Dansgezelschap, vriendengroep, liefdesduo

Profiel Guy Weizman en Roni Haver

Het choreografenduo Guy Weizman en Roni Haver opent festival Noorderzon in Groningen. Wie zijn die globetrotters met overvloedige stijl voor wie Nederland eindelijk warmloopt?

Guy Weizman en Roni Haver(R)die in 1993 Israël verlieten Beeld Io Cooman

Er was een tijd waarin Guy Weizman (1973, Tel Aviv) in lange jurken naar repetities ging van zijn dansgezelschap Club Guy & Roni in Groningen. Om zich goed te kunnen concentreren - Weizman heeft adhd - zette de Israëlisch-Nederlandse choreograaf soms een bromfietshelm op zijn hoofd. En ja, dan kon het gebeuren dat hij zo gefocust was op het creatieproces dat hij op weg naar huis het hoofddeksel vergat af te zetten; dan zag Groningen een man in een jurk fietsen, zijn hoofd verscholen in een bromfietshelm. Een gesjeesde junk, zal menig Groninger hebben gedacht. Zijn vriendin en choreografiepartner Roni Haver (1972, Jeruzalem) fietste er met meterslange zwarte haren achteraan.

Het tweetal opent donderdagavond de 25ste editie van festival Noorderzon, met de premièrevoorstelling Phobia, gemaakt door Club Guy & Roni, Slagwerk Den Haag, de Sloveense En-KnapGroup en essayschrijver Bas Heijne. Phobia wordt een ode aan de durf, want 'wie durft, geeft angst het nakijken', aldus het programma. Daarmee appelleren de makers ook aan de groeiende angst voor migranten. Weizman en Haver zijn zelf migranten: in 1993 vertrokken ze uit Israël om als dansers hun lot te beproeven in West-Europa. Via dansgroepen in Berlijn, Barcelona en Brussel - Haver danste een jaar bij Vandekeybus, Weizman sloeg een contract bij Anne Teresa de Keersmaeker af - belandden ze in 1998 in Groningen, bij het dansgezelschap van landgenoot Itzik Galili (Noord Nederlandse Dans/Galili Dance). Vier jaar later richtten ze hun eigen gezelschap op, Club Guy & Roni. Ze wilden een multidisciplinaire stijl ontwikkelen van energieke, explosieve dans met tekst, poëzie, film en ruige livemuziek.

Het Nederlandse publiek ging niet direct overstag, de reacties op de overvloedige stijl liepen sterk uiteen. In hun voorstellingen gebeurt veel tegelijk, altijd met humor en zelfspot, én een rock-'n-rollimago. De danseressen mogen van Weizman hun haar niet kortwieken; dat moet, net als dat van Haver, flink kunnen zwiepen.

Theater

De erkenning kwam, uit binnen- en buitenland, van jong én gearriveerd publiek. In 2013 won Club Guy & Roni voor Midnight Rising de Zwaan voor de beste dansvoorstelling. Terwijl ze in het Duitse Oldenburg de premièreavond beleefden van hun grootschalige coproductie Roméo and Juliette (een voorstelling met 150 medewerkers) werden ze ook verwacht in Rusland, om de prestigieuze Golden Mask Award in ontvangst te nemen, voor hun voorstelling l'Histoire du soldat. Bovendien werden ze, na de bezuinigingsslag die de Noord Nederlandse Dans de kop kostte, gepromoveerd tot stadsdansgezelschap van Groningen.

En, last but not least, fietst de 'gesjeesde junk' ook nog de theaterwereld binnen. Vanaf 2017 wordt Weizman algemeen en artistiek directeur van het Noord Nederlands Toneel (NNT), met regisseuse Julie Van den Berghe als artistiek leider toneel. Samen volgen ze Ola Mafaalani op. Weizman blijft met Haver Club Guy & Roni leiden - het management van beide groepen wordt samengevoegd. De gezelschappen coproduceren al jaren voorstellingen, bijvoorbeeld voor Oerol. Weizman heeft laatst bij NNT De Twaalf Gezworenen geregisseerd; NNT-huisschrijver Ko van den Bosch bewerkt vaak teksten voor Club Guy & Roni. Van een fusie zal 'absoluut' geen sprake zijn, zo benadrukken betrokkenen.

De voorstelling Midnight Rising van Club Guy & Roni wordt beloond met de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie. Beeld ANP

Rock-'n-roll

Haver zal meer het gezicht worden van Club Guy & Roni, waar ze voorheen, introvert als ze is, op de achtergrond haar grote aandeel leverde, naast de communicatiever ingestelde, extraverte Weizman, die vloeiend Nederlands spreekt. Hij houdt van taal en literatuur. In die zin is zijn toekomstig leiderschap bij het NNT niet zo verrassend. De kleermakerszoon kent zijn klassiekers en trekt zich regelmatig in de woestijn terug met alleen maar boeken. Op zijn 16de ontdekte hij tijdens zijn studie aan de High School of Arts in Tel Aviv de kunstwereld. Vriendin Haver stamt uit een intellectueel gezin. De vonk sloeg over toen ze dansten bij de Batsheva Ensemble Dance Company en hun eerste choreografie maakten, geïnspireerd op de film Time of the Gypsies.

In tegenstelling tot andere gezelschappen kent Club Guy & Roni geen gezamenlijke ochtendlessen en warming ups. En wie denkt dat het discogangers of feestbeesten zijn, juist vanwege dat rock-'n-rollimago, heeft het mis. Nimmer bezoeken ze een club. Meer dan een gezelschap is Club Guy & Roni een hechte 24-uurs-vriendengroep. Niet alleen hun voorstellingen zijn een totaalpakket, de Club zelf ook.

Phobia door Club Guy & Roni, En-KnapGroup Slovenië en Slagwerk Den Haag. Van 20/8 (première) tot 22/8, Romeo Tent, Festival Noorderzon, Groningen.

Noorderzon
Noorderzon Performing Arts Festival Groningen is een cross-over van landen. Geen klinkende namen, maar onbekend buitenlands talent, met intrigerende stijlkeuzen, politieke opvattingen en radicale crossovers tussen disciplines. Artistiek leider Mark Yeoman spot de makers voordat ze doorbreken naar een groter publiek. Veel Nederlandse premières dus, zoals Mementos Mori van Manual Cinema uit Chicago, of Employee of the Year van 600 Highwaymen uit New York, waarin vijf meisjes van 11 en 12 jaar het levensverhaal spelen van een ouder wordende vrouw na een crisis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.