Recensie Palestine Youth Orchestra

De Arabische liefdesliederen van Palestine Youth Orchestra veranderen het Concertgebouw in een warme zomeravond ★★★☆☆

Het Palestine Youth Orchestra tijdens een eerder concert. Beeld Fares S. Mansour

Is het pietluttig om te vallen over onzuiverheid en ongelijke inzetten? Nou, nee. Maar nu gaat het om een orkest dat uit ongeveer 80 jongeren met een gemiddelde leeftijd van 19 jaar bestaat. Jongeren van Palestijnse origine, die verspreid over de hele wereld wonen en samengebracht zijn in het Palestine Youth Orchestra (PYO). Sinds 2004 vindt dat jaarlijks plaats met één week vol repetities en vervolgens een tournee. Vrijdagavond speelden ze in het Concertgebouw in Amsterdam.

Het PYO slaagde er door onvaste intonatie niet in te overtuigen in Tsjaikovski’s Fantasie-ouverture Romeo en Julia, noch in Isoldes Liebestod van Wagner. De Arabische (liefdes)muziek daarentegen riep in de Grote Zaal (geholpen door rood-oranje verlichting) de sfeer op van een zonsondergang aan het einde van een warme dag. Lage strijkers die heel lang een noot aanhielden die je in de onderbuik voelde trillen. De concertmeester die met een loom vibrato en sensuele glijtonen zijn solo speelde en de sensationele Palestijnse zangeres Nai Barghouti, pas 22, die in improvisaties haar ongekend lenige stem deed wenden met aan jazz schurende loopjes. Ze zong muziek van de Libanese broers Assi en Mansour Rahbani: toegankelijke, tonale harmonieën met de Arabische kenmerkende kwarttoonsafstanden en zwoele trillers. In het laatste lied Zahret al Mada’en (met een rol voor een achtergrondkoor), zongen ook orkestleden mee, een verrassend effect.

De van het televisieprogramma Maestro bekende gastdirigent Vincent de Kort leidde het orkest vastberaden en geestdriftig. Als dank kreeg hij door een cellist de keffiyeh-achtige sjaal die het orkest draagt omgehangen. Een daverende ovatie was hun aller deel.

Palestine Youth Orchestra

Klassiek

★★★☆☆