De bandjesavond doet het nog altijd best

Het moet maar eens afgelopen zijn met het gezeur, vinden ze bij de Grote Prijs van Nederland. 'Met de winnaar wordt het nooit wat', zo heet het, maar dat moet via de programmakrant toch even worden rechtgezet: rapper Brainpower en de bands Green Lizard, Racoon, Postmen en Johan wonnen ooit....

Nee, de acts die dit weekend in Amsterdam met de prijzen aan de haal gingen, zijn niet tot de vergetelheid gedoemd. Het komt vast allemaal goed met Ernesto Oosthuizen, winnaar in de categorie singer/songwriter, Perplex (dance), Zober (pop/rock) en de winnende R en B/hiphop-act, die pas zondagnacht bekend werd. En wie weet hoe ver de winnaars van de publieksprijzen in de vier categorieën het zullen schoppen, en de vier muzikanten die in hun categorie de individuele BV Pop Beste Muzikant-prijs wonnen?

Voor de in totaal 28 deelnemende acts waren twaalf prijzen beschikbaar. Drie dagen lang, in vier categorieën en in twee popzalen woedde de strijd. Of het nou om de MTV Awards, de Grote Prijs of de Champions League gaat, de expansiedrift is groot. Of het daar leuker van wordt, is de vraag. De Grote Prijs-categorieën singer/songwriter en R en B/hiphop staan in elk geval wat in de schaduw van de dance, en vooral van de traditionele 'bandjesavond', op zaterdag.

Die spreekt het nog steeds het meest aan: een avond lang heen en weer schuifelen in de Melkweg, van de oude zaal naar The Max, voor telkens een optreden van twintig minuten. En na afloop: met z'n allen het Leidseplein over, naar Paradiso, voor een optreden van de titelhouder (Incense, de beste winnaar van de afgelopen jaren) en de prijsuitreiking.

Face Tomorrow uit Rotterdam en Concubine uit Roermond leken favoriet. Face Tomorrow viel op met behoorlijke songs en vooral een tomeloze inzet. Dat zie je niet vaak: een beginnende band die vocaal en fysiek zo op zijn tenen durft te lopen. Technisch spoort het niet altijd, maar dat dondert niet. Concubine bleek een soort Deftones, maar dan met salsa-ritmes, of een vette disco-groove.

Maar Zober, een veel minder bijzondere groep uit Kampen met invloeden van het vroege U2 en andere eighties-rock, ging verrassend met de enorme cup aan de haal en won optredens op de festivals Metropolis, Noorderslag en Lowlands.

De jury had het volgens presentator Bob Fosko (ex-Raggende Manne) heel moeilijk gehad, maar de pop/rock-categorie is nog lekker overzichtelijk vergeleken met de dance, op vrijdag. Het was moeilijk om een eerlijke vergelijking te trekken tussen - aan de ene kant - live-bands als Electric Fans of het latin-geënte Romero, en aan de andere kant knoppendraaiers als Bump en Perplex, die hun sets met sequencers geprogrammeerd hadden en het er op het podium van Paradiso niet meer al te veel aan hoefden te doen.

De jury vond de harde, enthousiast door het publiek onthaalde four-to-the-floor techno van winnaar Perplex 'de meeste impact' hebben. Het publiek koos voor Bump, waarmee de twee acts in de prijzen vielen die inderdaad de best opgebouwde sets ten gehore brachten, maar instrumentaal het minst uitvoerden.

Bovendien leek het een voordeel dat ze als laatste optraden, toen de mensen van het licht er zin in hadden gekregen en een show weggaven die de vroeger geprogrammeerde acts wat bleekjes deed afsteken.

Maar ach, niemand was gekomen voor een discussie over de uitslag. Het gros van het publiek was van ver gekomen, om optredende vrienden, familie, klas- of studiegenoten aan te moedigen. Het was gewoon feest. Zober, Perplex en Ernesto Oosthuizen? We zullen ze zeker in de gaten houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden