Achtergrond Thomas Dulfer

De atypische muzikant Thomas Dulfer maakt muziek met fagot en zijn hartslag

Thomas Dulfer met zijn instrument. Beeld Jurre Rompa

Master-student is de artist-in-residence van de NJO Muziekzomer. 

Thomas Dulfer (25) is een atypische musicus. De fagottist kan je namelijk ook alles vertellen over bloedvaten: hij is cardiovasculair onderzoeker in de dop. En dat is terug te horen in zijn muziek.

Dulfer is dit jaar de artist-in-residence van de NJO Muziekzomer, vanaf 2 augustus in Gelderland. Sinds 2007 organiseert het Nationaal Jeugdorkest (NJO) het festival dat tweeënhalve week lang in het teken staat van jong muzikaal talent. Er worden concerten georganiseerd op locaties zoals Radio Kootwijk, Paleis Het Loo en Museum Het Valkhof in Nijmegen.

Dulfer combineert twee studies op hoog niveau. Zijn master-onderzoek is bijna afgerond, hij moest het even onderbreken voor de Gelderse muziekzomer. Dulfer: ‘Ik mocht ineens vijf verschillende concertprogramma’s in elkaar draaien.’ In nog eens zeven speelt hij mee óf soleert hij zelfs (een fagotconcert van Vivaldi). Want dat is wat het betekent wanneer je carte blanche krijgt bij de NJO Muziekzomer. ‘De cardioloog die me begeleidt, komt naar een van de concerten. Die vindt het juist leuk dat ik dit ernaast doe.’

Dan moet je je wel extreem goed kunnen focussen? ‘Dat valt wel mee, het zijn zulke totaal verschillende dingen dat die focus makkelijk te verleggen is’, zegt Dulfer in zijn ouderlijk huis in een groene Amersfoortse wijk. Daar is hij overigens niet vaak. ‘Ik ben twee tot drie dagen in de week in Keulen, waar ik mijn master fagot volg bij Bram van Sambeek. Je bent er zo, tweeënhalf uur met de trein. Maar hier in Amersfoort wordt er nog voor me gekookt.’ Licht besmuikte lach.

Natuurlijk zet er weleens iemand vraagtekens bij dit tweesporige professionele pad. Of Dulfer het niet allemaal half aan het doen is. Hij had een tien voor zijn bachelorexamen fagot. Lachend: ‘Dus het gaat toch goed, of niet soms?’

Hartslagfragment als ‘metronoom’

Een van de programma’s die hij heeft gemaakt voor de NJO Muziekzomer is zijn soloproject Heartbeat. Daarin komen zijn twee studies samen. Hoe? Met zijn fagot, een stethoscoop en een loopstation (waarmee je fragmenten op kunt nemen en eindeloos kunt laten herhalen), onder andere.

Zo is Dulfers eigen hartslag het metrum voor Heartbeat, dat is geschreven door de jonge componist Julian Schneemann. Als het stuk begint, zet hij een (elektrische) stethoscoop aan zijn hart. Die neemt hij ettelijke seconden op met het loopstation om dat hartslagfragment vervolgens als ‘metronoom’ te gebruiken voor het stuk van Schneemann.

Kan dat niet heel intiem aanvoelen voor het publiek, als je iemands hartslag zo versterkt hoort? ‘Daar heb ik nooit bij stilgestaan.’ Toen hij het op zijn examen speelde, heerste er onder zijn toehoorders vooral hilariteit. ‘Ik had een hartslag van 160! Ik zei tegen de examencommissie dat ze nu eens konden horen wat er omgaat in de studenten.’ Heartbeat duurt enkele minuten, maar hoe lang precies is dus afhankelijk van Dulfers hartslag van het moment.

Voor een ander stuk gaf hij componist Remy Alexander de database van vijf jaar hartslag die gemeten was via een slaap-app die hij gebruikt. Alexander heeft die gegevens met een computerprogramma omgezet in noten. Dit levert een soundscape op die dient als ondergrond voor Dulfers spel. ‘Ik wilde een solorecital van een uur fagot wat interessanter maken, daarom maak ik gebruik van die technologie.’

Tussen de mengpanelen, snoeren en pedalen in zijn kamer zegt Dulfer dat hij op deze manier ook de traditionelere stukken die hij speelt, soms zelfs uit de 17de eeuw, wil pimpen om ze uitdagender te maken. ‘Ik hoop dat ik een breed beeld kan laten zien van wat je met een fagot kunt doen.’

NJO Muziekzomer, 2 t/m 18/8. 

Heartbeat, 12/8 en 18/8 in Nijmegen en Wageningen. 

Meer info: muziekzomer.nl.

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden