Blik Autotest

De 500X maakt een einde aan al onze bezwaren tegen een grote Fiat 500

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de Fiat 500X.

De Fiat 500X 2018 in de Urban-uitvoering.

We reden de gefacelifte uitvoering van de Fiat 500X, ruim drie jaar geleden geïntroduceerd. Niet te verwarren natuurlijk met de introductie van de (moderne) Fiat 500 in 2007, waarbij Italië op z’n kop stond. Die auto werd Auto van het Jaar 2008, na nog geen twee jaar reden al een half miljoen 500’s rond, en als we het even kort door de bocht samenvatten, was de 500 de auto die Fiat van een kwakkelend bestaan redde en in z’n kielzog de hele Italiaanse autosector uit het moeras trok. Dus: geen kwaad woord over de 500. Ook niet toen er een cabrio kwam, een racertje en wat geinig retro-gestylede uitvoeringen.

Maar toen kwam de 500L, met de L van Large, maar wat ons betreft de L van Lelijk. Hoofdontwerper Roberto Giolito, die tekende voor het basisontwerp van de briljant mooie, aantrekkelijke, retro en toch moderne 500, bakte een lelijk broodje van de 500L. De L was een vijfdeurs, vijfzitter en later zelfs een zevenzitter. Het werd een soort opgeblazen uitvoering van de gewone 500, met helaas geen spoor van de aantrekkingskracht van het kleintje. Achteraf kunnen we dat verklaren: Giolito tekende ook de Fiat Multipla in 1998. Meer hoeven we niet te zeggen. 

De 2017-uitvoering van de Fiat 500L Beeld rv

De met veel tromgeroffel aangekondigde 500X vervulde ons destijds dan ook met scepsis. Die verdween toen de auto verscheen: de cross-overversie, oftewel de middenweg tussen de 500 en een SUV, was namelijk wél weer een aantrekkelijk ding. De X verhoudt zich tot de 500 als de moderne 500 tot de originele jarenzestiguitvoering: langer, breder, hoger, sterker, maar nog altijd even fris van lijn, uitgekiend qua verhoudingen, een streepje stoer maar beslist geen koddig wagentje. Die Giolito, we zeiden het toch: niks op aan te merken.

De aflopende daklijn maakt de 500X fraaier dan de 500L.

Maar zo gek, merkten we toen we de recent herziene versie reden: die 500X, een volbloed Fiat, heeft dus behalve wat stijlkenmerken, technisch geen fluit met de 500 te maken: een andere versnellingsbak, een andere motor en een ander onderstel. De aandrijving, de assen, de vering, de stuurinrichting van Fiats cross-over is gebaseerd op hetzelfde onderstel als dat van de Jeep Renegade, de instap-Jeep. Geen wonder dat beide auto’s – Jeep maakt deel uit van het Fiat-Chrysler-concern – in dezelfde fabriek wordt gebouwd.

Het interieur van de 500X is netjes: lekker groot stuur, zachte materialen, overzichtelijk dashboard, geen knopjes die we even niet konden vinden en een lekker groot display met de hele entertainmentbusiness die we zo graag zien in moderne auto’s. De navigatie is weliswaar van TomTom, maar die hebben het al moeilijk genoeg. Aparte vermelding betreft de verkeersbordenherkenning: die werkt feilloos en hoewel ze volkomen overbodig is, begonnen we er zelfs aan te hechten. Dat we de tussen-de-lijnen-blijvenvoorziening niet opmerkten, kon trouwens kloppen: die stond uit.  

De 500X is handgeschakeld in de 3-cilinderuitvoering ; de 4-cilinder met 1.3-litermotor heeft een automaat met dubbele koppeling.

Achterin zitten is beslist voor kinderen bedoeld, maar onder de achterklep was de ruimte wél weer volwassen. De zit is hoog, de lendeverstelling elektrisch, en tot onze verrassing was de voorruit zo hoog dat ook hoge verkeerslichten gewoon te zien zijn. Wat we wel missen: een achteruitrijcamera, erg overzichtelijk is de auto niet en die sensorpiepjes helpen je niet overal uit de brand.

Het 1-litermotortje, nieuw in deze uitvoering, is een driecilinder, maar op de snelweg doet het in stilte precies  waarvoor het is aangenomen. Nee, in 10 seconden naar 100 is niet vlot te noemen, maar we zitten niet in het sportwagensegment en in de stad komt hij met 120 pk en 1.300 kg niks te kort. Eén opmerking: is 12 l/100 km in de praktijk niet een beetje overdreven veel? De fabrieksopgave is 7l/100 km voor snelweggebruik. 

Nee, het is geen verhuisauto, maar een paar koffers en tassen kunnen achterin mee.

Gereden

Fiat 500X 1.0 GSE Urban Opening Edition

1.0, 3-cilinder Firefly-benzinemotor, 120 pk, met 6 handgeschakelde versnellingen

Prijs € 26.975 (vanaf € 24.585)

Vermogen 120 pk

0-100 10 sec

LxBxH 426x179x160 cm

Gewicht 1.295 kilo

Verbruik tijdens test 12 l/100 km

Energielabel D

Vriendelijk neusje; ja, de 500X heeft zelfs vier ogen Beeld rv

Kerstboom

De 500X kan elektronisch worden opgetuigd met een flinke hoeveelheid foefjes die tot een paar jaar geleden uitsluitend op de betere automobiel werden aangetroffen. Maar let wel: optioneel, niet standaard. Naast de besproken verkeersbordenlezer met snelheidsadviseur is er een autonome noodremfunctie (bij dreigende botsingen) een automatische afstandshouder (die de afstand tot de voorligger garandeert) en een wittestrepenbewaker (die waarschuwt bij afdwalen over de rijbanen). Allemaal niet nieuw, wel nuttig en tot voor kort onbetaalbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden