TestCannondale Treadwell Neo EQ

De Cannondale Treadwell Neo EQ is een ontuttig uniseksfietsje met een wel erg breed stuur

De Cannondale Treadwell Neo EQ.

Blik test auto’s en andere vervoersmiddelen, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de Cannondale Treadwell Neo EQ.

Gereden

Cannondale Treadwell Neo EQ

Prijs: € 2.299

Gewicht: 14,9 kg (excl. accessoires)

Motor: 250 W

Accu: 250 Wh

Oplaadtijd: 2,5 uur

Actieradius: 60 km (opgave)

Aandrijving: ketting en derailleur, 9 versnellingen

Remmen: Tektro HD-R280 hydraulische schijfremmen

Banden: Maxxis DTR-1

Verlichting: Herrmans H-Black en H-trace

Het Amerikaanse Cannondale, in 1971 begonnen in Connecticut, toont al jaren dat elektrische fietsen niet suf (hoeven te) zijn. Het vrij stoere merk, vooral bekend van racefietsen en mountainbikes, heeft inmiddels enkele tientallen e-fietsen in zijn assortiment en dat zijn niet de sloomste, hoewel er een enkele Stella-gelijke tussen zit. Blik reed al eens op een Tesoro Neo X1, een buitensporig maar heerlijk ding dat we niet anders dan de Land Cruiser onder de e-fietsen konden noemen.

Hoewel Cannondale dus vooral zogeheten vrijetijdsfietsen maakt, groeit ook het aanbod aan stadsfietsen en zogeheten woonwerkfietsen gestaag. In die categorie valt de Treadwell Neo EQ, de elektrische variant van de al langer bestaande Treadwell EQ. Hij is er met lage en hoge instap, maar eigenlijk is het in beide gevallen een kek uniseksfietsje. Met zijn ‘gewone’ fietsen zit Cannondale niet aan de bovenkant van de markt, en dat geldt ook voor de elektrische uitvoeringen. De Treadwell Neo EQ is zodoende een concurrent van onder meer de X3 van VanMoof, al was het maar omdat ze beide zo’n gewild rekje voorop hebben. Daarover gesproken: bij de Cannondale resulteert dat in zwaar sturen, wat weliswaar went, maar Blik is er geen liefhebber van. Ook het extra brede stuur, waarin je de mountainbiketraditie van het merk herkent en dat bijdraagt aan de ontuttige uitstraling, is iets wat Blik voor in de stad niet ideaal vindt. 

De accu is fraai weggewerkt in de schuine buis en in principe niet uitneembaar, dus een stopcontact bij de hand is wel een vereiste. Een display ontbreekt, in plaats daarvan is een app beschikbaar op de telefoon die alle informatie over de fiets bevat, waarmee je de fiets kunt bedienen. Op de fiets zelf kan dat ook, maar dat moet je dan wel doen met één enkel lichtgevend knopje op de buis, dat verder zowel de capaciteit van de accu als de ondersteuningsstand van de motor weergeeft, en ook nog dient om het licht te bedienen. Dat, laten we het voorzichtig uitdrukken, vergt enige oefening. 

Je door de stad bewegen gaat verder precies zoals je denkt als je het ontwerp ziet: soepel en snel. Je moet wel genoegen nemen met een onbeschermde ketting en een ‘ouderwetse’ derailleur, wat in het Nederlandse klimaat geen voordeel is. En voor een stadsfiets had de bedrading wel iets beter weggewerkt mogen worden. Op de kleur werd Blik dan weer wél gelijk verliefd: ouderwets glimmend zwart.

Slot

Een beetje een vreemde trend in de fietswereld lijkt het standaard ontbreken van een slot. Blik ervoer dat al vaker het afgelopen jaar en ook deze Cannondale heeft geen slot op de fiets zelf. Een los exemplaar moet je erbij kopen en vervolgens moet je er een plek voor vinden. On-Hollands onhandig.

De Cannondale heeft een erg breed stuur; daar moet je van houden. De telefoon die als display fungeert zit er wel mooi beschermd op.
Een aangenaam unisekszadel op een uniseksfiets van zacht, stevig, canvasachtig materiaal.
Geen display, maar een simpele knop met een lichtring die van kleur verschiet al naar gelang de ondersteuningsstand en al naar gelang de accucapaciteit. Duurt even voordat je het onder de knie hebt.
Voor de Treadwell Neo is een gewild accessoire beschikbaar: het stalen rek voorop. Blik is geen liefhebber, vooral vanwege de geringe hoogte.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden