ColumnBlik

De Citroën C5X: futuristisch met een vleugje retro. Al is het maar omdat je Macrons opvolgers toch ergens in moet vervoeren

Citroën C5X Beeld
Citroën C5X

Maandag presenteerde Citroën de eerste beelden van de nieuwe C5X, en de reactie was ‘eh, o!’, wat volgens hoofdontwerper Pierre LeClerc exact de mate van verstrooide verwarring was waar hij bij het autokopende publiek op had gemikt. ‘Het beste compliment was dat mensen niet wisten wat het was’, stelde hij tevreden vast.

Nu is het sowieso een wonder dat de C5X er is. Het is een grote middenklasser, een auto uit het zogenaamde D-segment, een type dat de Fransen al een paar decennia goeddeels uit handen hebben gegeven aan de Duitsers. Die hebben de koper ervan, de zakelijke leaserijder die duur wil doen met geleend geld van de baas, nu eenmaal wat beter in de vingers. Fransen proberen daar sinds jaar en dag ‘excentriciteit’ en ‘elegantie’ tegenover te stellen, wat de consultant en de makelaar wijvige begrippen vinden waar ze hun door suit supply ondersteunde neusje voor ophalen. Intussen zijn ze gaandeweg meer en meer door het idee bevangen dat je succesvoller succes uitstraalt met een SUV dan met D-segmenter. Kortom: in de wéreld van de limousines is het criesies.

Des te leuker dat de Fransen het blijven proberen, al is het maar omdat je de voorgangers en opvolgers van Emmanuel Macron toch ergens in moet vervoeren, staand met hoofd en schouders door het dakraam.

Tactiek van de C5X om de crisis te lijf te gaan: we proberen alles tegelijk. Het model is 1. Een beetje SUV, op hoge poten, plastic stootstukken overal en belijning die de wielkast extra groot moet laten lijken, 2. Een racemonster, met een Dracula-cape-achtige spoiler die we sinds de Saab 900 modeljaar ’89 niet meer zagen, 3. Een shooting brake, zo’n stationwagen die ook een beetje coupé wil zijn, 4. Futuristisch, overgoten met stukjes retro.

Resultaat is dat je bezem, gum, microvezeldoekje, stoffer en blik wilt pakken om eerst maar es wat storende en overbodige elementen weg te poetsen. Het rare is: dat lukt je niet. Elke deelnemer aan de orgie lijkt wonderlijk op de juiste plaats te staan.

Citroën vat het zelf aardig samen in het bijbehorende reclamefilmpje: oudere millennial trekt er vanuit zijn ijselijk moderne villa met zijn gezin op uit naar een indifferent gedeelte van het Centraal Massief, waarna de zoon ineens met zijn vrienden de neonverlichte stad in rijdt. Even laten bezinken, en dit is precies zoals je je ideale nabije toekomst voorstelt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden