INTERVIEW

'De camera voelde als een goede vriendin'

Haar dagelijkse openhartige filmpjes maken Monica Geuze een van de populairste vloggers van nu. Ze leeft er goed van. In die vlogs bepaalt ze wat ze wel en niet deelt, maar hoe regisseert ze daarbuiten haar status als celebrity?

Monica Geuze. 'Ik was een tijdje gestopt en daar heb ik over verteld in een vlog. Maar ik rook weer en dat weten trouwe kijkers ook. Er zijn genoeg youtubers die een act opvoeren. Kijkers prikken daar toch doorheen.' Beeld Isolde Woudstra

Monica Geuze (21) wilde afspreken op het terras van Palladium, een horecagelegenheid aan het Amsterdamse Leidseplein. Op tafel, naast haar broodje carpaccio, ligt de kleine vlogcamera die ze altijd bij de hand heeft. Ze neemt trekjes van haar sigaret en kijkt af en toe schuchter om zich heen. Het duurt enkele minuten voor ze wordt gespot; een paar tienermeisjes, die uitzinnig beginnen te gillen. Andere klanten op het terras, voornamelijk dertigplussers, kijken verbaasd om.

Dat krijg je als je het idool bent van duizenden jongeren. Met 240 duizend abonnees op haar YouTubekanaal is Monica een van de populairste vloggers van Nederland. Daarnaast is ze dj. Dat ze voor de jeugd een van de bekendste gezichten van Nederland heeft, kan ze zelf nauwelijks bevatten.

Rondkomen

Geïnspireerd door vloggers van het eerste uur, zoals Mascha Feoktistova van Beautygloss (ruim een half miljoen abonnees), begon Monica twee jaar geleden haar leven vast te leggen in korte, dagelijkse filmpjes met een gemiddelde duur van 12 minuten. Na een week werd ze benaderd door een commercieel bedrijf dat brood zag in haar vlogs, vertelt ze. 'Vanaf toen ging het snel. Ik ging mee naar reclamecampagnes en voerde gesprekken om het bereik van mijn kanaal te vergroten. Naast het vloggen werkte ik toen nog in een kledingwinkel, voor 400 euro per maand. Ik kon nauwelijks rondkomen.'

Na een half jaar verdiende ze met vloggen genoeg om haar bijbaantje op te geven. Nu heeft ze een manager, wordt ze wekelijks geboekt om platen te draaien in clubs en verdient ze een dikke boterham met haar YouTubekanaal. Volgens Socialblade.com, de website die YouTubestatistieken bijhoudt, kan Monica maandelijks gemiddeld 8.000 euro verdienen met haar video's, door advertenties en product placement.

Fragment uit vlog #550.

Blootgeven

Wie haar allereerste vlog vergelijkt met de filmpjes van nu, valt direct iets op: in haar eerste video klinkt haar stem opmerkelijk anders - hoger en zachter. Ze lacht. 'Dat kwam door pure onzekerheid. Zo'n eerste filmpje is een beetje als je eerste dag op een nieuwe middelbare school. Je wilt niet meteen je karakter blootgeven, omdat mensen dat misschien helemaal niet leuk vinden.'

Inmiddels heeft ze daar schijt aan. Ze voelt geen schroom meer om onuitgeslapen en make-uploos in de camera te praten, ze vloekt en laat soms indrukwekkend luide boeren. En hoe vaak volgers in de reacties ook aangeven hoe bloedirritant haar gesmak is als ze eet en praat tegelijk: Monica blijft doen waar ze zin in heeft.

Op het terras van Palladium steekt ze nog een sigaret op. Over een half uur heeft ze een zakelijke afspraak met haar manager Stanley Bish en een mediabedrijf. Mediabedrijven zijn voor youtubers wat platenlabels zijn voor muzikanten, legt ze uit. Ze halen campagnes binnen voor vloggers en keren royalty's uit van de advertenties die tijdens hun filmpjes op YouTube in beeld verschijnen. Hoe groter de naam van de vlogger, hoe meer merken met hem of haar in zee willen.

Tekst gaat verder onder de video.

Genummerd en getiteld

Monica Geuze nummert haar vlogs en voorziet ze van titels. Enkele van haar populairste vlogs zijn #357 'PANIEKAANVAL' (waarin Monica haar paniekaanval filmt nadat ze in huis een muis heeft gevonden), #374 'PREMIERE MANNENHARTEN' (over een bezoek aan een filmpremière) en #395 'VAREN!' (een compilatie van haar mooiste vakantiemomenten op het eiland Curaçao).

Onmiskenbaar zakelijk talent

Inmiddels weet Monica feilloos hoe je vlogs slim inzet om producten onder de aandacht te brengen: 'Soms wil een merk bijvoorbeeld dat ik een product bespreek in een dedicated video, een speciaal daaraan gewijd filmpje. Dan zeg ik: prima, maar dat wordt dan wel duurder. En ik geef ook eerlijk aan dat het eigenlijk zonde is, want zulke filmpjes krijgen op mijn YouTubekanaal veel minder views dan mijn vlogs. Dan kan ik het product beter even kort noemen met een linkje in de beschrijving.'

Ze vertelt enthousiast en met veel handgebaren over de commerciële kant van het vloggen. Strategisch meedenken, onderhandelen, ideeën vormen: hier spreekt een onmiskenbaar zakelijk talent. Mocht ze in de nabije toekomst genoeg hebben van het vloggen, dan ziet ze zichzelf nog wel een eigen pr-bureau beginnen. Maar voorlopig is haar YouTube-kanaal nog lucratief: haar naam is binnen korte tijd uitgegroeid tot een merk.

Als ze het Leidseplein oversteekt om naar de locatie van de afspraak te lopen, is het opnieuw raak. Ze wordt herkend en aangeklampt door een meisje met hoofddoek die vraagt of ze een selfie met haar idool mag maken. Routineus gaat Monica naast de fan staan, brengt haar hoofd dichter bij het meisje en lacht. De foto is gemaakt en het meisje schiet vrolijk weg.

Gratis producten

Manager Stanley Bish (van SPEC, het bureau dat ook het management van artiesten als Ali B. verzorgt) staat verderop al te wachten. Uit de kofferbak van zijn auto haalt hij een stapel pakketjes, onder meer afkomstig van merken die gratis producten opsturen in de hoop dat ze die in een van haar vlogs uitpakt en bespreekt. Het zijn er te veel om mee te zeulen naar haar eigen auto - een zwarte Range Rover die ze onlangs heeft aangeschaft, zoals te zien was in vlog #604. Voor de meeting begint, gaat de deur dicht. Met excuses van Stanley Bish. 'De inhoud van deze bespreking ligt zakelijk wat gevoelig, vandaar.'

Na een half uur staan ze weer buiten. Ze is nog wel in voor een drankje. Maar niet bij haar thuis. Want hoewel Monica vaak thuis vlogt en fans haar woning van slaapkamer tot douche kunnen uittekenen, wil ze elk risico dat haar woonadres bekend wordt, vermijden. In het verleden is het al eens voorgekomen dat fans plots voor haar deur stonden. Ze reageerde toen 'niet zo aardig' op de meisjes, en dat wil ze niet nog eens laten gebeuren. En: 'Ook al laat ik alles zien in mijn vlogs, ik kan wel zélf bepalen wat ik laat zien. Mijn huis blijft privé.'

Uit de kofferbak van zijn auto haalt de manager een stapel pakketjes, onder meer afkomstig van merken die gratis producten opsturen in de hoop dat ze die in een van haar vlogs uitpakt en bespreekt. Beeld Lars Deltrap

Relatie

Dat geldt ook voor haar liefdesleven, dat ze sinds een half jaar afschermt in haar vlogs. Het is geen geheim dat ze een relatie heeft met de populaire rapper Lil' Kleine, maar ze heeft besloten dat deel van haar leven zo veel mogelijk privé te houden. 'Dat is meteen ook mijn enige regel', zegt ze als ze weer plaatsneemt op het terras. 'Op een gegeven moment ging het in de reactieruimte alleen nog maar over mijn relatie. Dat was ik een beetje zat.'

Is dat echt de enige regel die ze zichzelf oplegt? Ze denkt even na. Ja, in het begin rookte ze misschien bewust niet in beeld omdat ze vond dat ze een voorbeeldfunctie had voor jonge kijkers. Daar is ze inmiddels van teruggekomen. 'Ik was een tijdje gestopt en daar heb ik over verteld in een vlog. Maar ik rook weer en dat weten de trouwe kijkers ook wel. Er zijn al genoeg youtubers die een act opvoeren, veel filteren en met hun imago bezig zijn. Kijkers prikken daar toch doorheen, dus waarom zou je?'

Verder laat ze alles zien, verzekert ze, ook haar veelbesproken bezoekje aan een kliniek voor een cosmetische lipfillerbehandeling in vlogs #550 en #551. Ze vindt niet dat haar verslag daarvan jonge meisjes aanspoort om ook cosmetische ingrepen te ondergaan. 'Ik heb duidelijk uitgelegd waarom ik voor zo'n behandeling kies en dat iedereen het verder zelf moet weten. En ik kan het wel stiekem laten doen, maar als ik de volgende dag eventueel met een blauwe bek sta te vloggen, hebben de kijkers het ook door. Ze zijn niet gek.'

Tekst gaat verder onder de video.

Ontwapenende schaamteloosheid

Monica is een aantrekkelijke vrouw en leidt tegenwoordig een leven waarin diners in dure restaurants, Chanelaankopen en reisjes naar het buitenland niet meer uitzonderlijk zijn. Toch lijkt haar X-factor vooral besloten te liggen in haar ontwapenende schaamteloosheid. Ze ontbijt met cola light ('niet mijn sponsor'), eet graag en vaak hamburgers van de McDonald's ('mocht ik willen dat de Mac mijn sponsor was') en ze schuwt niet geëmotioneerd haar persoonlijke (familie)verhaal te delen op YouTube.

Dit veelbekeken filmpje, waarin ze onder meer vertelt over haar moeizame schoolcarrière, de pijnlijke scheiding van haar ouders en het verbroken contact met haar vader, staat nog altijd online. 'Er zijn veel mensen die tegen mij zeggen: ik zou die video lekker weghalen. Maar waarom zou ik? Ik zat erdoorheen. Die camera voelde op dat moment als een goede vriendin die er even voor me was. En ik ontvang nog dagelijks reacties van jongeren die ook in zo'n situatie met hun ouders zitten.'

Zulk commentaar motiveert haar om haar leven te blijven filmen en delen, zegt ze. De kwetsbaarheid van het vloggen vergt soms veel energie, maar ze noemt zich gelukkiger dan ooit. Van haar afgebroken schoolopleidingen heeft ze eindelijk geen spijt meer. 'De maatschappij legt te veel druk op jongeren om een diploma te halen, terwijl dat niet per se een gelukkig leven garandeert. Zelf heb ik daar toen veel last van gehad. Het benauwde me.'

Wat dat betreft ze neemt ze een voorbeeld aan haar vader, zegt ze, ook al hebben ze sinds de scheiding geen contact meer met elkaar. 'Hij werkte al vele jaren in de assurantiewereld, maar besloot na zijn 50ste alsnog zijn passie voor fotografie op te pakken. Daar heb ik respect voor. Ik ben trots op hem.'

Gedachten

Vloggen is uiteindelijk de beste manier om aan zelfreflectie te doen, zegt Monica. 'Kijkers reageren op alles. Als onder een vlog meerdere mensen schrijven dat ik wel erg veel klaag of chagrijnig ben, dan ben ik daar de volgende keer bewuster van en probeer ik positiever te zijn.' Soms deelt ze haar gedachten over wat ze meemaakt en doet, in de hoop dat kijkers er ook iets aan hebben. Zoals in vlog #608, toen een Franse toerist haar kant op spuugde. Na het incident klikte ze direct haar camera aan om met verbazing te vertellen over haar eigen reactie op de situatie. 'Normaal zou ik direct zijn tekeergegaan tegen zo'n man, maar ik nu hield ik me eerst even in. Die rochel bleek niet voor mij bedoeld, hij had mij echt niet gezien en bood zijn excuses aan. We konden er uiteindelijk allebei om lachen. Zo kun je dus ook reageren - dat wilde ik delen met mijn volgers.'

Ineens stormt opnieuw een meisje het terras op, half schreeuwend naar haar zus: 'Ze is het, zie je! Ze is het echt!' Eenmaal bijgekomen van de ontmoeting met haar idool, legt het meisje uit waarom ze fan is: 'Omdat ze oprecht overkomt en liefde uitstraalt. Ze voelt als een vriendin.' Een beetje verlegen bedankt Monica het meisje voor haar woorden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden