DE NEDERLANDSE POPCULTUUR IN 100 VOORWERPENDe dealerskruk uit coffeeshop The Bulldog

De dealerskruk uit coffeeshop The Bulldog

Omdat ook de naoorlogse Nederlandse popcultuur een geschiedschrijving verdient: 100 voorwerpen uitgekozen, belicht en verklaard. Aflevering 87: De dealerskruk uit coffeeshop The Bulldog (1975).

De dealerskruk uit coffeeshop The Bulldog.Beeld Annabel Miedema

In mei 1994, in het Palais des Festivals in Cannes, werd het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs voorgoed onderdeel van de internationale popcultuur. Pulp Fiction was de tweede film van de Amerikaanse filmmaker Quentin Tarantino, die twee jaar eerder was doorgebroken met Reservoir Dogs, een gangsterfilm waarvoor het etiket ‘Nouvelle Violence’ werd gemunt.

In 1992, het jaar van zijn doorbraak, woonde Tarantino drie maanden in Amsterdam, waar hij het scenario van zijn meesterwerk Pulp Fiction schreef. Hij zou in hotel The Winston op de Wallen hebben gelogeerd; zeker is dat hij zat te schrijven in coffeeshop Betty Boop, een keer het Filmmuseum uit is gegooid en, zo de legende wil, nooit zijn banden terugbracht bij de Cult Videotheek, die destijds aan de Amstel zat. 

Sporen van zijn Amsterdamse avonturen zijn terug te vinden in wat een van de bekendste filmdialogen uit de geschiedenis is geworden. We volgen twee mannen, Jules en Vincent, in hun auto; het blijken later natuurlijk twee zware jongens op weg naar een klus te zijn. Vincent (gespeeld door John Travolta) krijgt aan het begin van de scène een vraag van zijn collega Jules (Samuel L. Jackson): ‘Okay, so tell me again about the hash bars.’ 

‘Wat wil je weten?,’ vraagt Vincent, die net terug is uit Europa.

Jules: ‘Hash is legal there, right?’

Vincent: ‘Yeah, it’s legal, but it ain’t a hundred percent legal.’

Volgt een referaat van Vincent over het gedoogbeleid, waar Jules met stijgende verbazing naar zit te luisteren. Maar hij is vooral verbijsterd door het volgende feit: ‘If you get stopped by a cop in Amsterdam, it’s illegal for them to search you.’ Waarop Jules zegt: ‘Oh man. I’m fuckin’ going.’ 

Daarmee zijn we nog niet eens op de helft van de dialoog, die vervolgt met het beroemde segment over de subtiele verschillen tussen Europa en de Verenigde Staten, beter bekend als het ‘Royale with cheese’-fragment.

Het is niet bekend of Tarantino in zijn Amsterdamse maanden ook bij The Bulldog op het Leidseplein is geweest, maar als hij had geweten dat een coffeeshop van wereldfaam sinds 1985 in een oud politiebureau was gevestigd, dan was dat schitterend materiaal voor Vincent geweest. In de collectie van het Amsterdam Museum bevindt zich een barkruk die in de catalogus is opgenomen als ‘dealerskruk coffeeshop The Bulldog’. Uit de beschrijving: ‘Zitting bekleed met bruin-witte koeienhuid. In de zitting een holle opbergruimte, deze wordt aan de onderzijde afgesloten d.m.v. een scharnierend klepje met magneetsluiting.’

Deze ruimte kon worden gebruikt om snel – in het geval van politie-invallen – de waar van de dealer te verbergen. Het Amsterdam Museum geeft de kruk als jaartal 1975 mee. Dat is het oprichtingsjaar van de oorspronkelijke coffeeshop The Bulldog aan de Oudezijds Voorburgwal, voorloper van het latere concern. 

Oprichter van deze eerste Bulldog was Henk de Vries, die de seksshop van zijn vader ombouwde en zo pionier werd in de hasjhandel, die onder meer via Tarantino wereldfaam zou krijgen. De Vries had zijn eerste marihuana verkocht op het ‘Holland Pop Festival‘ in Kralingen, het Nederlandse Woodstock, ook al weer vijftig jaar geleden.

Dealerskruk coffeeshop ‘The Bulldog’

Jaar  1975

Collectie  Amsterdam Museum

Materiaal  IJzer en koeienhuid

Afmetingen  78 centimeter (hoogte), 37 centimeter (diameter)

Alle voorgaande afleveringen van De geschiedenis van de Nederlandse popcultuur in 100 voorwerpen zijn terug te vinden op deze overzichtspagina.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden