Tech De bewust digibete burger

Dat je zo veel mensen tegelijk bereikt, kan zich tegen je keren.

Lilianne Ploumen bereikte met haar appje meer mensen dan zij had gewild. Beeld ANP

Als digibeet ga je niet onder een verslaving aan het checken van je mail gebukt, maar toen ik een tijdje terug op reis mijn mail checkte, trof ik daarin het hoofd van een collega gemonteerd op het lijf van George Clooney. Da’s nou kantoorhumor, dacht ik. Toen ik een paar dagen later wéér mijn mail checkte, bleek die Clooney-met-ander-hoofd helemaal niet voor mij bedoeld te zijn geweest. Die was per abuis aan de hele redactie verzonden inclusief de bezitter van dat hoofd. De monteur ging publiekelijk door het stof en maakte ‘duizenden excuses’ aan de eigenaar van het hoofd – ook al was dat op het lijf van ‘de knapste, charmantste en slimste acteur van Hollywood’ gemonteerd en niet op dat van, pak ’m beet, Frans Bauer of een nijlpaard.

Elk nadeel heeft zijn voordeel en elk voordeel heeft zijn nadeel. Dat je dankzij die digitale revolutie zo makkelijk zoveel mensen tegelijk bereikt, kan zich tegen je keren als je én een specifieke doelgroep voor ogen hebt én slordig, haastig, onoplettend of iets anders menselijks bent. Bereik je méér mensen dan bedoeld, dan kan dat, om PvdA-coryfee Lilianne Ploumen te citeren, ‘ontzettend akelig’ zijn. Zij maakte vorige week van een louter voor ‘Lo’ (Lodewijk Asscher) bestemd appje met de aanmaning zich van een collega te ontdoen een statusbericht. Ze ontdekte snel met hoeveel mensen ze whatsappt. De collega was not amused, online was er vermaak over PvdA-leed. Ik ben digibeet, dus ik ga niet avonturieren met statusberichten. Mijn dochter is niet digibeet en voorzag tijdens het clandestien spelen met mijn telefoon mijn status op Whatsapp zomaar van een foto. ‘Kijk papa, op deze foto lijk je net een nijlpaard’. Ik keek naar alle contacten met wie dat nijlpaard was gedeeld en was blij dat ik minder met Whatsapp doe dan Lilianne Ploumen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden