ReportagePathé-drive-in

De Amsterdamse drive-in-bioscoop van Pathé brengt een vleugje americana in je achtertuin

Pathé experimenteert met een drive-in-bioscoop in Amsterdam, bij wijze van corona-uitje. Is dat een aanrader?

De Pathé-drive-in op een parkeerveld in Duivendrecht, vlak bij de Johan Cruijff Arena. Er is plaats voor 120 auto’s, tegen een entree van € 22,50 per stuk.Beeld Sabine Van Wechem

‘U heeft rij 3, vak C 12.’

Zo’n stoelkeuze hoor je niet vaak. Een drive-in-bioscoop is dan ook zo Amerikaans als een hamburger: daar leven ze vanuit hun wagens. Het in 2002 ontmantelde Autokino in het Limburgse Landgraaf even niet te na gesproken, kennen wij het idee van een openluchtbioscoop op wielen voornamelijk uit Amerikaanse speelfilms. Recentelijk nog: Brad Pitt als stuntman Cliff Booth in Tarantino’s Once Upon a Time in… Hollywood. Hij woont met zijn pitbull Brandy samen in een verlopen trailer achter het gigascherm van het Van Nuys Drive-In Theatre in de San Fernando Valley, Los Angeles. Bestaat niet meer, gesloopt in 1988, voor de opnamen moest worden uitgeweken naar de Paramount Drive-In aan Rosecrans Avenue. Merkten wij natuurlijk niets van.

‘Gisteravond hebben we proefgedraaid,’ vervolgt het gele hesje van de parking, ‘en dat ging goed.’ Maar juist vanmiddag, bij de kinderfilm Frozen, stond het ledscherm van 16 bij 8 meter niet op maximaal volume en bovendien brandde de zon zo fel op de autodaken – Frozen bij 34 graden Celsius, je moet er maar op komen – dat een aantal bezoekers teleurgesteld rechtsomkeert maakte. ‘Aanloopfoutje. Zal niet meer gebeuren.’

Vakantiestunt

Het is vrijdagavond, kwart voor 8. Bij wijze van corona-uitje heeft de Pathé-keten bedacht dat een drive-in wel een leuke stunt is in vakantietijd. Op een parkeerveld aan de Borchlandweg in Duivendrecht – onder de rook van de Johan Cruijff Arena – is plaats voor 120 auto’s, tegen een entree van € 22,50 per stuk. Twee volwassenen toegestaan, kinderen mogen ook mee. Vanavond te zien: 1917, het Eerste Wereldoorlog-epos van Sam Mendes, goed voor drie Oscars. De programmering verklapt dat men de komende weken vooral kiest voor recente succesnummers – alles van The Lion King tot aan Penoza, en gek genoeg Once Upon a Time in… Hollywood dan weer niet, terwijl die er juist geknipt voor is – maar daar gaat het nu niet om. Een vleugje americana in je achtertuin, dat is de voornaamste attractie. En het loopt al aardig vol. We tellen Suzuki, Tesla, BMW, Toyota, nog meer Tesla en Opel, maar de blits wordt hier gemaakt met de cabriolets van Porsche en Renault. Alleen al op de eerste rij staan er een stuk of vijf, in vrolijke kleuren en op voldoende afstand van elkaar.

Beeld Sabine Van Wechem

Geheel volgens de coronaregels, zoals een drive-in ook zijn eigen regels kent. Zorg om te beginnen ervoor dat je voorruit schoon is. Zet je stoel in slaapstand om het hele scherm te zien. Geluid ontvang je via de autoradio, op frequentie FM 88.4, en versnaperingen bestel je met een app. Omdat je de auto niet uit mag, komt een vriendelijk meisje je bestelling brengen. Dat had eigenlijk op rolschaatsen moeten zijn – zoveel zou Joe Bob Briggs zeggen, de Texaanse cultheld van het genre. Twee klassiekers schreef deze zelfverklaarde filmkenner in zijn onnavolgbare idiolect: Joe Bob Goes to the Drive-In (1987) en Joe Bob Goes Back to the Drive-In (1990). Bloedserieus is hij over de verderfelijkste pulp, inclusief het aantal gebruikte kettingzagen plus de body count, alles tongue in cheek natuurlijk. Met als vaste aanbeveling: ‘Joe Bob says: check it out!’

Geslaagde proef

En dat is wat we hier doen. Althans, het fenomeen drive-in checken. Nu het nog kan, want zelfs in de VS zijn er – tot groot verdriet van Joe Bob Briggs – nog maar 305 in bedrijf. Dat waren er in de jaren vijftig en zestig ruim 4.000. Gelukkig heeft hij de fotoboeken nog. Een sociologisch experiment is het ook. In de veilige omgeving van hun auto wanen de mensen zich onbespied – net als in de file. Gapen, neuspeuteren, zelfgebakken boterkoek uit een blauw trommeltje. En vooral de cabriolets bestellen baco’s en gin-tonics. Naarmate de zon verder zakt, wordt het beeld steeds scherper, de laatste stralen aan de horizon geven een bijna hallucinant effect.

Beeld Sabine Van Wechem

Proef geslaagd: voor even zijn we allemaal Joe Bob. Nog een vraag om te beantwoorden. Je kent het wel uit de reguliere bioscoopzaal: publiek dat al tijdens de aftiteling wegstormt, liefst buitelend over elkaar. En? Na het eindshot op hoofdrolspeler George MacKay begint de aftiteling van 1917, wat hier uitpakt als een imaginair gentlemen, start your engines… Vroammm, daar spat het grind al op. Zelfs bij een drive-in veranderen sommige dingen nooit.

Eerdere pogingen

De eerste Nederlandse ‘autobioscoop’ werd in 1969 geopend. De locatie was het Drentse Drouwen, waar tot 1994 films werden vertoond. Poging twee betrof Autokino in Landgraaf: 1979-2002. Net over de grens zijn drive-ins nog wel populair, zoals in Keulen en Essen. Tijdens de coronacrisis verschenen bij ons pop-up-drive-ins in onder meer Barneveld, Utrecht en Vianen. Bij bewezen succes van de Amsterdamse Pathé-drive-in – de proef loopt in elk geval tot eind augustus – wordt het experiment voortgezet en uitgebreid naar andere steden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden