Recensie The Beach Bum

De aftiteling van The Beach Bum wordt door het gebrek aan een spanningsboog met de hakken over de sloot bereikt ★★★☆☆

Korines gevoel voor sfeer en stijl is zelfs in deze filmische equivalent van een hap fastfood onmiskenbaar aanwezig.

Matthew McConaughey in The Beach Bum

Op zijn 22ste brak filmmaker en enfant terrible Harmony Korine door als scenarist van het verontrustende jongerendrama Kids (1995) en zeven jaar geleden zette hij de voorlopige kroon op zijn werk met Spring Breakers. Al zijn fascinaties kwamen bijeen in deze hypnotiserende film over een groep bikinimeisjes die tijdens spring break in een zonovergoten 21ste-eeuws sodom en gomorra belandt: pop- en jeugdcultuur, de haves en have nots, drugsgebruik, outsiders, geweld, hedonisme en klasseverschil.

The Beach Bum, de eerste film van Korine sindsdien, lijkt in eerste instantie vrij direct aan die wereld ontsproten. Weer vormen de kust van Florida en zijn bruingeblakerde bewoners het decor, al zijn ze gemiddeld dertig tot veertig jaar ouder. De wiegende camera van Benoît Debie tovert opnieuw met nachtelijk neonlicht en bedwelmt de kijker: die waant zich idealiter zo snel mogelijk even stoned en dronken als hoofdpersonage Moondog, de hangerige versie van de doorgesnoven rapper Alien (James Franco) uit Spring Breakers.

Voorbij die eerste indruk zijn de verschillen groot. Waar Spring Breakers zich liet kijken als videoclipachtige energiebom vol venijn, beweegt The Beach Bum vooral vanuit stilstand. Moondog (Matthew McConaughey) is een dichter die ooit succes had, maar nu lanterfantend teert op het verleden. Hij beweegt zich zelfgenoegzaam en comfortabel tussen schaarsgeklede vrouwen en mannen die in sommige gevallen, zoals de door rapper Snoop Dogg gespeelde wietspecialist Lingerie, naar bed gaan met zijn vrouw. Maar soit, om Moondog te parafraseren: het leven gaat door, zorgen voor morgen.

Voor wie zich neerlegt bij de vet aangezette male gaze van de film, een overdreven mannelijke blik waarin hier met enige goede wil best wat zelfspot valt te ontwaren, is het een tijdje goed toeven in The Beach Bum. In het stoner-genre ligt deze film dichterbij Cheech & Chong dan bij het verfijnde The Big Lebowski, maar dan wel goed gemaakt: Korines gevoel voor sfeer en stijl is zelfs in deze filmische equivalent van een hap fastfood onmiskenbaar aanwezig.

Door het gebrek aan een spanningsboog – een enkele poging enig drama toe te voegen voelt geforceerd en onoprecht – wordt de aftiteling met de hakken over de sloot bereikt. Dat is uiteraard de bedoeling, maar het legt bloot dat Korine opvallend weinig te melden heeft, behalve de suggestie dat dit de verdovende plek is waar de tieners uit Spring Breakers vermoedelijk ooit naartoe komen om te sterven.

The Beach Bum; komedie
Regie Harmony Korine.
Met Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisher, Martin Lawrence, Zac Efron, Jonah Hill, Jimmy Buffett.