Recensie Modeselektor

De adel van de dance maakt album met optimale slagkracht (vier sterren)

Albumhoes Modeselektor: Who Else Beeld Modeselektor

Het carrièrebepalende strijdplan van de Duitsers Gernot Bronsert en Sebastian Szary, volgens henzelf: altijd de saaiheid te lijf gaan. En wie luistert naar de nieuwe plaat van Modeselektor, de opvolger van Monkeytown uit 2011, weet dat dit geen loze woorden zijn.

De Berlijners werden groot in de ondergrondse technocultuur van Berlijn in de jaren negentig en kunnen nog altijd tot de Europese dance-adel worden gerekend. Who Else is een klapper van een dance-album, waar de adrenaline vanaf de eerste track uit spuit en de verveling geen schijn van kans krijgt, want de plaat staat vol met club bangers.

Modeselektor denkt niet in genres en probeert ook niet per se vernieuwend bezig te zijn. Het duo lijkt eerder te streven naar optimale slagkracht, al moet r&b of hiphop  gecombineerd worden met brute techno. In One United Power werkt het duo met een strenge en vierkante beat en een opgejaagd en fijn schurend synthesizerloopje direct naar een climax toe. Het is hard maar ook tintelend melodieus, en Modeselektor lijkt hier een hommage te brengen aan de Britse danceband Orbital, die destijds ook dance maakte als strakke rock: met een kop en een staart, en dus eigenlijk een liedjesstructuur.

Op Wealth straalt de Londense rapper Flohio. Haar staccato en bozige teksten krijgen door de dubbende beats en bassen van Modeselektor dansvloerglans. Maar het klapstuk is Who, met een gastoptreden van de Estse zanger en conceptuele kunstenaar Tommy Cash. We horen weer een dof dreunende technobeat, weer zo’n kietelend mooi keyboardmelodietje en een onderliggende synthesizerpuls die ontleent lijkt aan de betere trance. Daaroverheen stelt Tommy Cash zijn belangwekkende levensvragen: ‘Who said love will save the kids? Who says forever is not divorce?’ Het is ongecompliceerd, enerverend, grappig én hitgevoelig, en dus Modeselektor in topvorm.

Dance/ Elektronisch

Vier sterren

Modeselektor