Test

De Aiways U5 is allerminst levensgevaarlijk. Maar zolang de updates er niet zijn, is de Chinese e-auto evenmin veilig

Hoe verover je een bestaande markt? Door het beter te doen dan de gevestigde orde. Dus komt het Chinese Aiways met de U5; met meer ruimte, een grotere accu en een lagere prijs. Op papier beter. Ook in de praktijk?

De Aiways U5. Beeld Aiways
De Aiways U5.Beeld Aiways

Over Chinese auto’s wordt door veel Europeanen gegnuifd: weet je nog die Landwind die anderhalf decennium geleden naar Nederland kwam? Levensgevaarlijk ding, vond de ANWB toen. Botsproeven lieten zien dat daar weinig aan gelogen was.

De crashtests van toen lieten niet alleen de Landwind in kreukels achter, maar ook het imago van de Chinese auto-industrie. Een dreun die vijftien jaar later nog naklinkt: veel mensen uit de omgeving van Blik reageerden meewarig op de mededeling dat we een Chinese auto te leen hadden.

Geen wonder dat de importeur hamert op de veiligheid van deze auto. Zes airbags, hoogwaardig staal, een batterijhuis dat zelfs een ‘aanzienlijke impact’ overleeft. Veilig veilig veilig. Toch kreeg de U5 in een eerste botstest slechts drie sterren van EuroNCAP, waar de meeste merken er op hun sloffen vijf halen.

Weer een waardeloos ding? Valt mee. Inzittenden worden wel degelijk goed beschermd bij een frontale botsing. Daar haalt de U5 bijna de maximale score. Alleen een ontmoeting met een paal liep minder goed af en de elektronische hulpmiddelen waren ten tijde van de test onvoldoende ontwikkeld. Geen glorieuze score dus, maar levensgevaarlijk is de U5 allerminst.

Wat is de U5 wel? Een ruime, redelijk betaalbare, allerminst onooglijke elektrische SUV met een flinke accu en prettig veel vermogen. Kom daar maar eens om bij de Duitsers, die voor iets vergelijkbaars minstens een paar mille meer vragen.

Ruimte is het unieke verkoopargument van de U5, vooral achterpassagiers kunnen er met gestrekt been in. Beeld Aiways
Ruimte is het unieke verkoopargument van de U5, vooral achterpassagiers kunnen er met gestrekt been in.Beeld Aiways

Op papier is de U5 dus puik. Maar de wereld van alledag is niet die uit de folder. Want de U5 rijdt prima, maar het gaat mis bij de details. Neem iets simpels als het resterend bereik. Voor e-autorijders is het extreem belangrijk dat dit getal min of meer klopt, omdat daarmee wordt bepaald of onderweg moet worden gestopt om bij te laden, of dat de thuispaal nipt kan worden gehaald. De bereiksmeter van de U5 past zich niet aan de rijstijl aan. Hij maakt op basis van het theoretische totaal een berekening van de resterende actieradius, maar als er sneller wordt gereden, blijft de teller ijzerenheinig vasthouden aan zijn eerste waarde.

Het is dat Blik met hoofdrekenen nog een beetje had opgelet en we zagen aankomen dat we de snellader niet zouden halen en we eerder stopten, anders waren we gestrand. ‘Het actueel of gemiddeld gebruik wordt inderdaad niet meegenomen in de berekening van de resterende kilometers’, zegt de importeur. Waarop Blik even knipperde met de ogen.

Ook ergerlijk: we kwamen bij temperaturen onder nul en op de snelweg (bij honderd kilometer per uur) nauwelijks verder dan 200 kilometer. Dat e-auto’s bij koude minder ver komen, is bekend. Maar wat er nu van de beloofde 410 kilometer resteert, is erbarmelijk. Een software-update heeft inmiddels tot verbetering geleid, belooft de importeur.

Ook de rij-assistent die de auto binnen de lijnen houdt en de snelheid automatisch aanpast, wekt ergernis. Ten eerste is er een kakofonie aan piepjes: telkens als het systeem zichzelf in- en uitschakelt, klinkt een (zacht) belletje. Dit gebeurt vaak. Gekmakend vaak.

Onveilig: als het hulpsysteem is geactiveerd, kruipt de auto doodleuk over de dubbele belijning in het midden van de weg. Komt ook een software-update voor, meldt de importeur. Een geluk dat de auto zichzelf dankzij een onlineverbinding kan voorzien van nieuwe software.

Nog een: de auto remt soms fluks af voor bochten. Zo ging het tempo op de snelweg naar 70 in een bocht waar de adviessnelheid 90 was, tot ergernis van achterliggers. Komt, u raadt het al, een update voor.

Verdere minpunten: geen driefaselader, waardoor het vullen van de forse accu aan een publieke laadpaal een eeuwigheid duurt. Komt later dit jaar. Wel goed is de snellader, die in de praktijk met 75 kilowatt haalt.

Een camera (de uitstulping links) houdt in de gaten of de bestuurder de ogen op de weg heeft, niet zit te gapen of te roken. Doe je dat wel, dan klinkt een strenge waarschuwing. Deze elektrische moeder kan wel uit. Beeld Aiways.
Een camera (de uitstulping links) houdt in de gaten of de bestuurder de ogen op de weg heeft, niet zit te gapen of te roken. Doe je dat wel, dan klinkt een strenge waarschuwing. Deze elektrische moeder kan wel uit.Beeld Aiways.

Waar de U5 de concurrentie echt de achterlichten laat zien is bij de onderhoudsfrequentie: eens in de honderdduizend kilometer een beurt. Doei, fossiele broeders.

De U5 lijdt aan een euvel dat computergebruikers al decennia kennen: de hardware is prima, maar de software rammelt en wordt gaandeweg verbeterd. Ook e-auto’s van andere merken hebben hier last van, zie de problemen waarmee VW kampte met zijn nieuwe modellen. Gebruikers zullen er kennelijk aan moeten wennen dat hun auto langzaam beter wordt. Of in het geval van de U5: minder matig.

Wie veel voor weinig wil en weinig waarde hecht aan gadgetterie: kijk om naar deze U5. Bliktip: kijk dan ook even naar de nieuwe Skoda Enyaq.

Een elektrische moeder

Een noviteit van de twijfelachtige soort: aan boord van de U5 zit een camera die de bestuurder constant in de gaten houdt. Als die gaapt, naar buiten kijkt of een sigaret aansteekt, klinkt plotseling de stem van God (of de Partijleider), die waarschuwt dat je de ogen op de weg moet houden, rust moet nemen, of zegt dat roken bereslecht is. Hallo, Blik heeft al een moeder. Gelukkig kan het systeem uit. Wij zouden voor de zekerheid de camera afplakken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden