De blogger wijkt uit naar Twitter

AMSTERDAM -Bloggen is niet meer hip. Hoorde je er enkele jaren geleden niet bij als je geen blog had, nu is die functie overgenomen door sociale media als Twitter en Facebook. De stichting Dutch Bloggies vond het daarom de hoogste tijd om na tien jaar te stoppen met de Nederlandse 'blog-Oscars'.

De uitreiking van de Dutch Bloggies in 2009. © Guido vanden Elshout

'We hadden al een tijdje het gevoel dat het mooi was geweest', zegt juryvoorzitter Jeroen Mirck van de Dutch Bloggies. 'De interesse in bloggen is niet meer zo heel groot. Bij blogworkshops voor bedrijven komt bijna niemand meer opdagen. Het momentum is verschoven naar sociale media. Het is veel hipper om het daar over te hebben.'

Bij de stichting, opgericht door bloggers, rees de vraag of een blogprijs anno 2010 nog relevant is. 'We hebben veel bereikt', zegt Mirck. 'De afgelopen tien jaar hebben we structureel aandacht voor bloggen gecreëerd. We brachten blogs onder de aandacht die niet bekend waren bij het grote publiek. Zo zat blogger Nalden dit jaar nog heel cool te doen bij De Wereld Draait Door. Dat is mede te danken aan de Dutch Bloggies. Daarvoor was hij alleen bij heel heel specifiek publiek bekend.'

Elk jaar dezelfde
De stichting zag echter in dat bij de Dutch Bloggies elk jaar weer dezelfde blogs centraal stonden. Mirck: 'Er zijn geen nieuwe leiders opgestaan. De Bloggies hadden steeds dezelfde winnaars'. Hij doelt op de gevestigde blogs als GeenStijl, Retecool en Sargasso.

Vorig jaar ontstond een felle discussie of blogs als GeenStijl - en vooral winnaar nrc.next - nog wel mee mochten dingen naar de prijs. 'Wanneer is een blog eigenlijk nog een blog? Zijn websites die volledig eigendom van een uitgeverij zijn en een betaalde redactie van minstens acht professionele journalisten hebben, nog wel weblogs?, vroeg Marjolijn Kamphuis van het vrouwelijke technologieblog Dutchcowgirls zich af. 'Dit is een doodsteek voor de échte bloggers', voegde zij eraan toe.

De echte bloggers zijn in dit geval de niet-professionele journalisten, waarover Frank Meeuwsen dit jaar zijn boek Bloghelden publiceerde. Meeuwsen was in 2000 een van de pioniers in de Nederlandse blogwereld. Hij bracht de geschiedenis van het bloggen in kaart. 'In de beginjaren was bloggen een doel op zichzelf. Men blogde, omdat het kon.'

Stofzuigers van het web
Bloggers waren in die tijd de stofzuigers van het web. In de avonduren verzamelden zij als het ware op hun zolderkamers de interessantste informatie van het internet. En soms brachten bloggers eigen nieuws.

De geschiedschrijving van Meeuwsen stopt in 2005, het jaar dat volgens hem de commercialisering van de blogs begon met de eerste banners. Ook volgens Mirck is bloggen professioneler geworden. 'Bedrijven zien blogs als een belangrijk communicatiemiddel.'
De zolderkamerbloggers zijn een uitstervend ras geworden. De pioniers hebben winstgevende websites opgezet, zijn gekocht door mediabedrijven, hebben boeken geschreven of zijn journalist geworden. Veel blogs zijn op zwart gegaan.

Volgens Mirck is het bloggen niet dood. 'Het amateur-bloggen vindt nog steeds plaats op sociale netwerken, waar mensen nu hun ervaringen in tekst, video en foto delen. Je bent daar feitelijk ook aan het bloggen. Het is als onderdeel in het geheel opgegaan.' Ook bestaan er nog blogs als een verlengstuk van Twitter.
Mirck: 'Op blogs kun je meer vertellen dan in de maximaal 140 tekens van Twitter. Hier kun je uitwijden als dat nodig is.' Interessant is ook dat de bloggers van weleer nu populair op Twitter zijn, met vele duizenden volgers. 'Het is misschien tijd voor een bredere prijs. Een social media award. Ik ben hier al voor benaderd, via Twitter.'

De laatste Dutch Bloggie is voor de blogger van het decennium. De kanshebbers:

Tonie van Ringelestijn - tonie.net
Tegenwoordig freelance journalist. Door Frank Meeuwsen de oervader van het journalistieke bloggen genoemd. Hij begon als een van de eerste Nederlanders, in oktober 1999, zijn weblog over internet, media, technologie en politiek. Meer dan drie jaar en 7000 berichten later was het uitgegroeid tot een van de populairste weblogs. Gestopt op 1 januari 2003.

Nalden - Nalden.net
Nalden (een pseudoniem, zijn echte naam wil hij niet geven) begon als zestienjarige met zijn blog over hiphopmuziek. Toen hij in het Engels ging bloggen, over onderwerpen als design en technologie, groeide zijn bezoekersaantal rap tot ongeveer vijfhonderdduizend unieke bezoekers per maand. Nalden verdient 'goed geld' met zijn prijswinnende blog.

Bert Brussen - Bbrussen.nl
Misschien wel de meest controversiële blogger. In 2004 begon hij onder het pseudoniem Lucas. Later Lucasdelinkselul op GeenStijl. Vooral babyboomers en de gevestigde media moeten het ontgelden.
Ofschoon hij vele vijanden heeft, is zijn blog BBrussen.nl goedbezocht. Hij is freelance journalist en schrijft onder zijn eigen naam voor onder meer GeenStijl.

Merel Roze - Merelroze.com
In april 2001 startte Merel Roze een weblog over haar leven. De site groeide uit tot een van de bekendste weblogs. Het leidde tot de publicatie van twee romans en een column in NRC Handelsblad, van oktober 2005 tot oktober 2006. Ze werkt als freelance tekstschrijver en eindredacteur. Haar weblog bestaat nog steeds, maar ze houdt het niet meer dagelijks bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden