Recensie Dans

Dansvoorstelling Rebound van Alida Dors stuitert en zindert (4 sterren)

Rebound heeft duidelijk een politieke lading en voelt dan ook als een protest aan. De mix van hiphop en moderne dans zindert, alleen had het decor dynamischer mogen zijn. 

Rebound van Alida Dors/BackBone Beeld Bowie Verschuuren

De kille ruimte houdt het midden tussen luchtplaats en squashbaan. Vier verende wanden – schuin oplopend – beperken het vloeroppervlak aanzienlijk. De dansers hebben weinig bewegingsvrijheid en ook hun identiteit is kaalgestript: ze dragen identieke vaal-beige werkmansbroeken. Slechts piercings en tatoeages herinneren aan kleurrijke verledens.

Het trio vrouwen begint met het woordeloos herwinnen van zelfrespect en onderling vertrouwen. Ze maken gespierde boksbewegingen, headbangen zich met opgestoken vuist door de vierkante meters en vangen elkaar op bij een achterwaartse val. Een hand voor andermans mond en ogen verwijst nog naar het gevoel monddood gemaakt te zijn.

Dan klinkt live een bel voor de volgende ronde: drie mannen in kaki hemden proberen energieker hun eigenwaarde te herwinnen. Soms zakken ze nog op hun knieën, handen op de rug gebonden, maar even zo snel schieten ze in een salto overeind. Ze smakken zich vol energie tegen de springveren. Of stapelen hun lijven op elkaar. Dan begint Rebound te stuiteren en te zinderen. Zeker als het zestal zich samen schrap zet.

Choreograaf en socioloog Alida Dors, oprichter van BackBone, geeft duidelijk een politieke draai aan haar mix van hiphop en moderne dans. In Rebound appelleert Dors aan de succesvolle mannenvoorstelling Rebound (2005), van Conny Janssen Danst, waarin kameraadschap op trampolines tot het uiterste werd getest. Voor Dors heeft ‘veerkracht’ naast vriendschap ook te maken met je terugknokken vanuit een achtergestelde positie. Wanneer in haar Rebound stevige lichamen overeind veren, voelt dat als protest. Mogelijk is ook de thrillercyclus Rebound van Willem Asman een inspiratiebron; daarin krijgen mensen een nieuwe identiteit. Rebound oogt als pakkend sociologisch experiment, al had de omheining dynamischer ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld met verrijdbare wanden, en is de livemuziek van de Curaçaose percussionist Vernon Chatlein spannender om te horen dan te zien.

Rebound door BackBone/Alida Dors. 4 sterren. Genre: Dans. 11/1, Theater Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 29/5.

Rebound van Alida Dors/BackBone Beeld Bowie Verschuuren
Rebound van Alida Dors/BackBone Beeld Bowie Verschuuren
Rebound van Alida Dors/BackBone Beeld Bowie Verschuuren
Rebound van Alida Dors/BackBone Beeld Bowie Verschuuren
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.