Blik Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross: je voelt je heerlijk senang in dit Franse cruisescheepje

De Citroën C5 Aircross

Er wordt vol ingezet op de elektrificering binnen de auto-industrie, maar er bevonden zich nog een aantal klassiek aangedreven auto’s op de lijst van Blik. En dus werd deze week de Citroën C5 Aircross getest, een heerlijk Frans cruisescheepje. 

Voordat u, kritische Volkskrant-lezer, bij het zien van deze afbeeldingen vuur begint te spuwen: Blik gaat (zo goed als) elektrisch, wat niet heel moeilijk is met de hausse aan elektrische auto’s die ons te wachten staat. Maar eerst ruimen we het bureau op, waarop zich nog twee klassiek aangedreven auto’s bevonden, als stinkend restant van een voorbij decennium. 

Nu dient direct gezegd dat de producent van onderhavig Blik net als bijna elke andere autoproducent óók vol inzet op de elektrificering van hun autovloot, door Citroën met een geestig filmpje aangekondigd. Al gaat die ontwikkeling bij de Franse autobouwer, die vorig jaar zijn 100-jarig bestaan vierde, gepaard met een andere ontwikkeling: de SUV-isering van de vloot, ooit bescheiden ingezet met het charmante stadsjunglevehikel Cactus. Twee van Citroëns nieuwste modellen betreffen een zogeheten Aircross. In 2018 verscheen al de C3 Aircross. Een jaar later kwam in Europa de C5 Aircross, die de C5 opvolgt, na de dood van limousine C6, Citroëns vlaggenschip. En dat, het vlaggenschip, wordt nu dus een SUV (of crossover). Je mag zo’n type weinig citroënesk noemen, mensen willen nu eenmaal (een beetje stoere) auto’s met een hoge instap, dus wie is Citroën om aan die vraag niet tegemoet te komen? Grappig genoeg doen ze dat dan toch wel weer op een enigszins citroëneske wijze. 

Opvallend: aan de voor- en zijkant openbaren zich 4 grote gaten. Voor de lol.
De meters zijn op zijn Citroëns stijlvol en een beetje eigenzinnig

De C5 Aircross heeft voor zo’n stoer blik namelijk opvallend weinig hoekigs en opvallend veel ronds. In combinatie met de in sommige uitvoeringen beschikbare grote wielen (met 19-inch-velgen) geeft dat een bijzonder geslaagd uiterlijk. Het is inmiddels een signature van Citroën, de kleinere C3 Aircross en in mindere mate de Cactus zijn volgens hetzelfde principe ontworpen. De naar elkaar toe kruipende midden-  en daklijn, de ouderwets geprononceerde raamlijsten en de zeker op het oog hoge neus maken dat ronde stoere mooi af.

Binnen loopt dat gevoel nog even door. De ventilatiegaten, de portiergrepen (die we herkennen uit de Cactus) en het handschoenenkastje: het is allemaal zeer aaibaar zonder tuttig te ogen.

Blik kreeg de duurste diesel mee, die te indirect stuurt, al wordt die indruk misschien ook wel veroorzaakt door een uniek verkoopargument van de C5 Aircross, waarvoor Citroën geen Nederlandse term kon bedenken: ‘advanced comfort’. Dat schuilt in de stoelen (alleen in de duurdere versies), waarin een soort traagschuim is verwerkt, maar vooral in de vering, waarvoor de al even Engelse term ‘Progressive Hydraulic Cushions’ is bedacht. Komt erop neer dat een hydraulisch systeem het ‘eindpunt’ van de vering (daar waar zacht ruw overgaat in hard) nauwelijks voelbaar maakt. Innovatief en van invloed op de rijervaring; die is er een van dure luxe en veel, eh, comfort. Eindelijk weer eens iets nieuws dat je gewaarwordt. Zoals ook de verschillen in de rijstanden voelbaar zijn. Die eco-/normaal-/sportknop is niet zelden een overbodige gimmick, maar in de C5 Aircross is het verschil tussen sport (schokkerig) en eco (stroperig) misschien zelfs wel te groot. 

Het laat onverlet dat we ons heerlijk senang voelden in dit Franse cruisescheepje. Hoewel nauw verwant aan de Peugeot 3008 en 5008 (en de Opel Grandland X) – hé, waar kennen we dat ruime, gekoelde opbergvak in het middenconsole ook alweer van? – is de C5 Aircross uiteindelijk weer gewoon een lekker eigenzinnige Citroën. Kunnen we de elektrische alvast bestellen?

Met zijn maximaal 1.630 liter heeft de C5 een heerlijke, SUV-waardige achterbak

Gereden

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 S&S EAT8

Prijs € 47.290 (vanaf € 44.840)

Motor 2 liter, 4-cilinder, turbodiesel, 8 versnellingen, automaat

Gewicht 1.505 kg

Vermogen 177 pk

LxBxH 450x196x165 cm

Max. 211 km/u

0-100 km/u 8,6 sec

Verbruik tijdens test 5,8 l/ 100 km

CO2 (volgens opgave) 124 g/km

Energielabel E

Elektrisch

Citroën loopt zacht gezegd niet voorop met elektrificering. Medemerken uit de PSA-stal, Peugeot en Opel, zijn al verder. Citroën heeft de onooglijke C Zéro en er is een elektrische versie van de kleine bestelauto Berlingo. Op het komende Autosalon in Brussel, vanaf 10 januari, wordt Citroëns eerste hybride gepresenteerd: de hybride versie van de C5 Aircross. En natuurlijk is de nieuwe versie van het erg grappige strandautootje Méhari (een méhariste was een Franse koloniale soldaat die een kameel bereed) elektrisch. We reden al eens met dikke pret in dit elektrische autootje dat niet op slot kan en in Nederland niet leverbaar is. Al heeft Citroën aangekondigd dat de Méhari op de komende fanbeurs Citromobile in mei aanwezig zal zijn, ‘zodat het publiek deze moderne en vrolijke voiture in al zijn facetten kan ervaren’. De prijs is minder om te lachen: u moet minimaal € 26.440 meenemen naar België. 

De Citroën e-Méhari
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden