CD-recensie 7 - David Guetta

David Guetta blijft met dubbel-cd 7 lachend aan de wereldtop staan (drie sterren)

7 - David Guetta. Beeld David Guetta

De Franse producer David Guetta is nog altijd een van de meest gestreamde artiesten ter wereld, en dan weet je natuurlijk dat hij geen avant-gardistische kunstmuziek maakt. Guetta is een veteraan van de house en de pop, maar hij heeft zijn talent het laatste decennium vooral aangewend om laagdrempelige en opgewekte EDM (electronic dance music) te maken.

Op de dubbel-cd 7 gaat hij in zijn nummers nieuwe samenwerkingen aan, met sterren als Justin Bieber, SIA en Nicki Minaj. De variëteit is groot, van smurfenstemmenhouse in Like I Do, gemaakt met Martin Garrix, tot hiphop en uiteraard reggaeton. In Para que te Quedes hoor je hoe knap Guetta het Latijns-Amerikaanse genre naar zich toe trekt, met de bekende – en soms wat voorspelbare – climaxen op de snaredrums maar toch ook een eigenwijs gitaarhaakje, dat de track net boven het gemiddelde reggaetonnummer doet uitsteken. En in het snerende Motto probeert Guetta de hiphop naar zijn hand te zetten, met rappers Lil Uzi Vert en G-Eazy. De plaat schiet zo alle kanten op, als een afspeellijst voor ‘hits van nu’.

David Guetta. Beeld David Guetta

Op de tweede cd laat Guetta horen dat hij zijn oude liefde niet is vergeten. Onder het pseudoniem Jack Back ramt hij er twaalf diep dreunende housetracks uit, weer met opzwepende climaxen, maar die brengen nu de smaakvolle en klassieke house naar een hoogtepunt. Alsof hij zich met plaat twee een beetje wil verontschuldigen voor plaat één. Dat hoeft natuurlijk niet. Guetta is gewoon een uitstekende beroepsproducer, die lachend aan de wereldtop blijft staan.

7 - David GuettaParlophone/ Warner