ConcertrecensieCode Orange

Dat je ook bij een gestreamd concert uit je dak kunt gaan, bewijst hardcoreband Code Orange

Concerten streamen wordt al een aardige trend, nu alle evenementen zijn afgelast. De Volkskrant houdt de beste streams in de gaten.

Het live gestreamde optreden van Code Orange, zondagnacht in popzaal The Roxian in Pittsburgh.Beeld Twitch

Ze begonnen het experiment met de pest in het lijf en dat wilden ze laten weten ook. De Amerikaanse hardcoreband Code Orange bracht vorige week vrijdag de wereldwijd bejubelde plaat Underneath uit en afgelopen weekend zou de band beginnen aan een lange Amerikaanse tournee, met een eerste show in de thuisstad Pittsburgh. ‘Een optreden waar we twee jaar lang naar hadden uitgekeken’, meldde Code Orange eind vorige week op Twitter. ‘Het had de catharsis moeten worden, na al ons harde werk.’

En toen ontwaakte de band ineens ‘in een wereld die aan chaos ten onder leek te gaan’. Popzaal The Roxian in Pittsburgh had alle concerten afgelast en opgeschort vanwege het coronavirus. Daar ging de catharsis. ‘Alles voelde koud, wreed, verwarrend, leeg’, aldus Code Orange. Gevolgd door een hoopgevende mededeling: ‘Maar we weigeren de stekker eruit te trekken. Dus we treden gewoon op. In The Roxian, en we spelen de complete show die we in ons hoofd hadden. We streamen alles live, zodat iedereen erbij kan zijn.’ En een laatste, niet onbelangrijke boodschap: ‘Iedereen kan ook gewoon T-shirtjes kopen. Of een donatie doen. Dat zal enorm worden gewaardeerd, want misschien kunnen we dan het hoofd boven water houden.’

En zo begint afgelopen zondagnacht een van de vreemdste, steeds leuker wordende live-shows uit het recente popgeheugen. Code Orange heeft het streamingkanaal Twitch, dat vaak wordt gebruikt voor live uitgezonden gamewedstrijden, gekozen als platform en op de afgesproken tijd verschijnt daar inderdaad een stil, aardedonker beeld waarin je alleen een blauw lampje van een geluidstafel ziet knipperen. Na een paar minuten wandelt een soort cyborg in beeld, een personage dat de band gebruikt in alle artwork en dus ook in de visuals die bedoeld waren voor de optredens.

En jawel, na een kort intro knalt de lichtshow aan en zien we de band ontploffen in de woeste eerste track Swallow the Rabbit Whole. Gitarist en zangeres Reba Meyers springt een meter de lucht in en zwaait met haar bos haar alsof ze tweeduizend man wil overhalen een moshpit in te zetten. Een stuk of acht camera’s leggen alles vast in een strakke livemontage, die ook weer wordt vermengd met de geprojecteerde beelden van enge robots, operatietafels en kettingzagen.

Maar de zaal is dus leeg, en in eerste instantie is dat een vreemde sensatie. Tussen de tracks door zwelt de stilte aan, maar als die daarna weer aan stukken wordt gescheurd door die bulderende hardcore van de band begint het toch te kriebelen. Zeker als schreeuwzanger Jami Morgan zich tussen twee tracks door richt tot zijn onzichtbare Twitch-publiek. ‘Dank voor jullie steun. En geen dank aan de regeringen van deze wereld, de ratfucks die deze crisis hebben laten ontsporen.’

Toch gebeurt het allermooiste tijdens dit concert in de balk aan de zijkant van het beeld, waarin twintigduizend volgers – ook het publiek voor deze show zwelt aan – hun mening geven. Dat ziet ook een fan. ‘Dit aantal kijkers had nooit in die club daar gepast’, schrijft hij of zij. ‘Is er verder trouwens nog iemand aan het moshpitten thuis?’

Als kijker ervaar je een groot saamhorigheidsgevoel, met alle andere volgers die Code Orange ook een mooi bandje vinden. En eerlijk is eerlijk: het geeft even een warm gevoel dat je in contact staat met mensen uit Spanje, Japan en de Verenigde Staten die allemaal met knarsende tanden een nieuw en voorlopig concertloos leven in zijn gestapt. ‘Ik vind het zo gaaf dat deze band zich hier helemaal staat te geven voor ons, ondanks alles’, schrijft iemand.

Wat ook geweldig werkt, en echt uniek is aan zo’n gestreamde show: het chattende publiek laat ongeveer per seconde weten wat het van het optreden vindt, in een eindeloze liverecensiestroom. Als de riff van het derde nummer wordt ingezet: ‘Shit! Ze gaan Spy spelen! Dit nummer is zo vet!’ Puntjes van kritiek zijn ook welkom, als de track Bleeding in the Blur begint. ‘Hallo, mag er wat meer bas in de geluidsmix?’

Je voelt je gaandeweg de show bijna meer verbonden met de rest van het publiek dan live in een volle zaal. Dat is een enigszins verontrustende, maar haast louterende ervaring. Het zet je aan het denken over alle mogelijkheden van livemuziek in dystopische tijden, die kennelijk niet zo treurig hoeven zijn.

Ook in financieel opzicht. Volgens Code Orange is massaal gehoor gegeven aan de oproep om tijdens de show via een linkje op Twitch merchandise te kopen en donaties te doen, al heeft de band niet bekendgemaakt om welke bedragen het gaat. Op Twitter maakte de band een dag na de show een mooi statement. ‘Niet slecht voor een eerste show, toch? Dank allemaal voor de meest overweldigende positiviteit die we ooit over ons heen hebben gekregen. Misschien hebben we zelfs een paar deuren in de muziekindustrie open gegooid.’

Stroom aan streams

Het streamen van concerten in tijden van corona begint een aardige poptrend te worden. Niet alleen Code Orange bracht afgelopen weekend een complete en goed verzorgde liveshow, ook de Nederlandse band DeWolff speelde een gestreamd concert zonder publiek in de Maastrichtse Muziekgieterij. De Belgische dj Charlotte De Witte draaide zaterdagavond een vijf uur durende set af, die werd uitgezonden op Facebook. En twee leden van The Kik speelden zaterdag via Facebook een kleine akoestische show. Naar verwachting zullen de komende weken nog vele concertstreams zonder publiek volgen. De popredactie van de Volkskrant houdt het aanbod in de gaten en tipt vanaf nu de mooiste shows.

Code Orange

Pop

★★★★☆