OmslagDe Correspondent

De Correspondent kan het: opvallen zonder op te vallen

Hoe je opvalt zonder op te vallen.

Rutger Bregman: De meeste mensen deugen. Ontwerp Harald Dunnink, omslag Leon Postma en Martijn van Dam (2020).Beeld De Correspondent

Eruit springen, opvallen, aandacht trekken, dat is wat ontwerpers willen. Ongetwijfeld wil De Correspondent dat ook, al volgen de omslagen van de uitgeverij een afwijkende route, door af te zien van spektakel en de voorkeur te geven aan kalmte en klaarheid.

Dat zo’n ingetogen benadering niets in de weg hoeft te staan, bewijst de CPNB Bestseller 60. Daarin bezette De Correspondent de afgelopen week de eerste en tweede plaats met Rutger Bregmans De meeste mensen deugen (39ste week in de lijst) en, als hoogste binnenkomer, Het recht van de snelste van Thalia Verkade en Marco te Brümmelstroet – niet slecht voor een uitgeverij met maar een bescheiden aantal titels per jaar.

Volgens Rob Wijnberg, de oprichter van De Correspondent, onderscheidt het mediaplatform zich door ‘een holistische aanpak, gericht op het creëren van context en rust’.

De visuele vertaling van die aanpak wordt sinds 2013 bepaald door Harald Dunnink, medeoprichter en artdirector van De Correspondent. Online en in druk streeft hij één stijl na, die hij als volgt definieert: ‘Een realistische en rustige weergave met een subtiele en absurdistische twist.’

Die twist is terug te vinden op alle titels van Bregman bij De Correspondent: Gratis geld voor iedereen (bankbiljetten in brievenbus), Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers (vuilnisbak vol goud), Het water komt (verbaasde koe met natte poten) en zijn jongste boek De meeste mensen deugen (sprankje groen).

Rutger Bregman: Gratis geld voor iedereen. Ontwerp Harald Dunnink, omslag Leon Postma (2014). Beeld De Correspondent
Rutger Bregman en Jesse Frederik: Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers. Ontwerp Harald Dunnink, omslag Martijn van Dam (2016).Beeld De Correspondent
Rutger Bregman: Het water komt. Ontwerp Harald Dunnink, omslag Martijn van Dam (2019).Beeld De Correspondent

Dat laatste, een inmiddels zevenmaal herdrukt pleidooi tegen cynisme, lijkt het succes van Gratis geld achterna te gaan. Het verscheen deze maand in Duitsland, Engeland en de VS (Humankind), terwijl vertalingen in nog minstens negentien landen volgen.

Rutger Bregman: Humankind (Bloomsbury, 2020).Beeld Bloomsbury

De Duitse editie, Im Grunde gut, volgt de typografie die Dunnink toepast op alle boeken, gebaseerd op de schreefloze Gotham: ‘Een mooie letter die staat als een huis en van afstand leesbaar is.’ Het uitgeverslogo heeft Dunnink met de hand getekend. ‘De naam De Correspondent geeft aan dat onze lezers journalisten volgen en niet een instituut. Dat persoonlijke karakter wordt in de pennestreken van het logo verbeeld.’

Rutger Bregman: Im Grunde gut (Rowohlt, 2020).Beeld Rowohlt

Rutger Bregman: De meeste mensen deugen

Ontwerp Harald Dunnink, omslag Leon Postma en Martijn van Dam.

De Correspondent; € 25.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden