Dating-app Tinder: Een verslavende vleeskeuring

Na het succes van de ontmoetings-app Grindr voor homoseksuelen is er eindelijk een populaire variant voor heteroseksuelen: Tinder. Hoe werkt het en waarom is het zo verslavend?

Beeld Tinder

'Ik heb je foto niet eens gezien', zegt Vivian (22). 'Tinder gebruikt zo veel data van m'n internetbundel dat ik geen foto's meer kan laden. Ik selecteer nu op namen en leeftijd.' Dates zijn wel eens beter begonnen, maar in ieder geval is mijn naam goedgekeurd.

Het is de eerste vluchtige koffieafspraak die ik maak via Tinder. De populaire app die gebruikmaakt van je locatie en je Facebook-profiel om met anderen in contact te komen. Na het inloggen zie je foto's van (in mijn geval) meisjes uit de omgeving en kan de vleeskeuring beginnen. Vind je de persoon aantrekkelijk, swipe je naar rechts. Ben je niet onder de indruk, naar links.

Gemeenschappelijke vrienden
De overige informatie die je krijgt, is het aantal gemeenschappelijke vrienden en het aantal gedeelde 'vind-ik-leuks' via Facebook. Wanneer er sprake is van een match kom je samen in een privéchatgesprek terecht. Daar is het zaak te regelen dat je elkaar in het echt ontmoet.

Zo kwam ik dus in contact met Vivian. Uit haar foto's maak ik op: mooie benen, grote zonnebril, festivalganger en hockeyster. Ik kan niet anders dan naar rechts swipen. Net als bij Fleur (24), Ilona (25), Lotte (24), Sascha (23) en vele anderen. Ik geef toe: het aantal knappe vrouwen is hoog en dat is de voornaamste reden waarom het zo verslavend is. Daarnaast is het slim van de makers dat je geen bericht krijgt als je wordt afgewezen.

Justin Mateen (27), een internetondernemer uit Los Angeles, bedacht en ontwikkelde de app met drie vrienden. 'Tot dusver zijn sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn vooral goed in het online contact leggen tussen al bestaande vrienden uit de echte wereld. De door ons ontwikkelde applicatie is daarentegen uiterst effectief in het maken van nieuwe contacten tussen mensen die elkaar nog niet kennen, maar waarschijnlijk wel leuk vinden. Zowel online als offline. Ik zie het als een nieuwe fase voor social media.'

Snelste groeimarkt
En het succes in Nederland? 'Inmiddels hebben 3 op de 100 mensen in Nederland de app gedownload en dit aantal groeit gestaag. Nederland is naast Groot-Brittannië, Canada, Australië en Brazilië onze snelste groeimarkt. Wereldwijd zitten onze gebruikers ruim een uur per dag op de app en het aantal matches tussen personen is elke dag meer dan 15 miljoen.' Het geeft aan hoe verslavend én succesvol de vleeskeuring per mobiele telefoon is.

Een uur per dag red ik niet, maar Vivian lijkt met haar Tindergedrag te bevestigen dat de statistieken van Mateen niet overdreven zijn. Ze heeft de app sinds een week, maar is nu al tweehonderd keer door de keuring van het mannelijke geslacht gekomen. Onze date wordt er niet beter op.

Vandaag in de Volkskrant: Het hot-or notelement

 
Het aantal knappe vrouwen is hoog en dat is de voornaamste reden waarom het zo verslavend is
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.