Recensie Settle for more (dans)

Dansprogramma Settle for more biedt virtuositeit én stof tot nadenken ★★★★☆

Het gaat niet meer om de individuen, maar om een visie op ons mens-zijn.

The whys and wherefores are elusive (Felix Landerer). Beeld Joris Jan Bos

Voor minder moet NDT 2 ook niet gaan: het programma Settle for more biedt virtuositeit (door jonge dansers die alles kunnen) én stof tot nadenken. Want als je het meest klassieke stuk, Simple Things (2001) van Hans van Manen, vergelijkt met de rest, valt op hoe anders de nieuwe generatie de mens inzet en neerzet.

Bij Van Manens kristalheldere ballet voor twee jongehondenmannen die gezelschap krijgen van twee vrouwen, kijk je naar individuen. In de andere werken zie je wezens. Hun bewegingen zijn verknipter en daardoor minder natuurlijk, soms zelfs niet te bevatten, zoals het razendsnelle, nerveuze fladderen en trillen in Marco Goecke’s ontroerende Midnight Raga (2017). Ook draait het niet om persoonlijke relaties, maar om een visie op ons mens-zijn.

The whys and wherefores are elusive (Felix Landerer). Beeld Joris Jan Bos

Dat geldt vooral voor de wereldpremières. In Epoch van het talent Bryan Arias jaagt een kluit figuren gekleed als cartooneske superhelden doelloos rond. Een gemeenschap in stress, slingerend tussen oorlogsknallen en twee hartverscheurend gezongen odes aan het leven, This bitter earth en What a wonderful world. De sfeer van onmacht is sterk, de choreografie wat kleurloos.

Dan intrigeert Felix Landerer, net als Goecke weggeplukt bij Scapino Ballet, meer. De dansers in The whys and wherefores are elusive zijn overgeleverd aan een voortdurend, ogenschijnlijk zonder reden, verschuivende orde. Uit de groep waaien solo’s en duetten weg, zwevende tl-buizen wijken uiteen en ledematen buigen alle kanten op, hoekig en organisch tegelijk, net als in goede hiphop. Ongrijpbaarheid is ons kompas. Een misthoorn in de elektronische compositie doet daaraan weinig af.

Settle for more door NDT 2. Met: The whys and wherefores are elusive (Felix Landerer), Simple Things (Hans van Manen), Midnight Raga (Marco Goecke) en Epoch (Bryan Arias). 7/3, Zuiderstrandtheater, Scheveningen. Tournee t/m 15/6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.