Test Audi Q8

De Audi Q8 is een topmodel, maar wel een met gebreken

In Audi’s nieuwe top-SUV baad je in luxe, maar op het gebied van veiligheid valt er nog wel wat te wensen.

De Audi Q8

Hij zal toch geen lekke band hebben, is de eerste gedachte, op weg in de Q8. Geen oneffenheid krijgt vat op de ruim tweeduizend kilo zware nieuwe SUV van Audi. Het blijkt het geavanceerde veersysteem, een van de verkoopargumenten van de extreem dure en evenzo luxe auto. De Q8 moet succesnummer Q7, tot nu toe Audi’s top-SUV en gebouwd op hetzelfde onderstel, overtreffen en doet dat in een aantal opzichten. De strakkere belijning is mooier en oogt moderner dan de rondere Q7; de vlak liggende achterruit geeft hem een vleugje coupé en zijn achterkant is met de verlichting over de volle breedte indrukwekkend zonder schreeuwerig te zijn. Uiterlijk wint hij het ook met voorsprong van zijn concurrenten, die er maar niet in slagen een balans te vinden tussen de hoge wegligging en een elegante coupé-vorm: de Mercedes GLE-coupé en BMW’s X6.

De cockpit van de Audi Q8 doet alle suggestie van een coupé of SUV verdwijnen: het is een en al luxe en comfort, al is de overdaad aan beeldschermen en knoppen niet bevorderlijk voor de focus op de weg. Let ook op het geruite stiksel.

Ook getest: de Audi A1
Is de Audi A1 niet gewoon de iets mooiere versie van de Volkswagen Polo?

Zo gauw je rijdt verdwijnen trouwens alle connotaties met coupé en SUV. De Q8 is een limousine op grote wielen (22 inch), met meer dan voldoende ruimte voor achterpassagiers en bagage, en rijdt zoals een limousine hoort te rijden: gracieus als Grace Kelly en als het moet krachtig als Arnold Schwarzenegger, geholpen door vierwielaandrijving en meesturende achterwielen. Dat je niet in een elektrische auto rijdt, hoor je eigenlijk pas boven de 140 km/u, zo aangenaam stil blijft het in de cockpit, mede dankzij de optie ‘akoestisch glas’ (€ 1.149). De luxe binnenin kan niet op, van de alcantaraleren bekleding (met geruit stiksel, standaard op de Pro Line S) tot het ‘ambiente lichtpakket (multicolor)’ (à € 351). In de bediening lijkt Audi geheel over te stappen op beeldschermen; de Q8 heeft er, de ‘meterkast’ achter het stuur meegerekend, drie en dat bevordert niet altijd de overzichtelijkheid en het gebruiksgemak. Je kunt het inrichten zoals je wilt, maar de vraag blijft waarom de designers de klant zo veel keuze laten en niet zélf bedenken wat goed en makkelijk is. 

3D-360-graden-camerabeeld van de Audi Q8. Zoals alle techniek schrijdt ook deze almaar voort. De Q8 kan zijn omgeving én zichzelf daarin scannen en vertalen in een bijna perfecte foto van zijn eigen achterkant.

Tot zover het lekkere en aangename. Wat het rijden in zo’n topmodel zinvol maakt, is dat het is uitgerust met de nieuwste technische hulpmiddelen. Oftewel: je ervaart de huidige stand van zaken in de ontwikkeling van de autonoom rijdende auto. Geavanceerde bestuurdershulpsystemen dus. Audi - ‘voorsprong door techniek’- is een van de merken die zich laten voorstaan op veiligheid. In plaats van een eenvoudige snelheidsregelaar zoals Blik in zijn eigen blik heeft, beschikte onze test-Q8 over nóg drie systemen: de efficiency-assistent, de dynamische rij-assistent en de predictieve regeling. 

Het voert te ver hier alles tot in detail te duiden (de gebruiksaanwijzing van Audi heeft er tientallen pagina’s voor nodig, die vol staan met disclaimers en waarschuwingen), maar waar het op neerkomt is dit: in de meest geavanceerde stand combineert de computer in de auto gegevens van de camera’s, van de sensoren én van de navigatie om de bestuurder te helpen. Concreet: hij ziet niet alleen medeweggebruikers en verkeersborden maar weet eerder dan jij dat je een kruispunt of bocht nadert en mindert dan alvast snelheid; dat is veilig en efficiënt. Als het systeem feilloos functioneert. Wij maakten meerdere malen mee dat de auto op de snelweg tijdens een inhaalmanoeuvre vol op de rem ging. Was het een verkeerd gelezen verkeersbord waardoor hij terug wilde naar 30 km/u, een vermeend obstakel? Geen idee, maar nadat het was voorgekomen schakelden we alle hulpsystemen uit. Want een hulpsysteem is als een website: als het niet direct goed functioneert, ben je weg, om nooit meer terug te keren.

Gereden

Audi Q8, 50 TDI quattro, Tiptronic 8 Pro Line S

Motor 3 liter V-6 diesel

Gewicht 2.200 kg

Afmetingen LxBxH 499x199x170 cm

Vermogen 286 pk

Actieradius 0-100 km/u : 6,3 s

Topsnelheid: 245 km/u

Verbruik: 8,7 l / 100 km tijdens test (6,8 volgens opgave)

Prijs vanaf € 107.150

Prijs gereden model € 148.167

Audi zei desgevraagd dat de auto inderdaad ‘abrupt kan reageren op een dan plotseling optredende situatie (wat feitelijk ook de bedoeling is in sommige gevallen!)’ Op de vraag of ze daarover vaker klachten kregen, luidde het antwoord: ‘Onze technici zouden graag het traject zelf een keer willen rijden, zoals we dit ook plegen te doen in het geval van een klantenauto.’ Dat laatste bleek praktisch onhaalbaar, maar zoveel is duidelijk: de autonoom rijdende auto is nog wel even onderweg, en zal vermoedelijk niet uit Ingolstadt komen. 

Gesloten is-ie mooier: de met de voet bedienbare achterklep gaat vanwege (parkeer)garagehoogten eigenlijk niet ver genoeg open. Hij biedt wel ruimte aan een, ondanks de vlakliggende achterruit, grote laadruimte: 605 / 1.755 liter.

Maakt De Luizenmoeder de Audi A6 tot de nieuwe Buckler?
‘Jarenlang heb je zorgvuldig gewerkt aan het imago van degelijke luxe’, schrijft Sheila Sitalsing, ‘en wat denken de mensen voortaan als ze uit de linkerbaan worden gedrukt door een donkerblauwe Audi A6? Daar gaat die intens treurige, mislukte lullo van een Pjotr-Jan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden