hebt het zelf Teletekst met plaatjes genoemd, zonder ironie.

‘We hebben dezelfde functie. We bieden de kans om even snel te kijken wat er aan de hand is, snel, adequaat en objectief. Die objectiviteit is ook een van de succesfactoren. In elk geval hebben we dat imago, ook omdat er geen krant achter zit. De Telegraaf is populistisch rechts, de Volkskrant links, wij zijn neutraal. We schrijven ook geen commentaren, daar zitten onze bezoekers niet op te wachten. Ons nieuws hoeft alleen maar te kloppen. En we moeten snel zijn.’

Wat is er bij nu.nl onder uw leiding veranderd?

‘Een van de dingen die ik belangrijk vond, is dat we meer aan eigen nieuws moesten doen, zonder meteen een redactie van honderd man te formeren. We doen steeds meer zelf en dat is belangrijk om je te onderscheiden. Want bijna alle sites doen hetzelfde. Daarnaast kun je het je ook niet meer permitteren om te wachten tot een persbureau een bericht maakt, met alle Twitter-achtige ontwikkelingen. Je moet veel sneller zijn dan vroeger. En snelheid is ongelooflijk belangrijk.

‘Twitter is nu nog vooral een journalistending. Er wordt heel veel over geschreven, maar er zitten niet veel mensen op. De doorsnee nu.nl-lezer heeft er helemaal niks mee. Maar je ziet wel dat je het qua snelheid nooit kunt verslaan als nieuwsorganisatie. Bij de treinramp in België stonden de foto’s heel snel op Twitter. Het ANP kwam een paar uur later pas met de eerste foto’s. Twitter is nuttig, maar het maakt het allemaal nóg sneller en nóg kortademiger.’

Achterover leunen is fataal.

‘De ontwikkelingen gaan heel hard. Sinds de iPhone is mobiel internet geëxplodeerd. We zitten nu op 450, 500 miljoen pageviews, totaal, en 80, 90 miljoen mobiel. Dat is behoorlijk veel. En daarvan is weer de helft afkomstig van de iPhone. En nu komt de iPad er ook nog eens aan.

‘Vroeger was nu.nl de desktop op kantoor, maar dat is niet meer zo. Tegenwoordig heeft iedereen internet de hele dag bij de hand. Dat betekent ook iets voor de snelheid van je berichtgeving. Je kunt niet meer even wachten tot een persbureau wat heeft. Dat is een worsteling, van iedereen trouwens. Nu.nl moet snel zijn, maar ook betrouwbaar.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden