Dave Grohl (Foo Fighters): 'Zelden zo veel plezier op het podium gehad als nu'

De sluiting van studio Sound City in Los Angeles doet pijn bij voorman Dave Grohl van Foo Fighters. Hij kocht de mengtafel met mythische status, maakte een documentaire en vormde een band van rocklegendes die ook een zwak hebben voor de oude, analoge muziekstudio.

'Of ik het naar mijn zin heb? Joh, wat dacht je. Ik heb de tijd van mijn leven.' Dave Grohl, ooit drummer in Kurt Cobains band Nirvana en al achttien jaar voorman van de Foo Fighters, is een tevreden man, de ochtend na het Londense optreden van zijn gelegenheidsband Sound City Players. 'Drieënhalf uur duurde het gisteren weer, maar man man man wat was het een feest. Echt, ik heb zelden zo veel plezier op het podium gehad als nu.'

Sound City Players is de band die hoort bij de film en de plaat die Grohl heeft uitgebracht onder de naam Sound City. Real To Reel. Een door Grohl zelf geregissseerde documentaire over de inmiddels ontmantelde Sound City-studio in Los Angeles. En een cd met muziek opgenomen in Grohls eigen studio door artiesten die Sound City zijn legendarische status bezorgden, zoals Stevie Nicks, Rick Springfield, Queens Of The Stone Age en Trent Reznor (Nine Inch Nails).

En dan is er dus nog die gelegenheidsband die Grohl rond zijn Foo Fighters heeft geformeerd, waarmee hij ter promotie van de film een handvol optredens gaf, de Sound City Players.

Alles vernoemd naar de legendarische studio in Los Angeles, waar Neil Young in 1970 zijn After The Goldrush opnam. En die zijn naam definitief vestigde toen er in 1973 een zogeheten Neve-mengtafel werd geïnstalleerd.

Fleetwood Mac, Tom Petty, Rage Against The Machine, Queens Of The Stone Age namen er klassieke rockplaten op, en Grohl zelf droeg ook voor een deel bij aan de legendevorming: Nirvana nam er in zestien dagen het album Nevermind op.

'Vanaf dat moment was ik verkocht aan die tafel. Toen ik een kleine vier jaar geleden vernam over een mogelijke sluiting van de studio was het eerste wat ik dacht: wat afschuwelijk. Alsof je ouderlijk huis wordt verkocht. Wat doen ze met die Neve? Die wil ik.'

Rockgeschiedenis
Grohl ging in onderhandeling en mocht de mengtafel kopen, 'omdat ik in die studio had opgenomen, beloofde de tafel intact te laten en hem ook zelf in mijn eigen studio zou gebruiken'.

Inmiddels liepen er ook allerlei plannetjes rond het twintigjarig jubileum van Nevermind en leek het Grohl aardig een filmpje te maken over de ontmanteling en wederopbouw van de tafel die volgens Grohl van groot belang was voor de veelgeprezen kraakheldere rocksound.

Het plan werd al snel groter, zeker nadat Grohl van Tom Skeeter, de eerste eigenaar van Sound City, een lijst had gekregen met alle namen van artiesten die er hadden opgenomen.

'Wow, daar is rockgeschiedenis geschreven. Ik wilde ze allemaal spreken. Neil Young maar ook Rick Rubin, Mick Fleetwood of REO Speedwagon.

Allemaal zeiden ze ja. 'Ik had al snel een lijst van veertig namen. Hun verhalen wilde ik vastleggen. Nee, ik kan niet interviewen en niet filmen maar een goede crew deed wonderen.'

Manipuleren
Dat artiesten er graag opnamen, kwam behalve door de fijne mengtafel ook door de ligging. 'Er kwam nooit iemand van de platenmaatschappij even checken hoe het ervoor stond, want daarvoor lag de studio net te ver uit de buurt.'

Maar, haast Grohl erbij te zeggen, het was geen studio voor iedereen. Housemuzikanten als Daft Punk zouden er niks aan hebben gehad. 'Echte instrumenten die analoog werden opgenomen op een tape van twee inch dik. Daar was die studio voor. En nu is hij weg.'

Grohl met de Sound City Players in Austin, Texas op 14 maart.Beeld ap

Mensenwerk
Nog altijd heeft Grohl een beetje spijt dat hij destijds zelf ook bezweek voor de zucht naar perfectie tijdens de opnamen van het nummer Lithium voor Nirvana's Nevermind. 'Dat liedje gaat over ups and downs en ik wilde dat met mijn drums vertalen naar verschillende tempo's. Producer Butch Vig vond dat ik beter tempo moest houden en adviseerde me de click track (een elektronische metronoom over de koptelefoon red.).'

'Ach, ik houd van Nevermind, het is een goede plaat geworden'. Grohl grijnst. 'Maar ik vind zo'n hulpmiddel toch jammer. Nu is de popmuziek vergeven van click tracks. Niks aan. Muziek moet mensenwerk blijven.'

Lees het hele interview vandaag in de Volkskrant: Free Fighter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden