De belichting in films is nog niet ideaal voor zwarte huid

Nu de witte standaard wankelt, mag er weleens over de belichting van de zwarte huid worden nagedacht.

Nu er aan meer diversiteit wordt gedacht in Hollywood en andere witte filmbolwerken, is er nog iets waarbij filmmakers stil zouden moeten staan: hoe krijg je een gekleurde huid mooi op film? Via The Guardian kwam ik deze week bij een interessant artikel op de journalistieke site Mic.com. Het was een gesprek over de belichting van donkere acteurs met Ava Berkofsky, die het camerawerk van de HBO-serie Insecure verzorgt. Een tv-serie die erin slaagt de Afro-Amerikaanse hoofdrolspelers van het scherm te laten spatten, zelfs in een donkere nachtclub.

Dat is dus opmerkelijk. In het beste geval worden gekleurde acteurs doorgaans namelijk fantasieloos belicht: opvallend vaak staan ze in helder licht om problemen te omzeilen. Wandelt een zwarte actrice een donkere kamer binnen, zo stelde regisseur Ava DuVernay (Selma) in een interview, knallen regisseurs meteen het licht aan. Opgelost.

Nu is die gemakzuchtige instelling niet zo vreemd. Een donkere huid absorbeert meer licht en vraagt om een andere aanpak dan een witte. En de standaard ging toch zo'n honderd jaar uit van witte acteurs. Het filmen van zwarte acteurs was geen onderdeel van haar opleiding, stelt Berkofsky in het artikel op Mic.com. Hooguit hoorde ze wat algemeen geldende regels, zoals dat je met groen of amberkleurig licht moet werken.

Maar zeker nu die witte standaard wankelt, mag je van de mensen achter de schermen meer verwachten. Steeds meer betrokkenen wijzen daar ook op: zo schreef komiek Nicole Byer afgelopen zomer een geestig stuk over visagisten, die geen idee hebben wat ze met haar huid aan moeten. Het resultaat is vaak dat ze eruit komt te zien als 'een zwarte vrouw met zwartepietenschmink of een dode vrouw'.

DuVernay had kritiek op slecht belichte acteurs, Chalky White (Michael K. Williams) uit Boardwalk Empire in het bijzonder. 'Als een zwarte acteur een scène heeft met een lichtere acteur, kun je niet automatisch van de lichtere uitgaan en hem in de schaduw laten staan.'

De tips en trucjes die Berkofsky geeft zijn simpel. Met make-up de huid highlighten bijvoorbeeld. En dankzij digitale technieken zijn er meer mogelijkheden dan vroeger. Kijk naar Oscarwinnaar Moonlight. In een artikel op de website Indiewire is te zien hoe schaduwen achteraf scherper werden gemaakt, hoe kleuren werden opgepimpt. Wat een vlakke teint had kunnen zijn is in de film een schitterende optelsom van allerlei kleurschakeringen.

Als er zo veel moois kan, ben je als filmmaker toch gek om al die mogelijkheden laten liggen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden