De amish erkennen slechts het gezag van de Bijbel

De amish kennen wij in Nederland vooral van de film Witness, waarin Harrison Ford op zoek gaat naar de daders van een moord die zich afspeelt in een amish-gemeenschap bij Philadelphia.

De amish zijn afstammelingen van de wederdopers, die in Europa werden vervolgd. Hun diaspora bracht hen naar alle uithoeken van de wereld. Sommige groepen evalueerden in progressieve richting, zoals de doopsgezinden in Nederland. Andere probeerden daarentegen het leven van de 17de eeuw vast te houden, zoals de amish, genoemd naar hun stichter Jakob Amman (1644-1730). Zij emigreerden naar de Verenigde Staten en stichtten op het platteland kleine gemeenschappen. De amish verwierpen elke moderne technologie en leiden nog altijd een eenvoudig leven waarin geen auto voorkomt, maar waarin men zich verplaatst met paard en wagen. Of met paard en koetsje.

Progressief of conservatief, één ding hebben al deze afstammelingen van de christelijke wederdopers gemeen: ze zijn bijzonder principieel.

Hoewel de amish een teruggetrokken bestaan leiden, zijn ze de laatste jaren opvallend vaak in het nieuws. Zo speelt nog altijd de zaak tegen de inmiddels 71-jarige amish-leider Samuel Mullet sr., die tot elf jaar gevangenisstraf is veroordeeld omdat hij ontrouwe volgelingen de baard heeft laten afknippen. En een baard is voor een amish-man niet zomaar iets wat vanzelf weer aangroeit, maar een attribuut des geloofs, zonder welk men als het ware naakt over straat loopt. De rechter oordeelde dat Mullet zich schuldig had gemaakt aan een ernstig geval van haatzaaien.

Inmiddels is de zaak bij het Hoger Gerechtshof beland, dat de vraag kreeg voorgelegd of elf jaar voor het afknippen van een paar baarden niet een beetje veel is. Probleem is dat de amish slechts het gezag van de Bijbel erkennen. Zij verwerpen het oordeel van rechters en wensen evenmin gebruik te maken van advocaten. Vandaar dat het hof heeft geoordeeld dat aan het vonnis niets meer valt te veranderen.

Van mormonen tot boeddhisten en van christenen tot baptisten verklaart Max Pam de beleving, de folklore en de uitvoering van religieuze rituelen.

Een andere rechtszaak is zo mogelijk nog schrijnender. De kwestie, waarbij volgens de aangeklaagden de vrijheid van godsdienst in het geding is, speelt al sinds 2007 in het stadje Auburn, Kentucky, dat in de nabijheid ligt van de Old Order Swartzentruber Amish. Al jaren ergeren de inwoners van Auburn zich aan de paard en wagens van de amish, en vooral aan de paarden die de straten vervuilen met hun drollen. Schoolgaande kinderen trappen regelmatig in de paardenstront en men vreest voor ziekten. Vandaar dat een gemeentelijke verordening is ingevoerd die bepaalt dat paarden een strontzak moeten dragen waarin de drollen worden opgevangen.

Met een beroep op de vrijheid van godsdienst weigeren de amish echter deze 'paardenluier' bij hun dieren te bevestigen. Van de boetes trekken zij zich niets aan, want boetes kunnen alleen door God worden uitgedeeld. Die worden dus niet betaald; eventueel gaan ze gewoon een aantal dagen in het gevang zitten, wat de gemeente Auburn weer extra geld kost.

Dit is geen nepnieuws. In Auburn zijn ze wanhopig. Men koopt graag de biologische spullen van de amish, want die zijn gezond, maar de drollen wil men er niet bij. Ondanks de verzekering van de amish dat zij regelmatig de stront zullen opruimen, houdt de gemeente vast aan de verordening. Wordt vervolgd.

Gelukkig is er ook goed nieuws voor de amish. Uit recent onderzoek is gebleken dat zij een gen bezitten waardoor zij niet dik worden. Deze bevinding kan van belang zijn in de strijd tegen obesitas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden