Recensie Dansvoorstelling

Dansvoorstelling Legacy is een eerbetoon aan de kracht van álle vrouwen (vier sterren)

De Ivoriaanse Nadia Beugré brengt met haar strijdlustige dansers een eerbetoon aan de kracht van vrouwen

Dansvoorstelling Legacy Foto Anthony Merlaud

Dansvoorstelling Legacy. Holland Festival. Choreografie: Nadia Beugré. Muziek: Manou Gallo. 19 juni, de Brakke Grond, Amsterdam

Deze vrouwen, bijna allemaal donker van huidskleur, krijg je niet klein. Met z’n vijftienen op een kluitje rennen ze voort, op de plaats. Het hijgen neemt toe, maar de strijdlustige kreten worden er niet minder op. Twee verkenners breken los voor een sprintje langs het publiek, dat in een achthoek om de dansvloer zit. Maar hun belangrijkste troef: hun borsten die, eenmaal ontdaan van bh, meedansen op de cadans van hun voeten.

Choreograaf Nadia Beugré, net als Hanna Hedman beroepsdanser, komt uit Ivoorkust, een West-Afrikaans land met een lange koloniale geschiedenis. Legacy is geïnspireerd op een protestmars van vrouwen tegen de Fransen in 1949, waarbij ook een ‘adjanou’ werd uitgevoerd: een exorcistische dans met ontbloot bovenlichaam, wapen tegen onheil. In subtiele duetten zitten ook verwijzingen naar Amazonen, de vrouwelijke krijgers te paard uit de Griekse mythologie. Vooral Beugré, die trainde bij grootheden als Germaine Acogny en Mathilde Monnier, is een rasperformer.

Legacy is een eerbetoon aan de kracht van álle vrouwen. De dans is zo stoer en energiek als de live elektronische gitaar, met tokkelende Afrikaanse blues, maar ook onversneden rock. Als de whisky rondgaat, kom er ruimte voor humor. Beugré roept op meerdere niveaus op tot engagement: ze werkt per stad met lokale vrouwen (hier bijna allemaal Amsterdamse auditanten), maar vertelt verhalen over een 18de-eeuwse Ivoriaanse koningin die je als toeschouwer alleen kunt horen als je de uitnodiging van een danser accepteert om naar haar te luisteren. Een prachtige sculptuur van honderden bh’s maakt de voorstelling af.