Reportage

De digitale voorstelling TM geeft de toeschouwer het zeldzame gevoel gezien te worden

Met de volledig digitale voorstelling TM zorgt de groep van regisseur Alexander Devriendt opnieuw voor tot in de puntjes uitgewerkt theatraal bedrog.

TM van Ontroerend Goed. Beeld Guinness Frateur
TM van Ontroerend Goed.Beeld Guinness Frateur

Ik ben een beter mens dan ik dacht. En u waarschijnlijk ook.

Dit wordt me verteld door een acteur via een een-op-eencomputerverbinding, nadat hij me een lijst met vragen heeft gesteld. En ook al zit ik theater te kijken, de boodschap voelt goed.

TM heet de voorstelling, een internationaal project van de Gentse groep Ontroerend Goed. Het is ervaringstheater 2.0, volledig digitaal, maar met knap genoeg vooraf nog altijd dat ongemakkelijke gevoel dat je hebt als je niet weet wat er van je wordt verwacht. Een gevoel dat verandert in een niet-onaangename mix van gêne en opwinding zodra de voorstelling speelt.

TM speelt noodgedwongen online en onderzoekt het ontstaan van dubieuze onlinebewegingen. Beeld Guinness Frateur
TM speelt noodgedwongen online en onderzoekt het ontstaan van dubieuze onlinebewegingen.Beeld Guinness Frateur

Ontroerend Goed is het gezelschap van regisseur Alexander Devriendt, relatief onbekend in Nederland, maar des te meer geroemd in het buitenland. Hij kreeg al eens een lovende recensie in The New York Times, en een persoonlijke uitnodiging van Cate Blanchett om bij haar Sydney Theatre Company te spelen. Een van de laatste voorstellingen waarmee Devriendts gezelschap over de wereld toerde, was £¥€$ (oftewel: Lies), over de financiële wereld.

Elke voorstelling die Devriendt maakt, heeft een compleet andere vorm. Acteurs, decor, tekst: alles staat vaak in dienst van een tot in de puntjes uitgewerkt theatraal bedrog, een meestertruc, die de realiteit waarin je je als toeschouwer denkt te bevinden doet wankelen. In £¥€$ zat het publiek aan goktafels. TM speelt noodgedwongen online en onderzoekt het ontstaan van dubieuze onlinebewegingen.

‘TM’ is dan ook het acroniem van de geheime cel waar het in deze performance om draait. TM staat op het punt om een wereldomspannende operatie uit te voeren, die alle ‘ongelovigen’ zal ‘bestrijden’. Jij, de toeschouwer, staat op het punt om een toegangsgesprek te voeren met een van de leden.

Ontroerend Goed is het gezelschap van regisseur Alexander Devriendt. Beeld Guinness Frateur
Ontroerend Goed is het gezelschap van regisseur Alexander Devriendt.Beeld Guinness Frateur

Een van de redenen dat TM zo goed werkt, is dat het er allemaal fantastisch uitziet. Alles vindt plaats op een speciaal ontwikkeld onlinevideoplatform dat aan professionaliteit niets te wensen overlaat. Via de link die ik in de mail heb gekregen, beland ik op het afgesproken tijdstip in ‘de wachtkamer’. Daar verschijnen nog vier andere toeschouwers. Tenminste, ik realiseer me dat het ook toeschouwers zijn als we al een paar minuten naar elkaar hebben zitten staren – de ongemakkelijke ambiance van de wachtkamer perfect geëmuleerd.

Als er een gastheer verschijnt en iedereen zich moet voorstellen, blijken de andere toeschouwers zich in Singapore, België en Engeland te bevinden. De internationale allure van TM werkt meteen betoverend.

Na wat inleidende teksten krijgt uiteindelijk iedereen zijn intakegesprek met een vertegenwoordiger van de beweging. Ik krijg Vincent Doddema op mijn scherm, een Duitse acteur. Ons gesprek is eerder een ondervraging. Achteraf blijkt het zelfs een test. Ik moet vragen beantwoorden als: ‘Heb je weleens iemand vermoord?’ en ‘Geloof je in pure evil?’ Ik moet mezelf plaatsen op een schaal van 0 (pure evil) tot 20 (pure good). Ik schat mezelf in op een 16.

In dat kwartier met vragen en tests bouwt de spanning goed op. Des te groter is de ontlading als de uitslag komt (‘Je bent geen 16, maar een 18!’) en daarop de onthulling van het masterplan van TM.

De voorstelling geeft je het gevoel gezien te worden. En dat is een zeldzaam bijzonder gevoel.

TM

Door Ontroerend Goed.

Nog t/m 2/5, via brakkegrond.nl (uitverkocht).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden