Test BMW Active Hybrid E-bike

De e-fiets van BMW heeft de krachtigste motor en is stiller dan gebruikelijk

Pareltjes zijn het, de fietsen van BMW. Blik testte de Active Hybrid E-bike, die een actieradius van meer dan honderd kilometer moet kunnen halen. Hij kan wel met wat minder versnellingen toe. 

Ze moeten er zelf ook nog een beetje aan wennen, bij BMW. Of we een van hun fietsen konden testen, was de vraag. ‘Welke motor?’ Nee, een fiets, een echte fíéts. En in het Rijswijkse hoofdkantoor staan ze nog wat onopvallend tentoongesteld, de ongemotoriseerde tweewielers. Maar het is heus een feit: de Bayerische Motor Werke maakt fietsen. Voor degenen die op zoek gaan op internet: bij BMW zelf staan ze gecategoriseerd onder ‘Lifestyle’ (tussen de 'kids collection’ en de miniaturen). Alsof fietsen meer over je leefstijl zegt dan autorijden. Mmm, misschien is dat ook wel zo. Hoe dan ook, de fietsen van BMW zijn pareltjes. In het oog springen vooral de twee mtb's - crossfietsen met brede banden en recht stuur - waarvan eentje een e-fiets is. En die, de Active Hybrid E-bike, testte Blik. 

Het is een e-fiets met middenmotor. de meest gangbare vorm heden ten dage. Maar wel een met de krachtigst beschikbare motor: geen Bosch, geen Shimano, maar een Brose 250 W met 90 Nm koppel en dat is 10 procent krachtiger dan de meeste topmodellen.  De batterij, smetteloos weggewerkt in de schuine framebuis, is een lithium-ion accu van 600 Wh, met een actieradius die zomaar eens de 100 kilometer zou kunnen overschrijden. Uiteraard is dat van talloos veel factoren afhankelijk, maar met Bliks ervaring durven we deze bewering wel aan. Nog iets fijns aan die motor: hij is stiller dan gebruikelijk, omdat hij geen tandwielen maar een riem gebruikt. Fraai aan de fiets zijn verder het blauw oplichtende logo links en rechts op het frame (het oplichtende geeft de staat van de batterij aan), de prima en instelbare voorvorkvering en de verlichting: het achterlicht zijn drie kleine leds in het spatbord en voor schijnt een krachtige (40 lux) led-koplamp. 

Het logo voor op het frame, dat tevens het niveau van de batterij aangeeft.

De Active Hybrid beschikt over vier trapondersteuningsinstellingen en de mogelijkheid die zelf aan te passen. Maar omdat de vier modi volstaan, is de mogelijkheid ze zelf te modificeren een luxe die slechts een enkeling zal benutten.

Typisch BMW: als je het systeem start (wat overigens te lang duurt), staat-ie altijd in de turbostand. De fiets onthoudt dus niet de laatst gebruikte stand, maar geeft bij het wegrijden standaard vol gas. Dat werkte bij windkracht 8 op Ameland goed, maar is zeker niet de prettigste stand om in te fietsen; het verschil tussen wel en geen ondersteuning is zo groot dat je je best moet doen om niet ‘schokkerig’ te fietsen - dat zou dan dus toch reden kunnen zijn het ondersteuningsniveau en de acceleratie naar eigen voorkeur aan te passen. 

Het overzichtelijke display van de BMW is niet-afneembaar; wel te koppelen aan een smartphone-app.

Omdat stuur en zadel in alle richtingen en standen zijn in stellen (en de fiets leverbaar is in drie maten), kan bijna iedereen een ergonomisch prima fietsstand bewerkstelligen. En rijden doet de BMW-e-fiets ook al geweldig. De brede banden (Continental Contact Cruiser) neutraliseren in combinatie met de voorvering alle oneffenheden. Noodzakelijk als je je op ongebaande paden begeeft, maar beslist ook prettig in de stad. Verbeterpunt is de derailleurversnelling, die aan hetzelfde euvel lijdt als die van andere e-fietsen: de differentiatie van de versnelling is gebaseerd op die van een niet-ondersteunde fiets. Maar met trapondersteuning vlieg je van zijn  2 naar zijn 6; de tussenliggende kun je dus beter weglaten. En als BMW dan ook nog gewoon een slot erbij zou leveren, zou Blik beslist een paar opties van de 3-serie achterwege laten voor deze fiets.

Gereden

BMW Active Hybrid E-bike

Motor Brose Drive S, 250 W nominaal vermogen, 90 Nm koppel

Accu Lithium-ion 600 Wh

Versnelling Shimano Deore/XT achterderailleur, 10 versnellingen

Frame Aluminium

Gewicht 23,5 kg

Prijs € 3.560

De stille Brose-motor van de BMW.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden