De Branding stopt zonder stampij

Wie geen subsidie meer krijgt, dus in zijn bestaan wordt bedreigd, zal geneigd zijn stennis te maken. Nadat de Raad voor Cultuur zijn adviezen kenbaar had gemaakt, sloeg een eerste golf van verontrusting door de kunstwereld, toen staatssecretaris Nuis daarna zijn Kunstenplan uitbracht, ontstond een stormvloed van paniek....

Maar het kan ook anders.

Toneelgroep De Branding, die sinds 1992 voorstellingen maakt voor jongeren tussen twaalf en achttien jaar, kan met ingang van 1 januari niet langer rekenen op subsidie van de provincie Noord-Holland, noch van het rijk.

Afgelopen week verstuurde de groep een brief waarin iedereen, inclusief het 'vaak dankbare' publiek, werd bedankt. In een ps'je werd gevraagd De Branding uit het mailingbestand te verwijderen.

Legt De Branding zich zo gemakkelijk neer bij zo'n drastisch besluit?

'Als u bedoelt dat we geen ludieke acties hebben gevoerd en niet de straat op zijn gegaan, dat klopt', zegt zakelijk leider Lucien Kembel.

'Maar we hebben onze subsidiegevers wel intensief bestookt. Het benaderen van de media leek ons niet zinvol. We hebben ons afgevraagd wat we in de strijd zouden moeten gooien, maar we hebben de politiek nodig en niet de media. Je kunt het stille diplomatie noemen. Wat heeft het de andere groepen geholpen om de publiciteit te zoeken?'

De Branding maakte twee theaterproducties per jaar en gaf ongeveer tweehonderd voorstellingen per jaar, in theaters en op scholen. 'Onze afnemers groeiden in aantal', zegt Kembel.

'Het moet toch niet kunnen dat zo'n groep dan zomaar ophoudt te bestaan?' Hij begrijpt er niets van. Wanneer De Branding verdwijnt, is er nog maar één groep die zich met jongerentheater bezighoudt, het Muztheater. 'Zij hebben iets meer geld gekregen, maar lang niet voldoende om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden