Filmrecensie Drama

De Duitse film Alles ist gut is een verstikkend drama over een vrouw die probeert verder te leven na een verkrachting ★★★★☆

Wie ben je als kijker, om te bepalen dat Janne zich als getraumatiseerd slachtoffer moet opstellen?

Filmbeeld uit Alles Ist Gut Beeld Netflix

Een meubel dat in de weg stond. Een per ongeluk uitgedeelde stoot. Zo zijn er nog wel wat uitvluchten die dertiger Janne (Aenne Schwarz) verzint wanneer haar moeder, haar vriend en anderen willen weten hoe ze aan dat blauwe oog komt.

In het Duitse Netflix-drama Alles ist gut houdt Janne niemand zozeer voor de gek als zichzelf. Keihard ontkent ze de feiten: de hele film probeert ze te doen alsof er niets ernstigs is gebeurd, die avond dat ze met vage kennis Martin (Hans Löw) thuiskwam van een klassenreünie en hij haar verkrachtte.

Debuterend schrijver en regisseur Eva Trobisch toont met lange, pijnlijk dichtbije shots hoe Martin zich aan Janne opdringt, haar klemzet en elk verzet smoort. ‘Dit meen je niet serieus’, zegt ze, wanneer Martin boven op haar ligt en zijn broek openritst. Die vervreemdende, en daardoor zo hartverscheurende kalmte behoudt ze, ook wanneer Martin bij haar nieuwe baan haar directe collega blijkt te zijn. Niet iets waar je moeilijk over moet doen, lijkt Janne te denken. Alles oké.

Alles ist gut, op het Filmfestival van Locarno uitgeroepen tot beste debuut, is een indrukwekkende, verstikkende ervaring. Trobisch houdt de film sober en strak – muziek ontbreekt op de soundtrack – en komt nooit met scènes waarin Janne haar belager confronteert met het leed dat hij haar heeft aangedaan. Eerder het tegenovergestelde: wanneer Martin lafjes bij het kopieerapparaat komt vragen wat hij moet doen, en of hij niet beter op een andere afdeling kan werken, doet Janne de zaak af met wat schouderophalen.

Vertel het nou toch aan iemand, kun je voortdurend denken – zeker wanneer Jannes leven met vriend Piet (Andreas Döhler), in alle geforceerde normaliteit, uit haar handen begint te glippen. Onthutsend, zoals ze haar koorddans zelfs dan volhoudt met strak gezicht en evenwichtige stem. Omdat je als toeschouwer méér weet dan de mensen om Janne heen, ben je de enige die de barstjes in haar gedrag ziet. Of denkt te zien.

Schwarz levert gepantserd acteerwerk, alsof ze voortdurend een schreeuw inslikt. Of is ook dat de blik van de toeschouwer, die op voorhand denkt te weten wat er in Janne omgaat en hoe vrouwen (of filmpersonages) zich na een verkrachting dienen te gedragen? Wie ben je als kijker, om te bepalen dat Janne zich als getraumatiseerd slachtoffer moet opstellen? Om die vragen gaat het in Alles ist gut, een film die nog lang nadreunt. ‘Het is [Janne’s] goed recht (...) om haar behoefte aan zelf-empowerment niet uit handen te geven’, vertelde cineast Trobisch aan dagblad Die Zeit. ‘Dat is niet per se een kwestie van zwakte en verdringing, maar kan ook wijzen op kracht, op een soort veerkracht.’

Alles ist gut

★★★★☆

Regie Eva Trobisch