Top 8 Pixars aangrijpende momenten

De acht meest aangrijpende momenten die Pixar in onze zielen kerfde

Zoals de gruweldood van Bambi’s moeder zich ooit nestelde in het collectieve geheugen, zo etst Pixar alweer 25 jaar aangrijpende momenten in de zielen van kinderen (en volwassenen). Bij de release van Toy Story 4 presenteert de Volkskrant een top 8 uit de films van de animatiestudio.

Een regelrechte tranentrekker: Ellie op haar sterfbed in Up.

8. Bliksem McQueen crasht  (Cars 3, 2017)

Doe het gerust af als uithangbord voor de speelgoedautootjesverkoop, die onder de Pixar-standaard gebleven Cars-reeks. Maar het onverwacht realistische raceongeluk van Bliksem McQueen in deel drie schokte een generatie toekomstige automobilisten. Gelukkig stond Bliksems autolijk, anders dan de moeder van Bambi, wél op uit de dood.

7. Buzz Lightyear ontdekt dat hij speelgoed is (Toy Story, 1995)

Ruimteheld en speelgoedpoppetje Buzz verliest zijn uniek geachte identiteit na het zien van een agressieve tv-reclame voor al die andere Buzz Lightyear-poppetjes. Hij beseft: hij is een nummer, het zoveelste exemplaar op het schap, made in Taiwan. Ook Buzz is nét als iedereen, net als wij.

6. Boo moet leren dat er géén monster in de kast zit (Monsters, Inc., 2001)

Perfecte omkering: het meisje Boo is zo gehecht aan het monster in de kast, dat ze het vervaarlijke en blauwpluizige wezen in haar slaapkamer op speelgoed trakteert. Maar professioneel schrikmonster Sulley móet weg – zo vereist de bedrijfspolitiek. Afscheidsscènes vormen sowieso een specialiteit van de Pixar-scenaristen. Die uit Monsters, Inc. is heerlijk zoet.

5. Coco herinnert zich haar muzikale vader (Coco, 2017)

Dik erbovenop, maar góéd erbovenop. Muzikantje Miguel speelt het liedje dat zijn in het dodenrijk wegkwijnende over-overgrootvader ooit schreef voor de dochter die hij verliet toen zij pas 3 jaar was. Miguel zingt en tokkelt zo weer leven (‘vergeet me niet…’) in het bijna vergane geheugen van zijn gerimpelde overgrootmoeder Coco, en traanvocht in de ogen van de kijker.

4. De dood van Nemo’s moeder, broertjes en zusjes (Finding Nemo, 2003)

Het klassieke Hollywooddrama over het dappere visje Nemo vangt aan met een loeistrak in beeld gebrachte barracuda-aanval: Nemo’s vader Marlin, nu plots weduwnaar, rest nog één visseneitje. En dan, na die traumatische proloog, voert Finding Nemo vooruit in de tijd, naar Nemo’s dartele eerste schooldag op het bonte rif. Zie maar eens níét mee te voelen met Marlin, de overbezorgde vader van het clownvisje.

3. Robotje Wall-E is zichzelf even kwijt (Wall-E, 2008)

Zonder twijfel het vertederendste figuurtje uit de Pixar-stal: het aftandse vuilrobotje WALL-E, achtergebleven op die volstrekt vervuilde aarde. Robotvriendinnetje EVE vreest hem voorgoed kwijt te zijn: geen herkenning na zijn heropstart. En dan fleurt er iets op in de robotgezichtjes en zangerige blikken stemmetjes. ‘EVE?’ ‘WALL-E?’ ‘EVE!!’

2. Bing Bong vergaat in het rijk van de gestorven herinneringen (Inside Out, 2015)

Diep in het binnenste van de getroebleerde pre-puber Riley, pogen de gepersonifieerde kernemoties (blijdschap, woede, etc.) haar gemoed overeind te houden. Hulp komt van Rileys afgedankte imaginaire vriend Bing Bong, die zich op heroïsche wijze opoffert voor haar levensgeluk. Zie de dolfijn-/olifantachtige Bing Bong oplossen in de put van vervaagde herinneringen: het onvermijdelijke verlies van de onbegrensde kinderfantasie.

1. De Up-montage (Up, 2009)

Een minispeelfilm is het, de montage waarin het leven van ballonverkoper Carl en zijn Ellie versneld en woordloos te zien is, aan het begin van Up. Hoe het stel verliefd naar wolken staart, de onvervulde kinderwens het hoofd biedt en samen oud wordt, tot er één achterblijft. Up vloert de kijker in die tien onvergetelijke minuten, met hulp van dat melancholische walsje (Oscar voor beste muziek).

Magie en filosofie in 2020

Toy Story was in 1995 de eerste Pixarfilm. Inmiddels staat de door het Disneyconcern overgenomen animatiestudio op 21 titels. In 2020 komen daar weer twee bij: Onward, dat zich afspeelt in een magische trollen- en elfenwereld, en Soul, waarvan slechts bekend is dat de ‘filosofische’ film van de straten van New York tot de uithoeken van de kosmos voert.

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden