appdate

De Drie Apps van de Week: WappZapp, Mashable en Smosh

Volkskrant.nl zet elke zondag de leukste, handigste en meest informatieve apps voor u op een rijtje. Deze week: video-on-demand, virals en een populair YouTube-kanaal.

Beeld thinkstock

Video-on-demand-app
Video-on-demandservices zijn hot. Netflix komt binnenkort naar Nederland en RTL kocht onlangs het online deel van Videoland, waarmee het een soortgelijke dienst gaat opzetten. De Nederlandse streaming-video-app WappZapp, waarmee je video's van onder andere YouTube, Vimeo en Uitzending gemist kunt kijken, maakte afgelopen week bekend zich ook in de strijd te gaan mengen. Naast de gratis content gaat WappZapp namelijk ook betaalde films, series en programma's aanbieden.

Wie de app al had, hoeft 'm niet te updaten. De sectie 'WappZapp Videotheek' is reeds verschenen in het hoofdmenu. Daar kun je films kopen of huren, waarbij de prijs varieert van 2,69 euro tot 7,99 euro, afhankelijk van hoe oud de film is. Ook kunnen er al cabaretvoorstellingen worden gehuurd. Dat kost 3,59 euro voor twee dagen.

Of WappZapp zich op termijn qua aanbod zal kunnen gaan meten met grote jongens als HBO en Netflix is nog maar afwachten. Het interessante aan de dienst is echter dat het betaald materiaal aanbiedt naast het gratis aanbod. De makers hopen dat een aantal kijkers die aanvankelijk alleen voor de gratis video's kwamen over de streep kan worden getrokken om ook eens iets te kopen of huren. Bovendien is het de bedoeling om de app bij volgende updates verder te personaliseren. Tel daar bij op dat de app gemakkelijk aan een (compatibele) televisie of desktop-pc te koppelen is, en je hebt een veelzijdige app voor wie graag naar video's, programma's en films kijkt.

WappZapp
App Store
Gratis

Beeld App Store

Virals voorspellen
Mashable is een Schots-Amerikaanse website die zich voornamelijk richt op nieuws over sociale media. De site claimt altijd snel te weten welke artikelen, filmpjes en blogs 'viral' gaan (simpel gezegd: in razend tempo een miljoenenpubliek weten te bereiken). Dat is ook precies waar de nieuwe app op gericht is. Wanneer een verhaal op het punt staat 'viral' begint te gaan, krijg je een melding. Op die manier kun je over een zeer populair onderwerp meepraten nog voordat het zeer populair is. Zo ben je altijd de eerste van je vrienden die het nieuwste plaatje van de Grumpy Cat op de sociale media kan delen. Mashable zegt een eigen algoritme te gebruiken om de populariteit van een item te bepalen.

De deze week verschenen nieuwe Mashable-app is ontwikkeld in samenwerking met Samsung, en was daarom in de eerste week alleen beschikbaar op Galaxy-toestellen. Inmiddels is de app ook op andere Android-toestellen te downloaden.

Mashable
Google Play
Gratis

Beeld Google Play

Smosh
Smosh is misschien wel het ultieme succesverhaal van een YouTube-kanaal. Het begon in 2005, in de begindagen van het populaire video-platform dat inmiddels onderdeel is van Google. Anthony Padilla en Ian Hecox plaatsten een niet bepaald veelbekeken filmpje waarin ze playbackten op het thema van de Power Rangers. Later maakten ze een soortgelijk filmpje met het Pokémon-thema, en dat deed het wél goed: het is meer dan 24 miljoen maal gedownload.

Inmiddels is Smosh het op één na populairste kanaal op de videosite (12.065.315 abonnees). Het moet alleen PewDiePie (12.241. 208) voor laten gaan. Het eerste filmpje met het Power Rangers-thema is inmiddels meer dan 8 miljoen keer bekeken.

Nu is er dan ook een app, waarop alle populaire filmpjes terug zijn te zien. Van de voedselgevechten tot gamerecensies en willekeurige ongein. Wie graag op YouTube zoekt naar grappige filmpjes kan hier prima terecht. Beschikbaar in de App Store.

Smosh
App Store
Gratis

Beeld App Store
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden