De acteurs in Du forsvinder proberen er het beste van te maken

Het akelig klinische Du forsvinder hapert voortdurend, als liefdesdrama en als rechtbankfilm. De film van regisseur Peter Schønau Fog is voor de hand liggend, schematisch en overvol.

Het lijkt glashelder. Schooldirecteur Frederik heeft 12 miljoen kronen 'geleend' uit de kas en daarmee zijn school aan een faillissement geholpen. Niemand die dit bestrijdt, in het Deense drama Du forsvinder.

Wat de zaak vertroebelt - niet voor de aanklager, wel voor Frederik (Nikolaj Lie Kaas), zijn vrouw Mia (Trine Dyrholm), tienerzoon Niklas (Sofus Rønnov) én de toeschouwer - is dat Frederik ten tijde van het misdrijf misschien ontoerekeningsvatbaar was. In de zich vóór de diefstal afspelende, sterke openingsscène zien we hem met zijn gezin op vakantie in Spanje; op een nauwe bergweg verliest hij alle zelfbeheersing en scheurt hij plankgas van de ene haarspeldbocht naar de andere. Om eenmaal uitgestapt eerst een onredelijke woedeuitbarsting te krijgen en vervolgens bewusteloos over de balustrade te kukelen.

Du forsvinder
Drama
Regie: Peter Schønau Fog
Met: Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas, Michael Nyqvist, Meike Bahnsen, Lars Knutzon, Mikkel Boe Følsgaard.
117 min., in 17 zalen.

Een fikse hersentumor, zo luidt in het ziekenhuis de diagnose; eentje die voor grote persoonsveranderingen kan zorgen. Mogelijk is Frederik niet meer de man die Mia kende, en mogelijk wordt hij na de operatieve verwijdering van het gezwel nooit meer de oude. Pijnlijke zaken, die voor Mia allemaal opspelen wanneer ze Frederik jaren later in het beklaagdenbankje ziet zitten.

Du forsvinder ('Jij verdwijnt') belandt steeds weer bij dezelfde existentiële vragen. Hoe kunnen we op onze herinneringen vertrouwen? Als identiteit een kwestie van stofjes en chemische reacties is, in hoeverre hebben we dan ons eigen lot in handen? Is iemand dan nog verantwoordelijk voor zijn daden? Op zich interessant, relevant materiaal dat regisseur Peter Schønau Fog het publiek voorschotelt.

Helaas komt deze bewerking van Christian Jungersens gelijknamige roman nooit van de grond. Dat ligt vooral aan het stroeve heen-en-weer-geschuif in de tijd. Schakelend tussen de nasleep van het ongeluk in Spanje, de periode waarin Frederik voor zijn tumor behandeld wordt en de rechtszaak, vindt Fog zelden een bevredigende, vanzelfsprekende balans tussen die niveaus. Het akelig klinische Du forsvinder hapert voortdurend, als liefdesdrama en als rechtbankfilm.

Kwalijk is ook de manier waarop het verhaal van Frederiks advocaat Bernard (wijlen Michael Nyqvist) en diens echtgenote Laerke (Meike Bahnsen), zelf hersenletselpatiënten, steeds weer wordt ingezet als illustratie voor Mia's overpeinzingen. Wij zijn ons brein, mijmert ze bijvoorbeeld, en vervolgens zie je Bernard en Laerke iets doen wat die these bevestigt. Zwaar op de hand liggend, schematisch en overvol wordt de film ervan.

De acteurs proberen er best wat van te maken, maar met een laatste twist verliest Du forsvinder definitief zijn overtuigingskracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden