Column

De beste acteur is niet altijd de beste

Wekelijks nemen de cultuurspecialisten van de Volkskrant stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week: Bor Beekman.

Stelt u zich een parallelle wereld voor, waarin Indiana Jones een borstelsnor draagt en sprekend lijkt op Tom Selleck, uit de tv-serie Magnum. Waarin Al Pacino bevriend is met een harige aap, en als Han Solo een sjofel ruimteschip bestuurt in Star Wars. En waarin een grijnslachende Jack Nicholson opdraaft als timide Italiaanse maffiazoon Michael Corleone in The Godfather.

Houd die gedachte vast.

Denk nu aan John Travolta met beenbeugels in Forrest Gump. Will Smith als meesterhacker Neo in The Matrix. Sylvester Stallone als verdwaalde agent Axel Foley in Beverly Hills Cop. Harvey Keitel als de met een missie de rivier op gezonden legerkapitein in Apocalypse Now. Mark Wahlberg als homoseksuele cowboy in Brokeback Mountain. Michelle Pfeiffer als een door lammerengeblaat gekwelde FBI-agente in Silence of the Lambs. En, iets dichter bij huis, Willeke van Ammelrooy als de levenslustige maar doodzieke Olga in Turks Fruit.

Bovengenoemde acteurs waren de eerste, of eerdere keuze voor die rol, vóór de uiteindelijke vertolker zich meldde.

Voetnoten in de filmgeschiedenis zijn het, die stoelendansen om rollen. Bij elke nieuwe, potentieel grote rol buigen de studio's en agentschappen te Hollywood zich over de actueelste pikorde: welke acteur wordt als eerste benaderd? Die vroege flirt heeft een risico: zodra uitlekt dat een bepaalde A-ster nee zei, kan de status van de bewuste rol terstond duikelen.

Momenteel speelt zich in Hollywood op dit gebied een klein drama af bij de zoektocht naar een geschikte Steve Jobs. De opnamen voor de nieuwe biopic over de overleden Apple-oprichter staan voor de winter gepland, dus er is haast. Deze week werd bekend dat Christian Bale (40) de hoofdrol toch maar niet wil, nadat eerder Leonardo DiCaprio al had bedankt.

En de Apple-nalatenschap liep in Hollywood al eens eerder averij op, bij de middelmatige biopic Jobs uit 2013, met Ashton Kutcher in de titelrol. Ster-scenarist Aaron Sorkin, de man die Mark Zuckerberg een onvriendelijk doch important aanzien gaf in The Social Network, is de drijvende kracht achter de nieuwe Jobs-film.

'De beste acteur binnen een bepaalde leeftijdreikwijdte', jubelde Sorkin onlangs nog over het strikken van hoofdrolspeler Bale. Link was dat. Voor je het weet beledig je de snel geprikkelde Bale ('Wat is er mis met mijn reikwijdte?') én al diens leeftijdgenoten.

Volgens de laatste geruchten wordt nu getrokken aan collega Michael Fassbender. Die is 37 en, met wat gladstrijken, wellicht ervan te overtuigen dat hij dan weer de beste acteur is binnen zíjn leeftijdreikwijdte. Dat is nog waar ook.

'Ik begrijp het script niet', verklaarde Sean Connery ooit zijn 'nee' op het aanbod tovenaar Gandalf te spelen in The Lord of the Rings. Vervolgens hapte collega Ian McKellen toe, die zich als enige acteur van de omvangrijke cast uiteindelijk genomineerd zag voor een Oscar.

Eind goed al goed. En Connery maalde er niet om: 'Ik begrijp de film ook niet.'

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Hein Janssen, Rutger Pontzen of Wieteke van Zeil stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.