De big data revolutie

Stelt de bigdatarevolutie werkelijk zo veel voor?

Amazon ontsloeg op een dag al haar redacteuren. Voortaan zouden de bezoekers van de site geen recensies meer aantreffen, maar de mededeling: 'Klanten die dit boek kochten, kochten ook...' De omzet van Amazon steeg fors.

De ingreep van Amazon geldt als hét voorbeeld van het commercieel benutten van 'big data', de enorme hoeveelheden gegevens waarover bedrijven tegenwoordig beschikken. Die bestanden, van supermarkten, fabrikanten, internetproviders en ga zo maar door, geven een ongekend scherp inzicht in wat we doen. Ze vormen daarom ware goudmijnen voor slimme ondernemers. Het enige dat je moet doen, is correlaties opsporen: mensen die dit deden, deden later dat... Een snoepfabrikant hoeft immers niet te weten waaróm u snoep koopt, alleen maar waar en wanneer u trekt krijgt.

De Big Data Revolutie is geschreven zoals dat in dit genre verplicht lijkt te zijn: de ondernemers zijn stuk voor stuk kleurrijke types, hun bedrijven zijn allemaal een geweldig succes en aan de horizon gloort een nieuw economisch tijdperk. Wie daar doorheen kijkt, ontdekt dat de bigdatarevolutie alweer op zijn retour is. Ooit konden slimme jongens enorme bestanden bijna voor niks krijgen en benutten. Tegenwoordig waken grote bedrijven angstvallig over hun databestanden. Ze geven niks weg; ze willen er zélf aan verdienen. Dat wordt geen revolutie. Dat worden nog veel meer zogenaamd slim geplaatste reclameboodschappen, bestemd voor consumenten die niet weten wat ze willen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden