Tips Beauty

De beautyindustrie maakt zich klaar voor nieuwe, kleine en hippe merken

De tijd dat giganten in de beautyindustrie de dienst uitmaakten lijkt voorbij. Er zijn genoeg kleine, fijne merken die aan de keukentafel bedacht zijn. Of door beautybloggers, naturally.

Inclusieve merken 

Zangeres en ondernemer Rihanna lanceerde in september 2017 Fenty Beauty (nog niet te koop in Nederland) en ontketende een revolutie door ‘inclusief’ te zijn en met veertig tinten foundation te komen. Het Nederlandse UNG (ungcosmetics.com) doet er een schepje bovenop met zeventig kleuren. Wie een donkere huid heeft en het liefst een biologische foundation draagt, kan terecht bij Inika Organic (shizo.nl). Klanten zijn welkom in de showroom van Shizo in Badhoevedorp om de kleuren uit te proberen. Ook inclusief bezig: Ici Paris XL, dat de Blue Blood-collectie van voormalig dragqueen Jeffree Star lanceert. Genderneutraal en dus voor haar én hem.

UNG Liquid Foundation All Day Long, € 30,90 Beeld rv
Inika Baked Mineral Foundation, € 37 Beeld rv
Inika Certified Organic Liquid Foundation, € 37 Beeld rv

Van beautyblog naar eigen merk

De Amerikaanse Emily Weiss startte in 2010 haar succesvolle beautyblog Into the Gloss (ruim twee miljoen volgers) en koppelde daar in 2014 haar eigen cosmeticamerk Glossier aan. Glossier is (nog) niet te koop in Nederland, maar Hema lanceerde onlangs B.A.E. (Before Anything Else, een populaire term op sociale media), een duidelijk op Glossier geïnspireerd make-upmerk met blush en gloss in dezelfde ‘verftubes’. Ook het Deense Comme Deux heeft goed naar de verpakkingen van Glossier gekeken en lanceerde een pastelkleurige cosmeticalijn met dertien producten. Comme Deux is alleen online te koop (nl.commedeux.com).

B.A.E. Face Gloss in a TUBE, € 4,50 Beeld rv
Comme Deux Serum Booster #Pinkdrops, € 34 Beeld rv
Comme Deux Face Mask, € 17 Beeld rv
B.A.E. Blush in a Tube, € 5 Beeld rv

Uit de beautykeuken

Het sympathieke merk Beauty Kitchen (te koop bij Holland & Barrett) van de Schotse Jo Chidley doet aan recyclen, maar ook aan precyclen. Het koopt boventallige of afgekeurde verpakkingen op en gebruikt die voor de eigen producten (in de winkel zie je dat aan de verschillende kleuren glas van potjes met dezelfde inhoud). Ook brengt het merk een gezichtolie die is geperst uit afvalproducten, zoals overgebleven zaadjes uit de vruchtensapindustrie. Uit Denemarken komt het ecomerk Ecooking. Sommige producten zijn zo puur dat ze ­gegeten kunnen worden, zoals de vegan Ansigtscrème (douglas.nl).

Ecooking Men Ansigtscrème, € 40,75 Beeld rv
Beauty Kitchen Berry British Sustainable Beauty Oil, € 24 Beeld rv

Vaklui aan boord

Het Nederlandse The Coucou Club werkt samen met experts als dermatologen, kappers en make-up­artiesten die naar de beste beautyproducten speuren. Dat kunnen geïmporteerde producten zijn, maar er wordt ook gewerkt aan een eigen merk. Het eerste product is er al: een verkoelende massageroller voor het gezicht van jade of rozenkwarts. Het haarmerk Authentic Beauty Concept, te koop in diverse kapperszaken, is ook ontwikkeld in samenwerking met deskundigen, en wel een internationaal kapperscollectief. Het merk houdt de shampoos, conditioners en verstevigers graag zo puur mogelijk: op twee na zijn alle dertig haarproducten veganistisch en zonder siliconen, sulfaten, ­parabenen, minerale oliën en kunstmatige kleurstoffen.

The Coucou Club Jade Roller, € 35 Beeld rv
Authentic Beauty Concept Amplify Spray Conditioner, € 27,95 Beeld rv
Authentic Beauty Concept Gritty Wax Paste, € 25,95 Beeld rv

K-beauty

In 2005 waaide online een tubetje over uit Zuid-Korea: de BB-cream (blemish balm of beauty balm) was foundation, dagcrème en zonbescherming ineen. Jaren later zet de opmars van K-beauty, Zuid-Koreaanse beautyproducten dus, in Nederland flink door. 

Zo is daar de website Koreosity, opgezet door de Zeeuwse Shanice Zoeteweij en haar moeder Jolanda. De Zuid-Koreaanse merken die ze verkopen zijn onder andere Rose-Heart, Huxley, Thank You Farmer en When. Ook Haru Haru Beauty rolt groots uit - een website, een winkel in Rotterdam en een in Amsterdam - met K-beautymerken als Enature, Hanskin, Reclar en Hello Skin.

Rose-Heart I’m in love Two Step Pink Mask, € 3,50 Beeld v
Reclar Galvanic Water Peeler, € 150 Beeld v
Thank you farmer True Water Deep Toner, € 25,95 Beeld v
Hanskin Real Complexion Hyaluron Skin Essence, € 38 Beeld v

Naar eigen behoefte

Nicole Vermeer lanceerde samen met haar man het merk Sunday Brush via de gelijknamige webshop. Geboren uit een behoefte - de huid van Vermeers man is extreem gevoelig voor zon - profileert Sunday Brush zich als een 100% natuurlijk zonnepoeder met beschermingsfactor 50. Slim bedacht: de verpakking van de Brush is meteen de verzendverpakking die door de brievenbus past. Ook Raaw by Trice is uit nood geboren; oprichter van het merk Trice Christiansen werd op een dag wakker met uitslag op haar gezicht. De schuldige bleek een dure crème te zijn. Omdat ze op het gebied van biologische huidverzorging niets kon vinden wat ze prettig vond, besloot ze haar eigen lijn te creëren. Sterproducten zijn de Rosehip Facial Oil voor de droge huid en de Blue Beauty Drops Facial Oil voor de vettere huid (niche-beauty.com).

Sunday Brush, € 49,95 Beeld rv
Raaw by Trice Blue Beauty Drops Facial Oil, € 88 Beeld rv
Raaw by Trice Rosehip Facial Oil, € 88 Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden