Festivalrecensie Catch

De dance van Weval en Jon Hopkins komt op festival Catch écht tot leven ★★★★☆

Pop/ dance

Catch, met Maribou State, Weval, Jon Hopkins ea, 23/3, TivoliVredenburg, Utrecht.

★★★★☆

Een van de headliners van het Catch 2019 festival is het Nederlandse producers duo Weval. De Ronda zaal van TivoliVredenburg in Utrecht was overvol tijdens hun show. Beeld Ben Houdijk

Er zit nog volop leven in de live dance, zo veel wordt zaterdagnacht duidelijk in het uitverkochte TivoliVredenburg in Utrecht, bij festival Catch. Het Amsterdamse zusterfestival Pitch in Amsterdam gooide na een paar edities de handdoek in de ring, maar Catch weet nog altijd een lekker actuele line-up te verzorgen van bands die dansmuziek maken en óók nog het bekijken waard zijn - dat is de bedoeling, van Catch. En zet je de Britse geweldenaar van de emotioneel beladen en haast spirituele techno Jon Hopkins op het hoofdpodium van zaal Ronda, naast de Nederlandse dancebandjestrots Weval en het elegante Engelse popdance-duo Maribou State, dan krijg je ook volk op de been.

De poging van Catch nieuwe Nederlandse soul en r&b op te nemen in het programma loopt vast in goede bedoelingen. De rammelende bandjes van Rimon en Jarreau Vandal blijken minder geschikt voor een nachtelijk dancefestival, waar je toch vooral in een diepe groove wilt hangen.

Op naar zaal Ronda dus, voor de show van Jon Hopkins. De Brit draait werk van zijn plaat Singularity uit 2018 aan elkaar, en dat album wordt steeds breder erkend als een van de grote meesterwerken van de elektronische muziek. De ijzingwekkend schurende beats van de track Emerald Rush worden live, bij het voortreffelijke geluid in de Ronda, onthutsend mooi. Hopkins speelde eerder al op Nederlandse buitenfestivals maar in een grote en strak toegeruste popzaal komt zijn muziek het beste tot zijn recht.

Dat geldt ook voor de Nederlandse band Weval. Het Amsterdamse duo bracht vorige maand ook al zo’n fenomenaal album uit, genaamd The Weight, en bereidt zich nu met live-band voor op een (festival)tournee. Je merkt dat Weval nog wat zoekende is, en dat maakt de show alleen maar spannender. Het dromerige nummer Are You Even Real krijgt live een fijne jazz-injectie, vooral omdat de drummer niet simpel mee beukt met de elektronica maar juist heel lichtvoetig tussen de bassen en vocalen door steekt. En wat heeft Weval met de nieuwe track Heaven, Listen een geweldige podiumknaller in huis. Leuke track hoor, op plaat of via de koptelefoon, maar live maakt Weval de bassline in dit nummer echt moorddadig, zeker naast die venijnige korte stootjes op het orgel.

Voor dit soort shows is Catch uitgevonden. We horen dance die de dansvloer laat ontploffen, maar zien op het podium tegelijkertijd ontzettend pakkende live-muziek. Moet Amsterdam dat festival Pitch niet gewoon weer opstarten?